• ninnie65

AVA riga!

Ska till AVA Riga nästa vecka. Någon mer som varit där? Har kontakt med en tjej men vill prata med flera. Är lite stressad då jag både hört gott och lite sämre om dem. Och lite dyrt är det också, vet inte om vi har råd med mer än en behandling. Jag har kollat upp andra kliniker också men min man vill just nu inte fara runt i Europa utan vill satsa på AVA Riga som vi planerat. Kanske kan vi starta en AVA- tråd? Någon som vill?

Kram Ninnie

• Svar på tråden AVA riga!
  • ninnie65

Tycker att alla AVA-kliniker borde ha samma rutiner och policy. Blir bara förvirrad av AVA-Rigas beteende. När vi var där var allt ok, men det kunde varit bättre. Angående sperman var jag superorolig för att de skulle glömma den. Påminde en extra gång innan vi gick därifrån. Sedan fick vi ju svar att sperman var OK och att den nu är frusen. Konstigt att de godkände den! :)

Det sista är att jag skrev ett mail förra måndagen till AVA, skickade samma mail igen i torsdags förra veckan för att verkligen bli säker på att de fått det. Men fortfarande inget svar! Sådant irriterar mig!! Ska skicka en ny kopia på mailet NU.

Hoppas också på en babyboom!!

• Primrose

Det är klart att vi ska ha en baby-"happening" i framtiden, Raspberry! Om ett år, två år eller tre år - det spelar ingen roll, men det kommer att  ske!

Jag fick förresten ett litet mail från Lena i dag. Hon hade uppenbarligen helt glömt bort vår senaste korrespondens eftersom hon undrade när jag har min mens i mars för att förbereda för ÄD i april. Vi har redan kommit överens om att det ska bli maj eller juni eftersom vi inte kan i april. Nåväl .... Jag kommer att meddela dem om min graviditet om allt ser bra ut på VUL:et om två veckor. Det är lång tid tills dess och mycket kan hända.

• Primrose

Tack för ditt tips! Jag funderade på AVA i Lissabon i november när jag tittade på olika AVA-kliniker. Jag var bara litet (fördomsfullt) orolig att råka ut för litet fler kulturkrockar och att deras engelska inte skulle vara så bra. Fördomsfullt jag vet - men man tänker ibland underliga saker när man gör dessa val. Det låter ju väldigt positivt att du har haft så bra erfarenhet av dem. Om vi nu ska tala utseende - så skulle de portugisiska färgerna passar oss utmärkt - inte för att det egentligen spelar någon roll!

densistemohikanen skrev 2008-03-05 12:35:55 följande:
    Hej!Upptackte den har traden av en slump och har last igenom era kommentarer och asikter ang AVA klinikerna. Jag bor i Portugal och gar pa AVA kliniken i Lissabon och jag trivs jattebra med all personal dar. Jag har iochforsig inte kommit sa langt som ni gjort med behandling - hittills har jag gjort 3 cykler dar med puregon eller menopur och i mitten pa mars ska vi gora var forsta insemination.Vet inte om Lissabon skulle kunna vara ett alternativ till Riga for er men om ni vill ha info sa hor av er!
  • ninnie65

Kollade just min mail och där fanns ett mail från Lena, hon skrev att hon skickat ett svarsmail till mig i förrgår. Nu när jag tittade så hade det hamnat bland skräpmailen!! Blev misstänksam då mail från AVA gjorde det en gång tidigare. Så min klagan var lite felriktad mot AVA.

De har redan hittat en donator!! Är just nu helt chockad!

Ska berätta för min man när han kommer hem, han är iväg och tränar.

KRAM

• tickan

Hej!

Är helt nybörjare på detta område. Och väldigt vilsen. Är det nån som vet nåt om väntetiden på de olika AVA-klinikerna?

• ninnie65

Vi var i AVA-Riga för ett par veckor sedan. De sa att de var 4-5 mån väntetid på donator men idag såg jag att de redan hittat en donator till oss!! Underligt att det gick så fort, men så är det.

• tickan

Oj, det var snabbt! Fler nybörjarfrågor: vad gör man vid första besöket?

• ninnie65

Vid första besöket får man prata med läkaren och koordinatorn. Man har också med sig provsvar på HIV & Hepatittest. Sedan får man önska utseende på donatorn. Sedan åker man hem och väntar. En väntan som inte alls blev så lång som jag trodde.

Har fortfarande inte mailat och "tackat ja" till donatorn. Måste smälta detta någon dag!

• Raspberry81

Grattis Ninnie65!

Vi väntade nästan exakt 4 månader.

Däremot fick vi göra alla nödvändiga blodtester där. Vi hade inte med oss de vid första besöket och då tog de hiv och hepatit där på plats. Vi betalade ingenting för det (det var ju de som ville). Min man lämnade även sperma, och vi fick ringa för provsvaren dagen efter redan. Här i sverige väntar man över 1 vecka för hiv och hepatit-svar. De jobbar tydligen fort ibland och som sniglar ibland!

Med den här donatorn hade de redan en på G efter ett par månader, men ville hitta en "bättre" (vad nu det innebär). Nu i efterhand tror jag de väntade på att en donator som redan donerat skulle vara reda att inleda en ny behandling. Snacka om vilka påfrestningar de kvinnorna utsätter sig för. Hon har antagligen lämnat en 3e donation redan, eftersom de stod i startgroparna att starta henne igen när jag testat negativt. Behövs ingen väntetid emellan eller? 1 mån tycker man rimligtvis.

Svar på tråden AVA riga!