• ninnie65

AVA riga!

Ska till AVA Riga nästa vecka. Någon mer som varit där? Har kontakt med en tjej men vill prata med flera. Är lite stressad då jag både hört gott och lite sämre om dem. Och lite dyrt är det också, vet inte om vi har råd med mer än en behandling. Jag har kollat upp andra kliniker också men min man vill just nu inte fara runt i Europa utan vill satsa på AVA Riga som vi planerat. Kanske kan vi starta en AVA- tråd? Någon som vill?

Kram Ninnie

• Svar på tråden AVA riga!
  • ninnie65

Tittade just nu på tv4.se, såg ett morgonprogram från idag tror jag. En kvinna som var 51 år och gjort ÄD i Lettland var med programmet tillsammans med sin tremånaders dotter. Undra om det var AVA hon besökt! :)

• Längtansmamman

Hej igen,

Det här med att de inte svarar på mail speciellt snabbt är helt nytt. Så var det inte under senaste ett och ett halvt året, med Masha som koordinator.

Enligt tidigare preliminär plan ska min man dit på måndag och jag på onsdag eller torsdag, men än har de inte svarat och gett något definitvt besked. Det börjar bli sent att boka flyg och hotell, nu med bara 2-3 dagars varsel.

Jag vet inte varför de inte svarar dig Ninnie, men kan ju konstatera att de är lika långsamma att ge oss information. (Klen tröst att de missköter oss allihop just nu).

Apropå det där med att se embryot på bildskärmen. På skärmen syns bara vätskedroppen det ligger i. Har ni fått se själva embryot innan insättning?

• Primrose

Jag fick se själva embryot innan insättning vid min IVF på AVA (det var ett elvacelligt och det verkade stämma...!) i uppförstoring.

Ok, ninnie - jag bara hoppades på det där med att IVF:erna kunde räknas in i min egen statistik eftersom vi absolut inte har råd med flera ÄD-försök. Ett färskförsök och eventuellt FET på AVA är allt vi har råd med inom en rimlig framtid. Det är därför jag har litet svårt att bestämma mig nu när de strular en del ... är de egentligen värda sitt pris eller ska vi välja en billigare klinik så att vi har råd med två färskförsök i stället. Svårt att veta. OM jag visste att chanserna var jättegoda på AVA och OM jag kände mig väl bemött och omhändertagen skulle jag inte tveka ett ögonblick.

• ninnie65

Hoppas ni alla har en bra helg! Efter en stressig vecka har jag äntligen lite ledigt.

Längtansmamman... har du hört något från AVA angående resa?

Primrose... självklart kan dina IVF räknas in i din statistik! Jag tänkte bara så att det är olika behandlingar så jag själv kände at jag räknar det som nya försök. Men med tanke på ekonomin känns det ju så klart bäst att det nu är tredje försöket för oss. Tror inte vi heller har råd med mer än ett försök. Har fortfarande inte förstått att man får ekonomiskt stöd vid könsoperation men ej vid äggdonation. Sverige behöver ju barn!

Jag skrev kliniken i torsdags angående att vi ej fått svar på spermatesten. Har ni andra fått någon form av spermaanalys? Jag fick igår ett kort svar att sperman var ok att frysas och då kommer frusen sperma att användas när en donator finns tillgänglig. Om vi ändå inte far dit och lämnar färsk sperma ändå. Känns säkrare. Svaret var på en rad.

Jag blev lite hoppfull när tv 4 hade en gäst på 51 år som fått barn via ÄD i Lettland nyligen, barnet var 3 månader nu. Fast man sa inget om hur många försök hon gjort.

Hoppas ni alla har en bra helg! KRAM

• Primrose

Jag fick ett förslag från Lena i fredags att äggdonationen skulle ske i April men eftersom den månaden inte passar oss blir det maj eller juni. Jag frågade om priset och det priset de uppgav i november gäller fortfarande skrev hon. Hon skrev också, som svar på min fråga, att hon är Mashas ersättare men Nadia tar över när hon inte är där.

• ninnie65

Konstigt att de inte sa något om den där Lena till oss. Fast man måste kanske fråga för att få svar! Vi har bestämt att satsa på AVA, fast dyrt är det. Nu för oss kostar det 6450 Euro och det är ju mycket. Ångrar att vi inte tog tag i detta tidigare då vi tänkt på detta i kanske två år. Men ringde ju AVA i Finland och Dr där sa flera gånger att vi skulle köra med IVF med egna ägg.

Kanske Primrose kommer vi att göra ÄD ungefär samtidigt. Jag hoppas vi får göra det innan sommaren. Känner att nu när vi är på G vill jag att det sak bli snart!

Kram Ninnie

• Primrose

Jag fick också svar ang. donatorn - hon har ett barn sedan tidigare så det är ju bra.
    Om man nu kan lita på det ... (PARANOID!)

Nej, allvarligt talat känner jag mig litet mer positiv nu när de inte längre har glömt bort oss - hoppas det håller i sig!Glad

Längtansmamma: Har ni fått veta något ännu?

Ja, ninnie: i så fall blir vi kanske mammor samtidigt också. Hoppas!

Kramar.

• ninnie65

Grattis Primrose till info om donatorn! Jag hoppas att vi kommer få en donator innan sommaren men man vet ju inte! Kanske är det bra att vara lite paranoid, då är man mer uppmärksam kanske. Jag intalar mig just nu att jag ska lita på kliniken, hoppas verkligen att de är seriösa.

Såg just att vårt sista mailsvar ang sperman var undertecknat Lena. Såg inte det förrän nu!

Frågar igen...har ni andra här fått någon utförlig spermaanalys? Primrose...funkar frusen sperma för er också?

Hoppas, hoppas vi lyckas snart!!

• Primrose

Ja, de använde ju fryst sperma vid vår IVF så jag antar att de kommer att göra det nu med. Fast egentligen tycker jag att det vore bättre om de använde färsk.

• Längtansmamman

Hej!

Kan vi jämföra donatorer!?!

Har alla fått en blond, blåögd, 170 cm lång tjej (21-23 år) med ett eget barn som studerar på universitetet???

Det var de data som vår "första" donator hade. Sedan, väldigt långt in i min behandling, efter att ha varit nedreglerad en månad och gått på Progynon i tre veckor, hade de plötsligt en donator som var 155 cm lång och 30 år gammal åt oss. När jag reagerade fick vi de ursprungliga uppgifterna igen.

För mig går det inte att riva upp himmel och jord för det här strulet. Har satsat för mycket egen energi och medicinering, vill få den här insättningen gjord nu.
    Men jag är ändå nyfiken på om de har en "mönsterdonator" som de presenterar för de flesta inledningsvis.

Vill ni jämföra!?!

Svar på tråden AVA riga!