AVA riga!
Hej Raspberry81 m fl,
Vet du vad en "vanlig" ÄD-behandling med färska ägg kostar på AVA Riga nu, alltså utan t ex långtidsodling av embryona?
Jag ska dit i slutet av februari.
Hej Raspberry81 m fl,
Vet du vad en "vanlig" ÄD-behandling med färska ägg kostar på AVA Riga nu, alltså utan t ex långtidsodling av embryona?
Jag ska dit i slutet av februari.
Tack Raspberry för ditt svar!
Det är bra att veta vad det ska kosta, innan man står där med fakturan i hand.
Till er som funderar på AVA Riga:
Apropå bra och dåligt med AVA Riga (där jag har varit fem ggr för insättningar):
+ De tre första försöken, bara positiva erfarenheter, med trevlig mycket professionell personal och fräsch nybyggd klinik.
- Senaste gången tog de dock extra betalt för långtidsodling (som var planerad till 5 dgr) men hade "inte hunnit odla mer än tre dgr", som de sa vid ET-tillfället. Jag kom mig inte för att protestera, men tänker göra det nästa gång om det händer. För det första ska de ju göra som man har kommit överens, för det andra ska de ju inte ta betalt för något som de inte har gjort. Himla självklart egentligen...förstår inte hur jag kunde bli så mållös och bara betala.
- Och nu vid vårt troligen sista försök, så har de blandat ihop donatorer! Det är ju en klart negativ erfarenhet. Plötsligt, långt framme i min behandling, ger de besked om en helt annan donator mot vad som var sagt vid starten (155 cm lång - jag som är 170...samt flera andra kraftigt avvikande data mot först utlovade).
Det var lite om mina erfarenheter från AVA Riga, alltså först bara bra och nnu på slutet mer tveksamt.
Vi valde AVA Riga eftersom vi har haft flera försök på AVA i Finland och har känt oss trygga och "hemma med" med AVA.
Antagligen så har alla kliniker både bra och dåligt. Förresten, jag glömde en (suspekt?) sak med AVA Riga - de kör med extremt långa tider på Progynon. När andra kliniker tycker att 20-22 dgr på Progynon kan vara lagom så tycker AVA Riga alltid mellan 25-30. Har nog ingen inverkan på resultatet (?) men det är i a f annorlunda.
Lycka till med valet!
Hej Primrose, Ninnie, Raspberry och andra!
Det är bra att vi kan ha kontakt så här och jämföra lite.
Jag vet med säkerhet att Lena har jobbat de senaste två veckorna, men hennes semester kanske var tidigare än så?
Vi verkar vara flera som har "kommit lite i kläm" i deras personal-skifte, men jag tycker inte att svaren man fått någonsin varit särkilt utförliga. Numera idds jag knappt ställa några frågor. Man är ju ändå helt i händerna på kliniken - kan ju inte kolla någonting alls (frusterande!).
De kan ju i princip sätta in en vattendroppe för 55.000 spänn...
(jag är också "paranoid", särskilt nu efter att de verkar ha dålig koll på vilken donator som hör ihop med vilken mottagare).
Jag vet inget om deras frysis-statistik, men vi har haft tur och fått många till frysen tidigare. Dock gick det sämre att tina dem. I Finland hade vi endast EN i frysen som de lyckades tina fint och sätta in, så det verkar väldigt slumpartat.
Å andra sidan, hur vet man att den verkligen var "fin"? I det läget, efter att de har haft sina upptiningskostnader, vill väl säkert kliniken sätta in den också och få sina 10.000 !
Allt det här med ÄD är så omöjligt att kolla att man blir alldeles matt, tycker inte ni det? Jag antar att man bara får bestämma sig för att lita på den kliniken man valt/väljer och sedan "blunda" och köra.
Som ett enda stort lotteri. Med höga insatser (känslomässigt, ekonomiskt...)
Tack Primrose för lycka-till-hälsningen. (Det här blir vår sista donator och alltså det sista färska försöket).
Hej igen,
Jag vet två tjejer som har lyckats på sina resp andra försök med ÄD på just AVA Riga! De bor båda i Sthlms-området. Den ena fick en flicka efter att två embryon hade satts in, den andra fick tvillingar (en av var sort - vilken lycka
De här två tjejerna, som jag har haft nära kontakt med, inger åtminstone mig hopp! Kanske kan jag sprida lite av det här inne i vår paranoida klubb!!!
Det här med sperma-kvaliteten som diskuterades ovan är ett märkligt område för oss också. Min man har ju gett sitt bidrag tolv gånger till olika kliniker (sju ggr i Sverige vid vanliga IVF...inte över hela Europa! hi hi
men... den enda klinik som inte har kallat den superb var just AVA Riga. Där dög den inte ens att frysas (???) utan han fick åka dit igen i samband med ÄP av donatorn. CvL, IVF Falun och AVA Fi har aldrig klagat det minsta.
