• Anonym (Knarkare?)

Har tagit Efedrin. Är det en drog?

Jag tog efedrin för att sluta äta så mycket efter att jag slutat amma. Nu menar mitt ex att jag är en dålig mamma för att jag har missbrukat. Jag var övertygad om att det var helt lagligt, men undrar nu om jag kan ha fel...

Någon som kan lagen här?

• Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?
  • Anonym (Stopp nu)

Hej igen!
    Ja, du får sannerligen en massa olika både kommentarer o råd! Har du fått svar på det du egentligen är ute efter? Jag måste få vara upprepande, du behöver inte vara orolig eller känna dig som en dålig mamma. Släpp det!! Det blir inga konsekvenser av den anledningen. Det spelar ingen roll om det var lagligt då eller ej, har ingen betydelse för din skull. O jag läste någons inlägg, om att hennes mamma hade gjort nåt liknande så önskade hon att hon att hennes mamma blivit omhändertagen. Stackars tösabit säger jag bara! Att mista sin mamma för något så obetydligt. Hon kan inte ha det lätt med alla krav på sig själv o sin omgivnig. Vi är inte mer än människor, så är det bara, med våra fel o brister. Jag hoppas innerligt att du så småningom kan släppa detta o bara acceptera att du gjort det. Du är ingen dålig människa för det o definitivt ingen dålig mmamma, det kommer inte att påverka någonting för dig.

jag blir lite fundersam över våra kvinnoideal, att måsta vara så djävla smala o snygga hela tiden. Varför ville du gå ner i vikt så snabbt vid den tiden. Var det för att behaga din man, var det kanske så att det var han som ville att du skulle gå ner i vikt, att du skulle bli snyggare för hans skull, eller var det av hälsomässiga skäl? Själv har jag några extrakilon som jag släpar på, o vill bli av med, så nog kan jag förstå din panik, att snabbt bli smal. Vore det inte bättre om vi kvinnor stöttade varandra i den här vikthysterin istället för att kasta skit på varandra?? Du har ju lärt dig en läxa!

Egentligen så är det ju det som är problemet! Eller hur?

• smoothiz
    Lady Sylvana skrev 2008-01-03 12:18:52 följande:
    smotTja, då kanske det inte är svenska hemsidor, även om det står på svenska. Jag har ätit dem, för ett bra tag sen, för att gå ner i vikt. Jag gillar dem inte, då de ger hemska biverkningar. Men att tro att hon kommer förlora sina barn för det, för att hon tog fem tabletter för många år sedan, det är enbart korkat.
    allt kan man få tag i via internet men det e ju otroligt naivt att tro att ett preparat e lagligt bara før att det sæljs på nætet!
  • Anonym

smoothiz; Tack! Otroligt naivit, ja!

• mareld

Är inte insatt i lagtexter men det kan inte vara olagligt att äta receptbelagd medicin som inte är ens egen. Det skulle ju i så fall innebära att vi begår lagbrott om min sambo tar en citodon (värktablett) som jag fått utskriven. Eller när jag får en Alvedon forte då jag är hemma hos min mamma.

Att köpa eller sälja receptbelagd medicin som inte är utskriven till dig eller att på annan olaglig väg skaffa sig receptbelagd medicin är olagligt. Men att äta någon annans medicin som de ger dig kan inte gärna klassas som något annat än dumt så länge det inte är ett narkotikaklassat preparat.

Bara för att något är dopingklassat innebär det inte att det är något olagligt med det. Alla medel som anses ge en orättvis fördel om en idrottare tar dem skall var dopingklassade. Många helt vanliga mediciner är därför dopingklassde trots att de inte är ovanliga eller olagliga att använda så länga man inte är elitidrottare utan medicinska behov av dem.

• Rosenöga

Du har inget att frukta. Är x:et sedan knarkare så lär inte han få vårdnaden. Men han kan ju hitta på vad som helst att säga om dig. Känner du ingen "uppsatt person" som kan ge dig ett lämplighetsintyg som mamma?

