• ninnie65

AVA riga!

Ska till AVA Riga nästa vecka. Någon mer som varit där? Har kontakt med en tjej men vill prata med flera. Är lite stressad då jag både hört gott och lite sämre om dem. Och lite dyrt är det också, vet inte om vi har råd med mer än en behandling. Jag har kollat upp andra kliniker också men min man vill just nu inte fara runt i Europa utan vill satsa på AVA Riga som vi planerat. Kanske kan vi starta en AVA- tråd? Någon som vill?

Kram Ninnie

• Svar på tråden AVA riga!
  • Primrose

En läkare sa till mig i dag att det är viktigt att donatorn har fått barn (eller att det blivit barn vid ÄD. Dvs det är inte bara det att de ska producera ägg - äggen ska också ha lett till ett barn åtminstone en gång. Så sa han i alla fall. Jag undrar om den universitetsstuderande 23-åringen som de har valt ut åt mig har varit upphov till några barn. Kanske ska jag fråga?

Vad irriterande att Lena påstod att hon hade varit på semester ... när du vet, Längtansmamma, att hon hade varit där. Varför ljuga? Sedan tycker jag fortfarande att det är litet oroande att hon kunde trolla fram en donator på en kvart...!

Det känns skönt att höra om dina väninnor, Längtansmamma! Annars hade det varit litet konstigt... eftersom flera här i tråden har försökt utan att lyckas. Dr. Fodina sa till mig att de har 47% successrate på ÄD - fast jag undrar om det inte handlar om graviditeter snarare än "baby take home rate". Den svenske läkaren i dag sa till mig att det handlar om 35-40% chans per försök att få ett barn. På Sophiahemmet och Fertilitetscentrum sa de 50-60%!

• ninnie65

Ett snabbt inlägg innan jag far iväg till min kurs! Dr Fodina sa att tidigare skulle alla donatorer ha fött barn men att det inte längre var något krav. Minns inte riktigt varför men det var någon lagändring. Hon menade på att tar man kromosomtest och den är bra finns inga hinder trots att donatorn ej fått barn.

Vi har fortfarande inte fått svar på spermatestet!! De sa de skulle kolla det samma dag alltså i måndags.

Och den där Lena såg vi aldrig av. Den enda koordinatorn var Nadja, hon presenterades som Mashas efterträdare. Knepigt det också tycker jag!

Skriver mer sedan...

Kram Ninnie

• Raspberry81

Till mig sa de att 54% blir gravida vid ett första försök, därför har man undrat varför man skulle behöva tillhöra de procenten som inte blev det. Men är chansen 35% känner man sig inte fullt lika "Kalle Anka".

Jag tror att det kan ta en 3-4 försök innan det blir graviditet. Det finns väl en spansk klinik som ger en viss % av potten tillbaka om man inte blir gravid inom 3 försök. Känns som 3 är en slags magisk gräns, att har det inte funkat, kanske man bör undersöka vad som är fel. Man tycker ju att ALLA skulle kunna bli gravida med hjälp 2008! Men Nej.....

• Primrose

När jag läste om den där spanska kliniken som ger "garanti" och "pengarna tillbaka" var det en sak som slog mig som litet konstig. De skrev att de betraktade en graviditet som gick till 12:e veckan som ett lyckat försök (dvs. oavsett om det blev MF efter det). Det kan ju vara litet vanskligt eftersom det t ex är mer vanskligt med tvillinggraviditeter(som ju är vanligare vid IVF). Därför, som jag förstod det, fick man inga pengar tillbaka om man t ex gjorde ett minusförsök, ett med MF i v. 6 och ett med MF i v. 18. Sedan vet jag inte vad som gällde med FET.

Vad konstigt att de sa 54% till dig och 47% till mig, Raspberry. Du var där i september, eller hur, och jag var där i november. Kan det ha gått ner med 7% på två månader?? Kanske var det "Baby take home rate" hon sa till mig och "Graviditet" hon sa till dig.
    Vet någon hur många ÄD behandlingar de gör per år?

Jag tänker på det här med tre försök ... jag har ju gjort två IVF:er ... då kanske mitt första ÄD kan räknas som ett tredje försök...? Eller har det att göra med hur kroppen förbereds innan, kanske. Det jag oroar mig för är att min kropp helt enkelt inte tycker om att manipuleras och jag aldrig kommer att bli gravid på artificiell väg. Eller inom en rimlig tid och kostnad i alla fall. Jag har ju faktiskt blivit gravid några gånger "naturligt" så jag kan bli gravid, det vet jag redan. Även om det sedan har blivit MF.

