• Primrose

AVA riga!

Hej alla!

Här var det fullt av gamla kompisar!Glad

Jag är själv litet i valet och kvalet eftersom jag inte tycker att AVA i Riga har skött sig särskilt bra ang. våra behandlingar. Först åkte vi dit i November för att prata om ÄD och då föreslår läkaren att vi ska göra en IVF till i stället och samtidigt ställa oss i ÄD-kön, vilket vi gjorde. Dr. Fodina sa att vi kunde göra ÄD i februari om IVF:en inte lyckades. Jag testade minus den 27/12 och fick då ett väldigt kort svar tillbaka från Masha att jag skulle sluta med progesteronet. Jag skrev tillbaka en dag senare med litet frågor ang. ÄD. Jag fick inget svar utan fick skriva igen en månad senare. Då fanns inte Masha kvar utan Lena skrev tillbaka och sa att hon inte alls kände till mig och att hon nu skulle börja leta donator. Jag skrev några, för mig viktiga, frågor tillbaka och fick inte heller den här gången något svar. Jag skrev igen i dag och "hotade" med att kontakta Finland med mina frågor och fick då svar inom en kvart! Lena påstod att hon hade varit på semester - vilket jag faktiskt inte riktigt trodde på. Och så skrev hon att de nu har en donator och svaret på mina frågor var bara att "doktorn tycker att det kommer att gå bra med ÄD" - så inte mycket till svar på frågorna, med andra ord.

Nu vet jag inte hur vi ska göra. Jag blir litet misstänksam av att de lyckades få fram en donator så snabbt och hon är identisk med mig, samma hår och ögonfärg, samma längd och vikt och universitetsutbildad. Hon är bara yngre .... Vill de bara att det ska låta bra och sedan "blanda ihop donatorer" - som för Längtansmamma - och i sista minuten ge oss en ny (inte lika "perfekt") donator. Eller är jag bara paranoid?!

En fråga som jag har ställt flera gånger är ang. frysisar och hur statistiken ser ut dvs. om man oftast får frysisar och hur många embryon i snitt. Den frågan vill de uppenbarligen inte svara på. Därför blir man litet orolig när man läser om dina erfarenheter, spencer.
    Vi kommer bara att ha råd med ett färskförsök och några FET. Men om det inte blir några frysisar - då känns chanserna att lyckas så mycket mindre.

Hoppas att det går riktigt bra nu, Längtansmamma. Jag vet hur du har kämpat. Nu ska det lyckas!

Hoppas att ditt första besök i Riga gick bra, ninnie!

• Primrose

En läkare sa till mig i dag att det är viktigt att donatorn har fått barn (eller att det blivit barn vid ÄD. Dvs det är inte bara det att de ska producera ägg - äggen ska också ha lett till ett barn åtminstone en gång. Så sa han i alla fall. Jag undrar om den universitetsstuderande 23-åringen som de har valt ut åt mig har varit upphov till några barn. Kanske ska jag fråga?

Vad irriterande att Lena påstod att hon hade varit på semester ... när du vet, Längtansmamma, att hon hade varit där. Varför ljuga? Sedan tycker jag fortfarande att det är litet oroande att hon kunde trolla fram en donator på en kvart...!

Det känns skönt att höra om dina väninnor, Längtansmamma! Annars hade det varit litet konstigt... eftersom flera här i tråden har försökt utan att lyckas. Dr. Fodina sa till mig att de har 47% successrate på ÄD - fast jag undrar om det inte handlar om graviditeter snarare än "baby take home rate". Den svenske läkaren i dag sa till mig att det handlar om 35-40% chans per försök att få ett barn. På Sophiahemmet och Fertilitetscentrum sa de 50-60%!

• Primrose

När jag läste om den där spanska kliniken som ger "garanti" och "pengarna tillbaka" var det en sak som slog mig som litet konstig. De skrev att de betraktade en graviditet som gick till 12:e veckan som ett lyckat försök (dvs. oavsett om det blev MF efter det). Det kan ju vara litet vanskligt eftersom det t ex är mer vanskligt med tvillinggraviditeter(som ju är vanligare vid IVF). Därför, som jag förstod det, fick man inga pengar tillbaka om man t ex gjorde ett minusförsök, ett med MF i v. 6 och ett med MF i v. 18. Sedan vet jag inte vad som gällde med FET.

Vad konstigt att de sa 54% till dig och 47% till mig, Raspberry. Du var där i september, eller hur, och jag var där i november. Kan det ha gått ner med 7% på två månader?? Kanske var det "Baby take home rate" hon sa till mig och "Graviditet" hon sa till dig.
    Vet någon hur många ÄD behandlingar de gör per år?