• Rosenöga
    Anonym skrev 2008-01-03 12:17:29 följande:
    Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-03 12:15:41 följande:
    Efedrin är också narkotika, liksom koffein. Jag har lagligt amfetamin som är utskrivet by the way....
    Nej, efedrin och koffein är inte narkotika.
  • isisisis

Efedrin är huvudbeståndsdelen i "Helsingörspillren", ett bantningpreparat som var populära för ett antal år sen.
    De var inte lagliga i Sverige.
    Man blir påtänd av dem.Men inte så påverkad som av amfetamin.
    Det vet jag då jag använt dem själv.

• smoothiz
    Anonym (Stopp nu) skrev 2008-01-03 12:27:25 följande:
    Hej igen!Ja, du får sannerligen en massa olika både kommentarer o råd! Har du fått svar på det du egentligen är ute efter? Jag måste få vara upprepande, du behöver inte vara orolig eller känna dig som en dålig mamma. Släpp det!! Det blir inga konsekvenser av den anledningen. Det spelar ingen roll om det var lagligt då eller ej, har ingen betydelse för din skull. O jag läste någons inlägg, om att hennes mamma hade gjort nåt liknande så önskade hon att hon att hennes mamma blivit omhändertagen. Stackars tösabit säger jag bara! Att mista sin mamma för något så obetydligt. Hon kan inte ha det lätt med alla krav på sig själv o sin omgivnig. Vi är inte mer än människor, så är det bara, med våra fel o brister. Jag hoppas innerligt att du så småningom kan släppa detta o bara acceptera att du gjort det. Du är ingen dålig människa för det o definitivt ingen dålig mmamma, det kommer inte att påverka någonting för dig. jag blir lite fundersam över våra kvinnoideal, att måsta vara så djävla smala o snygga hela tiden. Varför ville du gå ner i vikt så snabbt vid den tiden. Var det för att behaga din man, var det kanske så att det var han som ville att du skulle gå ner i vikt, att du skulle bli snyggare för hans skull, eller var det av hälsomässiga skäl? Själv har jag några extrakilon som jag släpar på, o vill bli av med, så nog kan jag förstå din panik, att snabbt bli smal. Vore det inte bättre om vi kvinnor stöttade varandra i den här vikthysterin istället för att kasta skit på varandra?? Du har ju lärt dig en läxa!Egentligen så är det ju det som är problemet! Eller hur?
    håller helt med! sjukt att man ska behøva ta till tveksamma farliga preparat før att det e "in" att va smal! size zero gør mig riktigt mørkrædd...*ryser*. i TS fall va ju detta nått relativt oskyldigt men tro mig, folk kan bli beroende av slakepreparat som innhehåller efedrin och detta e farligt før kropp och psyke! speciellt før hjærtat som kan ta ordentligt med stryk! (kanske lætt før mig att sæga som har rætt høg førbrænning men jag e ganska sæker på att om jag inte hade haft det hade jag njutit av livet ændå! vi lever bara en gång och då fåår man passa på att njuta så mycket som møjligt. før mig e god mat med ett glas gott vin bland det bæsta livet har att bjuda på Glad) men jag tycker oftast alla mænniskor e vackra, utseendet spelar ingen roll! insidan ræknas. enda som gør mig oroad e alla skeletter som vandrar runt i samhllet idag. næstan så man vill tvångsmata dom med en fet hamburgare!
  • smoothiz
    Anonym skrev 2008-01-03 12:29:43 följande:
    smoothiz; Tack! Otroligt naivit, ja!
    ja førlåt mig men det e det.. jag tænker inte ændra mig på den punkten...det e varje mænniskas ansvar att se till att få information om det man stoppar i sig. på nætet kan man t.o.m køpa olagliga narkotiska preparat. man kan væl få tag i det mesta øver nætet.
Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?