Det där med "Old donors" tycker jag möjligen är ett litet etiskt/moraliskt dilemma, att vissa sliter på sin kropp så för pengar, men krasst sett, ur ett mottagarperspektiv, så är det väl inget problem? Kliniken vet ju bättre hur de ska ställa in medicineringen av henne och få bästa resultat när det finns statistik på hur hon reagerar. Risken att det knappt ska finnas några ägg att plocka på ÄP-dagen blir ju liten.
Intressant att vi kan lufta våra mörka tankar här inne!
Kram till er alla i "paranoida klubben"!
Hej igen,
Det här med att de inte svarar på mail speciellt snabbt är helt nytt. Så var det inte under senaste ett och ett halvt året, med Masha som koordinator.
Enligt tidigare preliminär plan ska min man dit på måndag och jag på onsdag eller torsdag, men än har de inte svarat och gett något definitvt besked. Det börjar bli sent att boka flyg och hotell, nu med bara 2-3 dagars varsel.
Jag vet inte varför de inte svarar dig Ninnie, men kan ju konstatera att de är lika långsamma att ge oss information. (Klen tröst att de missköter oss allihop just nu).
Apropå det där med att se embryot på bildskärmen. På skärmen syns bara vätskedroppen det ligger i. Har ni fått se själva embryot innan insättning?
Hej!
Kan vi jämföra donatorer!?!
Har alla fått en blond, blåögd, 170 cm lång tjej (21-23 år) med ett eget barn som studerar på universitetet???
Det var de data som vår "första" donator hade. Sedan, väldigt långt in i min behandling, efter att ha varit nedreglerad en månad och gått på Progynon i tre veckor, hade de plötsligt en donator som var 155 cm lång och 30 år gammal åt oss. När jag reagerade fick vi de ursprungliga uppgifterna igen.
För mig går det inte att riva upp himmel och jord för det här strulet. Har satsat för mycket egen energi och medicinering, vill få den här insättningen gjord nu.
Men jag är ändå nyfiken på om de har en "mönsterdonator" som de presenterar för de flesta inledningsvis.
Vill ni jämföra!?!
ooops,
det blev visst ett litet syftningsfel i mitt inlägg ovan -
det är ju knappast donatorns enda barn som studerar på universitetet
men ni förstår ju hur jag menar
kram från mig
Hej Primrose,
Ja, vi har fått besked nu - det blir ET på fredag, skottdagen.
Tack för din omtanke
Hej Primrose!
Tack det går bra så länge jag slipper testa
Jag ska vänta till på tisdag, med blodprov, så resultatet kommer väl på onsdag...
Hur går det själv? Du lyfter väl inget tungt nu!!!
Man behöver inte nedregleras inför ett FET. Finns ju ingen donator att anpassa sig till. Man kan köra antingen helt ostimulerat (bara ta ägglossningstest och ringa kliniken när det är dags) eller ta progynon och progesteron, för enklare egen planering (bok av flyg o s v).
Lycka till Raspberry!
Primrose,
Som jag förstår det kan man teoretiskt sett bli gravid samtidigt med FET-embryona och sitt eget ägg i en helt ostimulerad cykel. Men det måste väl vara otroligt ovanligt(!?).
Om man äter Progynon inför FET (fortf utan nedreglering), så fungerar de som P-piller och man får ingen egen ägglossning.
Rätta mig någon om jag har fel, men det är så här jag har fattat det hela.
Lycka till!
Flera inlägg jag har läst de senaste dagarna, mest i andra trådar, berör det här med donatorn som en "totalt osjälvisk underbar kvinna" och som en mycket GOD person. Det gäller nog i stor utsträckning i Sverige och Finland, där ersättningen till donatorn är så gott som noll.
Men utomlands, t ex i Riga, får äggdonatorerna motsvarande en normal månadslön i ersättning. När vi var där första gången berättade läkaren att:
80% av deras donatorer gör det bara för pengar och kliniken har inget (moraliskt eller praktiskt) problem med det eftersom pengar är en stark motivationsfaktor
10% gör det av ren medmänsklighet och generositet.
10% gör det för att få bli gratis gyn-undersökta och hoppar sedan av. Enligt läkaren så var det endast den gruppen de hade problem att genomskåda tidigt.
Jag tror att det i gruppen materialistiska donatorer (80%) kan finnas några som delvis hör till de 10% generösa/medmänskliga, men sanningen är ändå den, att där äggdonation betalas bra (i förhållande till köpkraft i samhället), där finns det ofta fler donatorer.
Vi kan inte inbilla oss att någon 20-årig studerande i Riga gör det här för oss av ren godhet. Om man inte har turen (?) att få just en på tio...
Vill bara tillägga/förtydliga att jag också tycker att donatorer ska ha en rejäl ersättning för sin välbehövliga insats.
Ninnie, vad bra att de "sköter sig" och att allt känns bra nu.
Lycka till!