• Anonym (Knarkare?)

Har tagit Efedrin. Är det en drog?

Jag tog efedrin för att sluta äta så mycket efter att jag slutat amma. Nu menar mitt ex att jag är en dålig mamma för att jag har missbrukat. Jag var övertygad om att det var helt lagligt, men undrar nu om jag kan ha fel...

Någon som kan lagen här?

• Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?
  • lokisse

Det är inte narkotika men det far inte säljas.
    Det man kan gjöra är tala om att det är bra mycke värre än kaffe.. och att det har en ganska lang period som det ökar hjärtfrekvensen.
    Anonym (frågvis) skrev 2008-02-03 22:04:15 följande:

Det är därför jag frågor - för jag ska hållande argument. Är det olagligt att köpa?? Olagligt som vad?? Hur kan man hindra en gravid att ta det?? Det är inte jag som köper eller väntar barn!!
  • Lines

efedrin är olagligt.. skumt nog så fick jag mina tabletter beslagtagna av polisen men fick tillbax dem efter analys.. anses inte vara starkt nog, antar jag..

• Anonym (frågvis)

Ni får ursäkta min frågvishet - olagligt, som VAD?? Lines fick sina piller tillbaks av polisen efter analys - var det bluff efedrin eller de trodde, att det inne höll tung narkotika - ansåg det var ,inget bråka om - eller..

• lokisse

Alla varor som innehåller efedrin klassas som läkemedel
    den 7 september 2005

Sedan den 1 september 2005 omfattas samtliga varor som innehåller efedrin eller efedraextrakt av läkemedelslagen. De varor med innehåll av efedrin och efedraextrakt som inte är godkända som läkemedel blir därmed olagliga att sälja.

Efedrin förekommer i ett antal receptbelagda godkända läkemedel, bland annat i några hostmediciner.

Efedraalkaloider (främst efedrin men även andra närbesläktade alkaloider) kan utvinnas ur örter tillhörande Ephedra-släktet (?Ma huang?) och ur örten Sida cordifolia. Efedrin kan också tillverkas på syntetisk väg. Tabletter som innehåller rent efedrin eller växtextrakt säljs som bantningsmedel/ ?fettförbränningsmedel? och som uppiggande medel, bland annat via hemsidor på Internet.

Efedrin stimulerar det sympatiska nervsystemet och det centrala nervsystemet. Biverkningar och effekter av överdosering motsvarar överstimulering av det sympatiska nervsystemet: blodtrycket höjs och pulsen ökar. Vid användning av höga doser efedrin för viktminsknings- och prestationshöjande ändamål, d.v.s. för preparat som inte varit läkemedel, finns rapporter om allvarliga biverkningar som har satts i samband med dessa effekter.

Centrala effekter kan vara oro, ångest, darrningar och sömnlöshet. Om efedrin kombineras med andra stimulantia, till exempel koffein, kan detta medföra att biverkningar kan uppkomma vid lägre doseringar än för efedrin enbart.

• Lines

Anonym (frågvis) skrev 2008-02-04 12:08:27 följande:

Ni får ursäkta min frågvishet - olagligt, som VAD?? Lines fick sina piller tillbaks av polisen efter analys - var det bluff efedrin eller de trodde, att det inne höll tung narkotika - ansåg det var ,inget bråka om - eller..
    ska lägga till att det inte var 1-2tabletter utan dem räknade tom hela påsen .. innehöll 60st såå.. antingen måste dem ha varit snälla eller bara inte orkar bry sig om det.. men dem fick fast mig på en hel del andra punkter.. dem kanske nöjde sig med det och inte ville göra mig mer förbannad, dem kan faktist låta folk gå med vissa saker.. förut hitta dem cb i bilen men lät den ligga kvar..
  • lokisse

Vad hittade de i bilen

Lines skrev 2008-02-04 13:14:01 följande:
    Anonym (frågvis) skrev 2008-02-04 12:08:27 följande:
    ska lägga till att det inte var 1-2tabletter utan dem räknade tom hela påsen .. innehöll 60st såå.. antingen måste dem ha varit snälla eller bara inte orkar bry sig om det.. men dem fick fast mig på en hel del andra punkter.. dem kanske nöjde sig med det och inte ville göra mig mer förbannad, dem kan faktist låta folk gå med vissa saker.. förut hitta dem cb i bilen men lät den ligga kvar..
  • Lines
    lokisse skrev 2008-02-04 13:16:29 följande:
    Vad hittade de i bilen
    5gram cannabis.. vissa poliser är faktist sånna.. dem råder en att sluta men tar inte fast en för det..
    för mycket pappersarbete..
  • lokisse

Aha när man gar över cb visar den nämligen clear blue grav test och jag har inte hört att det är förbjudet att ha dom i bilen..

• Lines
    lokisse skrev 2008-02-04 13:40:55 följande:
    Aha när man gar över cb visar den nämligen clear blue grav test och jag har inte hört att det är förbjudet att ha dom i bilen..
    jaha.. hahaha.. nä va inte riktigt det jag mena..
Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?