• ninnie65

AVA riga!

Ska till AVA Riga nästa vecka. Någon mer som varit där? Har kontakt med en tjej men vill prata med flera. Är lite stressad då jag både hört gott och lite sämre om dem. Och lite dyrt är det också, vet inte om vi har råd med mer än en behandling. Jag har kollat upp andra kliniker också men min man vill just nu inte fara runt i Europa utan vill satsa på AVA Riga som vi planerat. Kanske kan vi starta en AVA- tråd? Någon som vill?

Kram Ninnie

• Svar på tråden AVA riga!
  • Raspberry81

GRATTIS! Vilken överraskning. Har du varit och kollat vilken vecka du är i, eller vet du?

• Raspberry81

Min gubbe såg arg ut, men det va tänkt som oooooooj vad överaskad jag blev....hihi

• Primrose

Tack Raspberry! Ja, jag trodde inte att det skulle hända så snabbt direkt efter IVF:erna, som inte tog sig. Problemet för mig är mer MF än att kunna bli gravid.

Min gyn. mumlade något på telefonen att jag var i v. 3 - men jag missuppfattade nog, för det stämmer ju inte. Jag har räknat ut med hjälp av FLs latmask att jag är i v. 5 (4+4) och det verkar ju stämma. Så "early days, yet". Jag fick mitt senaste MF i v.6. Jag har fått en massa Progesteron utskrivet så jag hoppas att det kan hjälpa. Jag ska på VUL den 19:e - om det håller så långt.

Nu skiner solen och jag ska gå ut på en lång promenad!

• Raspberry81

Du får uppdatera hur allt går!

Jag är jätteglad för er skull, vet hur ni kämpat!

• snömannen

Hej!

Min sambo har varit flitig läsare av Familjeliv sen ett år tillbaks, men inte skrivit själv. Men nu när hon visade tråden om AVA så ville jag berätta om mina och våra erfarenheter.

Vi åkte till Riga under hösten 2007 för det initiala besöket inför ÄD.
    I ren panik körde vi då tre parallella spår: IVF #4, föräldrakurs inför adoption och AVA.
    Spår 2 och 3 var båda av karaktären att vi inte klarade av se dom som egentliga alternativ, men vi gav oss ändå in på båda.

Masha och Jaruslav tog hand om oss, och det kändes som att dom hade koll. Jag fick se min flickväns livmodertapp genom ett rör. Det kändes lite bisarrt att stå axel mot axel med Jaruslav som pekade på en liten rodnad långt inne i henne.

Efter min lilla hedersstund i båset såg jag inte heller någon som gick in och hämtade provet. Vi gick visserligen kanske 20 minuter senare, och dörren till båset syns ju inte från väntrummet, men dom passerade ju väntrummet på väg till båset. Embryologen i Stockholm förklarade senare att det inte är problem att ha sperma stående i rumstemperatur i upp till en timme, men jag gillade inte att dom inte var snabbare.
    Nån sa tidigare i tråden att spermakvalitén hade bedömts som låg av just AVA, och detta sa dom till oss också trots att vi genomgående fått ca 75% befruktade av de få ägg som vi fått ut under våra IVF:er. Dom mailade och sa att "it was impossible to freez the sperm because of it low motility".
    På begäran fick jag andelarna snabba, långsamma, förvirrade och döda. Dessa värden stämde bra med dom jag fått tidigare, med undantag av att det stod en 0:a på andelen snabba där jag förut fått 30%. Andelarna summerade alltså till 70%. Var var dom resterande 30? "Ojsan, det skulle ju vara 50% döda, inte 20%", fick jag som svar.

Lyckligtvis gav IVF #4 positivt besked, så vi kunde släppa AVA och adoptionskursen tillfälligt. Vi lurade på att vara så fräcka att vi väntade med att meddela vårt plus tills dom hittat en donator till oss (bara för att se vad dom kunde presentera), men vågade inte.

• densistemohikanen

Hej!
    Upptackte den har traden av en slump och har last igenom era kommentarer och asikter ang AVA klinikerna.
    Jag bor i Portugal och gar pa AVA kliniken i Lissabon och jag trivs jattebra med all personal dar. Jag har iochforsig inte kommit sa langt som ni gjort med behandling - hittills har jag gjort 3 cykler dar med puregon eller menopur och i mitten pa mars ska vi gora var forsta insemination.
    Vet inte om Lissabon skulle kunna vara ett alternativ till Riga for er men om ni vill ha info sa hor av er!

