• Anonym (Knarkare?)

Har tagit Efedrin. Är det en drog?

Jag tog efedrin för att sluta äta så mycket efter att jag slutat amma. Nu menar mitt ex att jag är en dålig mamma för att jag har missbrukat. Jag var övertygad om att det var helt lagligt, men undrar nu om jag kan ha fel...

Någon som kan lagen här?

• Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?
  • Rosenöga

Det är inte olagligt att köpa Efedrin. Det är läkemedelsklassat och läkemedel är inte olagliga att köpa.

Det är inte olagligt att inneha läkemedel, i det här fallet Efedrin.

Det är inte olagligt att ta Efedrin.

Man får inte ta Efedrin om man håller på med tävlingsidrott. Då är man dopad.

Det är olagligt att sälja Efedrin i andra former än som läkemedel och det är olagligt att sälja läkemedel som privatperson. Man får inte gå omkring och sälja mediciner som efederin t ex. Det är bara läkemedelsföretagen som får sälja.

Det är olämpligt att ta efedrin som bantningsmedel. Och det är vansinnigt dumt att ta en massa efedrin med avsikt att banta om man är gravid. Har man astma kan man tvingas ta efedrin men då ska läkare bestämma doseringen.

• Zone
    lokisse skrev 2008-02-04 13:40:55 följande:
    Aha när man gar över cb visar den nämligen clear blue grav test och jag har inte hört att det är förbjudet att ha dom i bilen..
    Aftonbladet:

HEMMAFRU TAGEN MED 5 GRAM CLEARBLUE GRAVIDITETSTEST I BILEN! SKANDAL!
  • lokisse

Lägenheten genomsökt i badrumet bafan sig yterligare tomma kartonger och ett positivt test fragaon om hemmafrun salt vidare är ännu inte klar. TT

Zone skrev 2008-02-05 08:13:58 följande:
    Aftonbladet:HEMMAFRU TAGEN MED 5 GRAM CLEARBLUE GRAVIDITETSTEST I BILEN! SKANDAL!
  • Anonym (frågvis)

Detta cb något - som missbrukats länge av stor grupp - mest unga kvinnor - utan narkotikapolisen kännedom - Socialstyresen tillsatt en stor utredning. LARMRAPPORT till Interpol och EU!!!

• SVejsan

Så inlägg 209 ger:

Efederin är receptbelagt. Och en drog som skrivs ut i vissa fall för att bota eller lindra åkommor.

Får man tag och använder droger som man inte har recept för och som dessutom är hälsofarliga om man inte följer läkarens rekommendationer.(se tex www.internetmedicin.se/dyn_main.asp, eller varianter av amfetamin som ibland används för behandling av "bokstavsbarn" osv som också är receptbelagda),
    Så skulle jag nog säga att det är ett missbruk...

Ett missbruk behöver inte vara olagligt´...

• Rosenöga

Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-03 01:13:54 följande:

Jag fick sju stycken av en kompis och åt fem, men fick hjärtklappning...Har inte tagit fler sen dess och detta var 2003.
    Fem tabletter år 2003 skule inte jag kalla missbruk även om TS tog dem utan att fått dem utskrivna på recept.
  • Zone

Anonym (frågvis) skrev 2008-02-05 12:27:55 följande:

Detta cb något - som missbrukats länge av stor grupp - mest unga kvinnor - utan narkotikapolisen kännedom - Socialstyresen tillsatt en stor utredning. LARMRAPPORT till Interpol och EU!!!
    Polisen har efter helgens razzia funnit att de flesta unga kvinnor som missbrukar dessa cb har ett eget forum där de utbyter namn på olika langarae - www.familjeliv.se - polisen är mycket förtegen om omfattningen men det rör sig om hundratusentals medlemmar. TT

• klyban
    Anonym skrev 2010-11-11 08:33:06 följande:
    vart köper man det?
    Tror du har kommit till fel ställe att fråga en sådan sak.

Men vill du verkligen veta så kan jag berätta, i affären.
  • kornberoende

Har bara läst TS. Jag missbrukade de ett tag och efter ett sjmordsförsök hade jag tagit en näve fullt med efedrin tabletter o massa alkohol. När jag kom till akuten o hade vaknat fick jag reda på att de var olagligt med efedrin..

Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?