• ninnie65

AVA riga!

Ska till AVA Riga nästa vecka. Någon mer som varit där? Har kontakt med en tjej men vill prata med flera. Är lite stressad då jag både hört gott och lite sämre om dem. Och lite dyrt är det också, vet inte om vi har råd med mer än en behandling. Jag har kollat upp andra kliniker också men min man vill just nu inte fara runt i Europa utan vill satsa på AVA Riga som vi planerat. Kanske kan vi starta en AVA- tråd? Någon som vill?

Kram Ninnie

• Svar på tråden AVA riga!
  • ninnie65

TACK för svar! Har läst på andra ställen också att det saknas lite omtanke efter behandling och särskilt då om det blir ett negativt resultat. Kanske skulle alla som upplever lite för kylig behandlig påpeka det i någon utvärdering av bemötande hos kliniken! :)

Jag är lite nervös över den djungel som finns av ÄD-kliniker men AVA känns ändå rätt på något sätt. Det jag önskar är dock att någon på kliniken var lätt att ha kontakt med och ställa frågor till. Jag har mailat en del frågor men inte alls fått svar.

Jag börjar nog bli nervös inför vårt första besök där nästa vecka. Man vill ju bli bemött som det kostar, alltså bra och positivt bemött.

Det verkar ju dock som om ni ändå är nöjda med kliniken? Det känns bra för mig!

KRAM Ninnie

• ninnie65

Hej igen!

Det som jag inte riktigt förstår mig på hos AVA riga är att de inte svarar på alla frågor man mailar dem. T ex så har jag frågat avstånd mellan flygplats och kliniken två gånger men det har de inte svarat på. Det vore ju enkelt för dem att svara på. Nu har jag tagit reda på det ändå men undrar varför de inte kan svara på en så enkel fråga.

Har ni fått svar på era frågor?

Kram Ninnie

• ninnie65

Tack Raspberry81 och andra för svar! Jag hoppas att jag inte ska vara alltför nervös nästa vecka då jag far till Riga. Man får väl lite tänka på att det inte är en klinik i Sverige och att de har ett annat arbetssätt om man blir missnöjd med något.

En helt annan sak, läste en artikel om att landsting bidrar med pengar till ett könsbyte. Tycker vi som gör ÄD också skulle få någon sort av bidrag!

KRAM Ninnie

• ninnie65

Nästa vecka far vi till AVA-Riga. Ska bli spännande och se vad man får för intryck av dem. Men att de blandar ihop donatorer och tar betalt för sådant de inte gjort låter ju trist.

Det värsta är att det känns skönt att ha siktat in sig på en klinik, tror inte jag orkar (och ekonomin tillåter inte heller) att åka runt till olika kliniker i Europa. Hade jag haft mer energi och pengar skulle jag leta runt mer. Tror dock alla klinker har för och nackdelar. Hoppas det i alla fall!

Ni som varit där, har ni löst ut mediciner i Sverige eller fått (köpt)dem av AVA? Jag har fortfarande inte helt koll på vem som ska följa upp mina behandlingar i Sverige. Hörde att om man tar mediciner från AVA kan det bli svårare att få uppföljning i Sverige.

Kram Ninnie

• ninnie65

En undran till. När man gör vanlig IVF så äter ju mannen antibiotika innan han lämnar sperma. Men på AVA sa de att mannen kan lämna sperma vid första besöket och så fryses den. Men ingen har nämnt antibiotika. Någon som hört något om detta? Funderar på varför vid IVF men ej vid ÄD?

Och vad tror ni om frusen sperma, är den lika bra som färsk?

Massor med frågor snurrar i mitt huvud just nu!

KRAM

• ninnie65

Det här med smittor är något jag också tänkt på men har förträngt det. Det värsta är att jag tror alla kliniker har för och nackdelar. Men man blir rädd av skräckhistorier!! Och tänk om de blandar ihop blodtester. Å andra sidan har jag tänkt att de som vill bli donatorer kanske är ganska säkra på att de är friska. Men man vet ju aldrig.

Jag har lust att fråga dem om sådana här händelser, de måste ju också höra från flera att det finns brister. Så det blir mer noga och aktsamma.

Ska bli spännande att se vad mitt intryck blir. Någon här som har någon fråga ni vill att jag ska ställa?

KRAM

• ninnie65

Har noterat frågorna! Vi far till Riga idag. Är nervös, hoppas på bra intryck av kliniken och trevligt bemötande.

KRAM

• ninnie65

Absolut! Skriver när vi är hemma igen. Min största fundering just nu är om jag ska ta mediciner med mig från AVA eller chansa på att någon skriver ut dem här i Sverige. Någon här som tagit med mediciner från AVA på flyget? Vill helst inte ha väska att checka in.

Åker till Köpenhamn om ett par timmar och sedan air baltic!!

Kram

• ninnie65

Hallå alla!

Är tillbaka från AVA-Riga. Är helt tom i huvudet, allt gick bra men blir lite fundersam ändå. Allt gick så fort där och jag tyckte det var rörigt på kliniken, mycket folk i väntrummet. Var rädd att de skulle glömma sperman i rummet!

Dr Fodina var trevlig, koordinatorn heter nu Nadja! Lena hörde vi inget om. Nadja fick vi träffa en kort stund.

Dr Fodina pratade mest om risken att få tvillingar vid två ägg!! Som om det var det största problemet, problemet är ju att det ska lyckas!!

När vi gjorde IVF låg det en gelé i burken för sperma, en näring till spermierna. På AVA var det bara en steril burk. Men antar väl att de har koll på vad de gör.

Jag måste smälta mitt besök i Riga, skriver mer sedan.

I alla fall sa de att väntetiden är 4-5 månader på en donator.

Ha en bra kväll alla!!

Kram Ninnie

Svar på tråden AVA riga!