• Primrose

Jag försökte skicka ett privat meddelande till dig i måndags men det gick inte. Nu försökta jag testa igen och testmeddelandet gick iväg med inte det andra... det kanske är något fel på ditt konto.

Raspberry81 skrev 2008-03-04 12:20:06 följande:
    Du får uppdatera hur allt går! Jag är jätteglad för er skull, vet hur ni kämpat!
    Har ni bestämt hur ni ska gå vidare, Raspberry?
  • Raspberry81

Ja ngt skumt är det med AVA-kliniken i Riga. Det känns som de bara "dribblar bort oss" hela tiden. Jag menar jag må sakna ägg, men jag är inte idiot. De tycks ju tro att annat än spermierna är slöa hos även våra män. Jag skrev ett inlägg som fortfarande är obesvarat längre ner om min mans spermakvalité enligt AVA Riga. Kanske kan du tyda det, du som även har ett protokoll över dina simmare tillgänglig? Inlägget finns i äggdonationsforumet. Det som är skumt är att min mans spermier var "slöa" nog att inte kunna befrukta ett ägg på naturlig väg. Men hans förredetta (som han har en dotter med) blev gravid på ppiller. Då kan de rimligtvis inte vara slöa tycker jag.

snömannen skrev 2008-03-04 23:26:26 följande:
    Hej!Min sambo har varit flitig läsare av Familjeliv sen ett år tillbaks, men inte skrivit själv. Men nu när hon visade tråden om AVA så ville jag berätta om mina och våra erfarenheter.Vi åkte till Riga under hösten 2007 för det initiala besöket inför ÄD. I ren panik körde vi då tre parallella spår: IVF #4, föräldrakurs inför adoption och AVA. Spår 2 och 3 var båda av karaktären att vi inte klarade av se dom som egentliga alternativ, men vi gav oss ändå in på båda.Masha och Jaruslav tog hand om oss, och det kändes som att dom hade koll. Jag fick se min flickväns livmodertapp genom ett rör. Det kändes lite bisarrt att stå axel mot axel med Jaruslav som pekade på en liten rodnad långt inne i henne.Efter min lilla hedersstund i båset såg jag inte heller någon som gick in och hämtade provet. Vi gick visserligen kanske 20 minuter senare, och dörren till båset syns ju inte från väntrummet, men dom passerade ju väntrummet på väg till båset. Embryologen i Stockholm förklarade senare att det inte är problem att ha sperma stående i rumstemperatur i upp till en timme, men jag gillade inte att dom inte var snabbare. Nån sa tidigare i tråden att spermakvalitén hade bedömts som låg av just AVA, och detta sa dom till oss också trots att vi genomgående fått ca 75% befruktade av de få ägg som vi fått ut under våra IVF:er. Dom mailade och sa att "it was impossible to freez the sperm because of it low motility".På begäran fick jag andelarna snabba, långsamma, förvirrade och döda. Dessa värden stämde bra med dom jag fått tidigare, med undantag av att det stod en 0:a på andelen snabba där jag förut fått 30%. Andelarna summerade alltså till 70%. Var var dom resterande 30? "Ojsan, det skulle ju vara 50% döda, inte 20%", fick jag som svar.Lyckligtvis gav IVF #4 positivt besked, så vi kunde släppa AVA och adoptionskursen tillfälligt. Vi lurade på att vara så fräcka att vi väntade med att meddela vårt plus tills dom hittat en donator till oss (bara för att se vad dom kunde presentera), men vågade inte.
  • Raspberry81

Nej vi velar fortfarande. Jag har kontakt med en annan klinik som ev ska ta över våra embryon för en mindre summa. Dvs det vi betalar de för är förvaring och hjälp med FET.

Just nu ligger adoption närmast oss igen. Men vi kanske hinner ändra oss 311 ggr till....MINST!

Fortfarande bra med dig? Hoppas hoppas!

Hoppas det blir babyboom snart, genom äd (alla här), naturligt (du) och adoption (vi). Då MÅSTE vi faktiskt ha en liten "happening" med våra barn! Nu har vi kämpat ihop!

Primrose skrev 2008-03-05 12:41:39 följande:
    Jag försökte skicka ett privat meddelande till dig i måndags men det gick inte. Nu försökta jag testa igen och testmeddelandet gick iväg med inte det andra... det kanske är något fel på ditt konto.
    Har ni bestämt hur ni ska gå vidare, Raspberry?
Svar på tråden AVA riga!