• Raspberry81

Tjaaa!

Jag tror inte de tycker om mitt temperament därborta nu.

Skrev i lite barsk ton att jag vill faktiskt veta hur mng ggr hon donerat och när de gjorde hiv-test och om hon ska donera igen.

Fick tillbaka till svar att sådan info kan vi inte ge.

Jag flög fullkomligen i taket och ringde dit och klagade!

Fick tillbaka ett email med all info av klinikchefen som jag begärt. Tror de där tjejerna som jobbar där bara "lallar runt" med oss för att vi ska vara lugna. Det är kanske mina kommande barn det handlar om!

Det visade sig att hon donerade bara andra gången och att hon var redo att donera en gång till. Blodtesterna gjordes i oktober (OBS! notera) Jag gjorde mitt försök i januari!!!

Eftersom hon nu börjat behandlats för en tredje donation har hon gjort blodtester igen. Puhhhhh! Trodde hjärtat skulle stanna när jag läste oktober. Hjälp vad mkt som kan hända på 3 månader!

• ninnie65

Hej!

Raspberry vad du är tuff med dina frågor till AVA! Men det verkar väl bra trots allt? Att din donator "bara" donerar för andra gången och att nya tester tas. Jag suger åt mig allt som låter positivt.

Vi har fortfarande INTE fått svar på spermaprovet! Förstår inte varför. Ska nog slänga iväg ett mail till AVA nu. Tycker de skulle skickat det samma dag, de sa att om vi hade tid kunde vi stannat kvar och fått svaret medans vi var i Riga men det hade vi ju inte tid med.

Jag tyckte det var ganska många "runtlallande" tjejer på AVA. De sprang fram och tilbaka genom väntrummet och ett par stycken gick fram och tillbaka med något som liknade operationskläder. Och jag funderar fortfarande på alla gravida som befann sig i väntrummet. Har de gjort ÄD är det ju positivt. :) Tyvärr så var de inga svenskar.

Primrose, dina IVF räknas inte in här. Du gör ditt första försök nu! Annars skulle jag också vara inne på mitt tredje försök. Men jag räknar nummer ett igen nu när jag ska göra ÄD.

Procentsatsen är ju egentligen väldigt hög, jag undrar verkligen om den stämmer. Och nu när de använder tjejer som inte fått barn tidigare kanske den sjuknker...eller stiger vad vet jag.

Jag är fortfarande lite matt efter mitt besök i Riga och min vecka har varit ovanligt stressig med jobb och utbildning.

Nu ska jag skicka ett mail till AVA!!

KRAM alla

• ninnie65

Här är jag igen! Har inte loggat in på min mail ännu. Fick just en paranoid tanke att de glömde vår sperma i det enkla kyffet den lämnades i. Hemska tanke. Jag sa till den där Nadja en extra gång att den stod där den stod. Hon sa då att en sjuksköterska skulle hämta den!

• ninnie65

Nu har mitt mail gått iväg till AVA. Nu får de allt svara senast imorgon annars har har de nog tappat ut sperman på fel plats eller så stod den och blev för gammal i kyffet.

Jag hoppas på ett BRA 2008 att alla här inne blir gravid i år!

Jätteskönt att ha en sådan här tråd, då vet man lite mer vilka krav man kan ställa på kliniken och vilka frågor som ska ställas.

En sak jag frågade på AVA var hur de letar efter donatorer, Dr sa att de sätter in annonser i alla morgon- och dagstidningar.

• Raspberry81

Hej Ninnie65 och alla andra!

Jag kände att jag bara måste fråga om detta. Tror de "hästarna" hos oss är på Grönbete eller vad?

Får se om de planterar in "luft" för 10 000 nästa gång....haha! Jag är inte poppis där kan jag säga. Kanske ska ta med min "vakthund" nästa ggn? Tror ni man kan se äggen i mikroskopet innan de plantera in ägget?

Tack att du ställde min fråga!

• ninnie65

Om man kan se ägget i mikroskop innan inplantering vet jag inte men visst borde man kunna se det. I alla fall kan man ju se det när det väl är insatt. Det visade min IVF-läkare och då såg jag ägget. Så det borde de ju visa oss.

De kan ju tro vi är ett par hästar på grönbete, jättebra detta att ha en sådan insyn i verksamheten som vi kan dela med oss. Insyn och insyn kanske var fel ord men, men lite klokare blir vi ju av att ge varandra information.

Svar på tråden AVA riga!