• Anonym (Knarkare?)

Har tagit Efedrin. Är det en drog?

Jag tog efedrin för att sluta äta så mycket efter att jag slutat amma. Nu menar mitt ex att jag är en dålig mamma för att jag har missbrukat. Jag var övertygad om att det var helt lagligt, men undrar nu om jag kan ha fel...

Någon som kan lagen här?

• Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?
  • Anonym (erfaren)
    kornberoende skrev 2010-11-11 13:52:45 följande:
    Har bara läst TS. Jag missbrukade de ett tag och efter ett sjmordsförsök hade jag tagit en näve fullt med efedrin tabletter o massa alkohol. När jag kom till akuten o hade vaknat fick jag reda på att de var olagligt med efedrin..
    Den enda anledningen att efedrin skulle vara olagligt är om du skulle ha haft så mycket av det så att de misstänker försäljning.
  • Anonym

Alltså drogerna har inget o göra med vad du är för sorts människa! Om du är en dålig mamma osv. OM du inte låter dem gå före dina barns behov och välmående. Det är den du är inuti som avgör vem du är!

Dock måste man tänka över konsekvenserna över sitt eventuella drogmissbruk, hur det påverkar ens familj, sina barn osv.

Att du tagit effedrin tycker inte jag påverkar ditt omdöme som mor! Absolut inte! Så länge du har huvudet med dig och tar ditt ansvar!

MEN visst var det oansvarigt att du tog det när du hade barn då det kan få jobbiga konsekvenser om du tex åkt fast. Säg att du tex hamnar i en vårdnadstvist nån gång så kommer ALLT tas upp som kan vara emot dig , och bevisa att du är en dålig mor. 

Mene ffedrin gör väl bara att man blir pigg ?? Typ som koffein??

Vet en som köpte nåt smärstillande som var lagligt DÅ men blev olagligt en kort tid efter, åkte därför fast och fick samhällstjänst...

• kornberoende

De är så lätt att missbruka efedrin. De gör så man blir pigg och minskar aptiten, kan säga att de ä typ som amfetamin ... hjärtat tar stryk, hade 267 slag / minut när jag kom till akuten o de trodde inte jag skulle överleva. men då hade jag tagit några gram..

• Anonym (erfaren)

Varför tog du några gram av efedrin för?

Normalt tar man en dos på 30-50mg. Max 150mg(för erfarna) om dagen och känner man att man behöver mer för att bli pigg är det dags att ta en paus på ett par månader.

• Anonym

Det är inte olagligt att köpa Efedrin. Det är läkemedelsklassat och läkemedel är inte olagliga att köpa.

Hur tänkte du nu? Efedrin är knappast något man kan köpa utan recept. Att köpa mediciner som är belagt med recept olagligt är inte lagligt. I sådana fall kan man ju köpa rohypnol och genotropin(tillväxthormon på gatan utan att det är olagligt?

• kornberoende
    Anonym (erfaren) skrev 2010-11-20 15:28:32 följande:
    Varför tog du några gram av efedrin för?

Normalt tar man en dos på 30-50mg. Max 150mg(för erfarna) om dagen och känner man att man behöver mer för att bli pigg är det dags att ta en paus på ett par månader.
    För att jag inte brydde mig om mitt liv då. Om jag dog så var de bara bra tänkte jag. Dum 18-årig hehe.

Erfaren?
    När jag var i akuten så sa de att jag kan åka dit för att ha tagit de, att de är olagligt..
  • Anonym (erfaren)

De på akuten har fel helt enkelt.  Men det är ju inte deras område heller att hålla koll på om det skall vara olagligt eller inte.

• Anonym (jaha..)

vad jag vet så är efedrin olagligt i sverige men säljs i andra länder som bantningsmedel?
    smugglare som tar in det i sverige åker på långa straff..
    detta pga att det innehåller amfetamin.

• klyban
    Anonym (jaha..) skrev 2010-11-21 16:25:08 följande:
    vad jag vet så är efedrin olagligt i sverige men säljs i andra länder som bantningsmedel?
    smugglare som tar in det i sverige åker på långa straff..
    detta pga att det innehåller amfetamin.
    jaha, efedrin var det som gällde inte vad som kan finns i "blandningar".
  • pazken

efedrin är ett prestations höjande prep som också år rovaran till metaamfetamin man blir posetiv på meta amfetamin fall man drog testas i sammband med ett bruk av efedrin jag är dömd för ringa narkotika brot då jag intagit efedrin men själv vill jag inte påstå att det skulle vara en ''drog''  i den bemärkelse  n

• klyban
    pazken skrev 2010-11-22 07:10:58 följande:
    efedrin är ett prestations höjande prep som också år rovaran till metaamfetamin man blir posetiv på meta amfetamin fall man drog testas i sammband med ett bruk av efedrin jag är dömd för ringa narkotika brot då jag intagit efedrin men själv vill jag inte påstå att det skulle vara en ''drog''  i den bemärkelse  n
    Nja, du behöver psudoefedrin för metaamfetamin INTE efedrin.
    Psudoefedrin används i flera varianter av hostmediciner och liknande så påverkar luftrör, andning och snuva så dessa förkylningssymtomer minskar/försvinner.
    Dock ej i SE, kan fås på recept.

Efdrin är ett mellanting mellan kaffe och amfetamin, vart psudoefedrin hamnar på denna skala vet jag inte.
    Men det kommer definitivt inte i närheten av meth.
  • Anonym (erfaren)

efedrin ger utslag som amfetamin i de enklare testerna. Men skulle det vara så att man blir testad och har bara tagit efedrin så skall man säga till så tar dom ett bättre test som ser om det är efedrin eller amfetamin man har tagit.

Om du har blivit dömd för narkotika för att ha smugglat efedrin, då måste du ha haft uppsåt att tilverka metaamfetamin. Efedrin är inte narkotika utan ett läkemedel.

Efedrin är fortfarande lagligt att ha och använda för personligt bruk, om man inte tävlar i idrotter som har andra regler. Har man mycket efedrin så kan man bli dömd för försäljning av läkemedel vilket är inte lagligt i sverige för privat personer.

• daxare
    Anonym (erfaren) skrev 2010-12-01 11:33:44 följande:
    efedrin ger utslag som amfetamin i de enklare testerna. Men skulle det vara så att man blir testad och har bara tagit efedrin så skall man säga till så tar dom ett bättre test som ser om det är efedrin eller amfetamin man har tagit.

Om du har blivit dömd för narkotika för att ha smugglat efedrin, då måste du ha haft uppsåt att tilverka metaamfetamin. Efedrin är inte narkotika utan ett läkemedel.

Efedrin är fortfarande lagligt att ha och använda för personligt bruk, om man inte tävlar i idrotter som har andra regler. Har man mycket efedrin så kan man bli dömd för försäljning av läkemedel vilket är inte lagligt i sverige för privat personer.
    Efedrin brukar man inte göra meth av, utan amfetamin.
    Meth brukar man göra av psuedoefedrin.
    Men såklart det är ju inte omöjligt att göra meth av efedrin, men betydligt svårare med massa mer moment också.
Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?