Jag tänker på det här med tre försök ... jag har ju gjort två IVF:er ... då kanske mitt första ÄD kan räknas som ett tredje försök...? Eller har det att göra med hur kroppen förbereds innan, kanske. Det jag oroar mig för är att min kropp helt enkelt inte tycker om att manipuleras och jag aldrig kommer att bli gravid på artificiell väg. Eller inom en rimlig tid och kostnad i alla fall. Jag har ju faktiskt blivit gravid några gånger "naturligt" så jag kan bli gravid, det vet jag redan. Även om det sedan har blivit MF.

• Primrose

Jag fick se själva embryot innan insättning vid min IVF på AVA (det var ett elvacelligt och det verkade stämma...!) i uppförstoring.

Ok, ninnie - jag bara hoppades på det där med att IVF:erna kunde räknas in i min egen statistik eftersom vi absolut inte har råd med flera ÄD-försök. Ett färskförsök och eventuellt FET på AVA är allt vi har råd med inom en rimlig framtid. Det är därför jag har litet svårt att bestämma mig nu när de strular en del ... är de egentligen värda sitt pris eller ska vi välja en billigare klinik så att vi har råd med två färskförsök i stället. Svårt att veta. OM jag visste att chanserna var jättegoda på AVA och OM jag kände mig väl bemött och omhändertagen skulle jag inte tveka ett ögonblick.

• Primrose

Jag fick ett förslag från Lena i fredags att äggdonationen skulle ske i April men eftersom den månaden inte passar oss blir det maj eller juni. Jag frågade om priset och det priset de uppgav i november gäller fortfarande skrev hon. Hon skrev också, som svar på min fråga, att hon är Mashas ersättare men Nadia tar över när hon inte är där.

• Primrose

Jag fick också svar ang. donatorn - hon har ett barn sedan tidigare så det är ju bra.
    Om man nu kan lita på det ... (PARANOID!)

Nej, allvarligt talat känner jag mig litet mer positiv nu när de inte längre har glömt bort oss - hoppas det håller i sig!Glad

Längtansmamma: Har ni fått veta något ännu?

Ja, ninnie: i så fall blir vi kanske mammor samtidigt också. Hoppas!

Kramar.

• Primrose

Ja, de använde ju fryst sperma vid vår IVF så jag antar att de kommer att göra det nu med. Fast egentligen tycker jag att det vore bättre om de använde färsk.

• Primrose

Hmmmmm! *tänker till*Fundersam

Jag skrev förut (eller om det var bara till Raspberry) att jag blev misstänksam då jag skrev och undrade vad som egentligen hände ang. vår kötid (samt "hotade" med att kontakta Finland) - en kvart senare hade de "hittat" en donator. Och allt stämde med mig (utom åldern). Mörk, brunögd, 165cm, 60kg, 23 år, universtitetsstuderande. Jag tyckte att det var litet mystiskt, speciellt som vikten och längden "stämde" exakt. Fast jag vägde väl sisådär en 50kg när jag själv var 23 år...! Senare när jag frågade fick jag veta att hon har ett barn. Ganska mystiskt verkar det, måste jag säga. Det som retar mig är om de tror att man blirl lugnad och nöjd med denna information. I stället blir vi alla  misstänksamma (läs: PARANOIDA!). Man vill ju inte bli behandlad som en idiot, kort sagt. Vi som är så utsatta i den här situationen och mer eller mindre helt utlämnade till deras metoder.

A propos utseende. Jag tycker själv att det inte spelar någon som helst roll men om de vill gå efter utseende borde de gå efter hur man själv såg ut då man var 23 år, utseendet ändras ju med åren. Jag färgar mitt hår nästan svart och plattar det spikrakt men har mellanbrunt/rött och lockigt hår egentligen. Fast, som sagt, utseendet spelar ingen roll. Men man hoppas att hennes släkt inte är full av psykopater och mördare!

Längtansmamma: Vad skönt att ni vet nu - och med litet tid att boka flygbiljeter också! Needless to say - jag håller tummarna!! Den här gången MÅSTE det vara er turGlad

• Primrose

Min mamma har starkt ljusblå ögon, min pappa och syster har riktigt gröna, och jag har bruna. Min farmor hade gulgrönbruna och det finns några brunögda på min mammas sida. Det kan bli litet hur som helst,  med andra ord!Glad

• Primrose

Jag ville bara berätta att jag har plussat! På "vanlig" väg! Jag är helt omtumlad!
    Risken för MF är dock stor så jag berättar inget för AVA på ett tag.

Svar på tråden AVA riga!