• Anonym (Knarkare?)

Har tagit Efedrin. Är det en drog?

Jag tog efedrin för att sluta äta så mycket efter att jag slutat amma. Nu menar mitt ex att jag är en dålig mamma för att jag har missbrukat. Jag var övertygad om att det var helt lagligt, men undrar nu om jag kan ha fel...

Någon som kan lagen här?

• Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?
  • Rosenöga

TS tänker nog inte ta efedrin mer. Hon vet också att det var dumt att ta dessa 5 tabletter. Men det har blivit en höna av en fjäder.

• Anonym (Stopp nu)

smoothiz!
    Håller med dig till hundra procent. Men i min värld så tror jag TS går fri på den punkten, hon blev inte beroende, men visst ska vi passa oss. Vi vet ju inte att vi är beroende förrän vi sitter fast i skiten. Hoppas hon kan gå vidare utan att behöva känna sig så rädd o ha så dåligt samvete för vad hon har gjort. Hon är förlåten för länge sedan. Hon har gjort ett misstag som så många andra av oss också har gjort. Vem vill inte vara smal o snygg? Dessa förskräckliga kvinnoideal!!

Ts! Jag lider med dig, önskar verkligen du får svar på alla dina frågor så ditt hjärta kan få ro. Jag ska tänka på dig idag!

• Anonym
    Rosenöga skrev 2008-01-03 12:33:06 följande:
    Nej, efedrin och koffein är inte narkotika.
    det är det visst. Knark.
  • Anonym

men hur är det nu då? Knark eller ej???

• Anonym

Centralstimulantia [redigera]

Centralstimulerande preparat ökar den psykiska energin och aktiviteten och minskar hunger, trötthet och sömnighet. Bland de kraftigare finns kokain, en raffinering av kokablad, och de syntetiska drogerna amfetamin och metamfetamin vilka är de starkaste. Amfetaminlika preparat och efedrin förekommer i läkemedel, det förra förskrivet bara under mycket speciella omständigheter. Men andra mildare stimulantia är khat och kokablad som tuggas, och vanligast och mildas av de alla, koffein, som är centralstimulerande och finns både som huvudsaklig substans och som hjälpämne i en del läkemedel, i halstabletter och många läskedrycker samt naturligt i té och kaffe.

sv.wikipedia.org/wiki/Drog

• isisisis

Efedrin är huvudbeståndsdelen i "Helsingörspillren", ett bantningpreparat som var populära för ett antal år sen.
    De var inte lagliga i Sverige.
    Man blir påtänd av dem.Men inte så påverkad som av amfetamin.
    Det vet jag då jag använt dem själv.

• Anonym (Stopp nu)

Spelar ingen roll om det är knark eller ej, det är redan överspelat. Stackars Ts mår ju skit av det här. Varför älta om det är knark om o om igen?? Misstaget är ju redan gånget!

O föresten så klassas det inte som narkotika i Sverige. O sedan 1:a Septemeber 2005 så blev det olagligt att ta efedrin som inte omfattar receptbelagda efedrinpreparat. Usch vad jag krånglar till det, men ring sjukvårdsupplysningen om du vill, de kan förklara bättre.

Så kära Ts, du kan simma lugnt!
    Kram

• Anonym

påfågelöga; Ok, så alltså ej narkotikaklassat men ett dopingpreparat? Har jag fattat det rätt nu?

• Anonym
    Rosenöga skrev 2008-01-03 12:53:59 följande:
    Läs inlägg 48 utdrag ur sida från Läkemedelsverket. Ej narkotikaklassat.
    Det är ändå en centralstimulerande drog. Det är en drog oavsett vad läkemedelsverket säger.
Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?