• Anonym (Knarkare?)

Har tagit Efedrin. Är det en drog?

Jag tog efedrin för att sluta äta så mycket efter att jag slutat amma. Nu menar mitt ex att jag är en dålig mamma för att jag har missbrukat. Jag var övertygad om att det var helt lagligt, men undrar nu om jag kan ha fel...

Någon som kan lagen här?

• Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?
  • Anonym (Knarkare?)
    Anonym skrev 2008-01-11 08:37:34 följande:
    nej det stämmer ej, gå in på flashback.info!Spelar ingen roll om man tagit 1 eller 100 tabletter, vet man inte vad det är så är det jävligt korkat.
    Jaså? Blir tabletten mindre farlig om man vet vad det är?

Nu var det inte så att jag inte visste vad det var jag åt, utan min fråga gäller om det är lagligt eller lagligt att äta.
  • Anonym (Överdrivet)

Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-11 10:40:47 följande:

Anonym (Överdrivet) skrev 2008-01-11 10:12:45 följande:
    Jag förstår inte varför så många här inbillar sig att jag har ätit något jag inte vet något om. Jag är fullt läskunnig och har givetvis kollat upp massor om vad som står om efedrin och dess biverkningar.
    Vad är det du undrar över då? Om det är farligt? Olagligt?
  • Anonym

du visste ju inte DÅ vad effedrin vad, det har du ju fattat först nu om man ska tolka alla dina inlägg. Även om jag vet att det heter voltaren innebär inte det att jag för det vet vad det kan göra med min kropp..
    Du säger ju emot dig själv

Jag förstår inte varför så många här inbillar sig att jag har ätit något jag inte vet något om. Jag är fullt läskunnig och har givetvis kollat upp massor om vad som står om efedrin och dess biverkningar. Jag anser att det var lagligt att äta år 2003, dels för att det ännu inte var läkemedelsklassat då och dels för att en rikskriminalare har sagt att det är lagligt att äta. De som anser sig ha annan kuskap skulle kanske kunna skriva vad det är de vet och kanske tom. hitta en pålitligare källa än Flash Backs, som jag anser är helt eget tyckande och inget annat.
  • Anonym

Det ÄR farligt och dödligt som alla annan medicin och preparat så länge man INTE vet hur man ska använda sig av det. Har tre vänner som fått hjärtstillestånd då dom chansade och inte visste hur mycket dom klarade av, alla klarade sig som tur var. En på gymmet dog för ett år sen efter användande av både effedrin och ephedra under en KORTARE tid. Så om man är okunnig tycker jag inte att man ska uttala sig och säga att det är ofarligt om man inte själv har erfarenhet av det. Som jag skrev innan använder jag mig av det vid deffning för att få bort dom sista kilona och min kropp mår INTE bra av det, men det är ett val jag tar. En nära vän blev beroende av det då det har en centralstimulerande effekt och det tog 2 år att bli av med beroendet helt.

Efedrin är inte alls så farligt som många här påstår, visst är det inte bra, men inte heller särskilt dödligt. Jag tror det är 2 personer som dött i samband med efedrin-missbruk, och då är det fler som dött av flygande champagne-korkar. Efedrin i sig är väldigt uppiggande, och kan i lite större doser ge hjärtklappning och sömnlöshet. Man får också väldigt svårt att äta, därför har det förekommit efedrin i bantningsamammanhang. 5 tabletter är inte alls farligt, men sedan kan man ju fråga sig om det är moraliskt rätt att knapra tabletter som man inte vet vad det är för något.
  • Okaa san

efedrin gör så att man får "energi".. för tillfället, men det är ju klassat som doping i sverige.

• Anonym (Knarkare?)
    Anonym skrev 2008-01-11 10:59:12 följande:
    du visste ju inte DÅ vad effedrin vad, det har du ju fattat först nu om man ska tolka alla dina inlägg. Även om jag vet att det heter voltaren innebär inte det att jag för det vet vad det kan göra med min kropp..Du säger ju emot dig självAnonym (Knarkare?) skrev 2008-01-11 10:40:47 följande:
    Och var i mina inlägg säger jag att jag åt det utan att veta vad det var? Det är inget jag har tagit reda på i den här tråden utan det gjorde jag 2003 INNAN jag åt dem. Nu tycker jag att det är rätt ointressant vad det har för biverkningar eller hur farligt det kan vara eftersom jag aldrig mer tänker äta dem.

För mig har den här tråden HELA tiden handlat om huruvida jag har begått ett brott eller inte, eftersom jag ska upp i en rättegång. Medlet har klassificerats sedan 2005 och jag undrar vad det kan innebära för mig. Jag har hittills inte sett ett enda inlägg som styrker att det skulle vara olagligt att äta, mer än i tävlingssammanhang.
  • Anonym (Knarkare?)

Anonym (Överdrivet) skrev 2008-01-11 10:45:40 följande:

Vad är det du undrar över då? Om det är farligt? Olagligt?
    Ja, jag ska svara på den frågan ännu en gång, för det verkar som om många inte anstränger sig såpass mycket att de läser min fråga i trådstarten. Jag undrar om det är olagligt att äta efedrin!
  • tröllkäringa
    Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-03 00:55:16 följande:
    Jag tog efedrin för att sluta äta så mycket efter att jag slutat amma. Nu menar mitt ex att jag är en dålig mamma för att jag har missbrukat. Jag var övertygad om att det var helt lagligt, men undrar nu om jag kan ha fel... Någon som kan lagen här?
    alltså det är väl en astmamedicin egentligen?

och det enda olagligt med effedrin är väl att du kan åka dit på det vid en ev dopningskoll om du tävlar.'
    har själv aldrig tagit det med funderade ett tag på det när jag var överviktig men vågade inte för jag hörde om hjärtklapppning o sånt...

är du fortfarande överviktig så kanske du kunde prata med en läkare om reductil istället? det äter jag nu och det funkar kanonbra. man måste dock ha ett visst bmi för att få börja med dom.
    (¯`°?.¸ ღ hÅrDrOcKღ ¸.?°´¯)
  • Anonym (Knarkare?)
    tröllkäringa skrev 2008-01-11 12:20:45 följande:
    alltså det är väl en astmamedicin egentligen?och det enda olagligt med effedrin är väl att du kan åka dit på det vid en ev dopningskoll om du tävlar.'har själv aldrig tagit det med funderade ett tag på det när jag var överviktig men vågade inte för jag hörde om hjärtklapppning o sånt...är du fortfarande överviktig så kanske du kunde prata med en läkare om reductil istället? det äter jag nu och det funkar kanonbra. man måste dock ha ett visst bmi för att få börja med dom.
    Tack för svaret! Nej, jag har inget problem med övervikt, utan det var 2003 jag hade svårt att sluta äta efter att jag hade slutat amma.
  • Anonym (Överdrivet)

Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-11 12:18:10 följande:

Anonym (Överdrivet) skrev 2008-01-11 10:45:40 följande:
    Ja, jag ska svara på den frågan ännu en gång, för det verkar som om många inte anstränger sig såpass mycket att de läser min fråga i trådstarten. Jag undrar om det är olagligt att äta efedrin!
    Nej, det är det inte :) Det är olagligt (än så länge) att sälja samt använda efedrin/ephedraprodukter i samband med tävling. Efedrin är inte narkotiskklassat.
Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?