• Anonym (Knarkare?)

Har tagit Efedrin. Är det en drog?

Jag tog efedrin för att sluta äta så mycket efter att jag slutat amma. Nu menar mitt ex att jag är en dålig mamma för att jag har missbrukat. Jag var övertygad om att det var helt lagligt, men undrar nu om jag kan ha fel...

Någon som kan lagen här?

• Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?
  • Jordgubbsflickan

Men snälla du! Det rör sig om 5 tabletter! 5!

Det är inget missbruk. Dessutom tog du dem i "god tro" att de var lagliga.

Tror ni alla verkligen att 5 st tabletter efedrin skulle påverka en vårdnadstvist? Äh skärp er!

• Anonym (Knarkare?)
    Jordgubbsflickan skrev 2008-01-03 08:22:53 följande:
    Men snälla du! Det rör sig om 5 tabletter! 5!Det är inget missbruk. Dessutom tog du dem i "god tro" att de var lagliga.Tror ni alla verkligen att 5 st tabletter efedrin skulle påverka en vårdnadstvist? Äh skärp er!
    Tack! Det var precis det svaret jag önskade mig, men man blir tveksam när man hör att de är dopingklassade... sen tog jag fem stycken, men vet ju ine hur många han tänker säga att jag tog. Känns som om han tänker ljuga för att få vad han vill.
  • Zone
    Jordgubbsflickan skrev 2008-01-03 08:22:53 följande:
    Men snälla du! Det rör sig om 5 tabletter! 5!Det är inget missbruk. Dessutom tog du dem i "god tro" att de var lagliga.Tror ni alla verkligen att 5 st tabletter efedrin skulle påverka en vårdnadstvist? Äh skärp er!
    God tro gäller inte, detta går under narkotikalagen.
  • Zone

Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-03 10:23:08 följande:

Tack! Det var precis det svaret jag önskade mig, men man blir tveksam när man hör att de är dopingklassade... sen tog jag fem stycken, men vet ju ine hur många han tänker säga att jag tog. Känns som om han tänker ljuga för att få vad han vill.
    Att du fått tag på tabeletter illegalt som dessutom är som amfetamin kommer inte att framställas bra nej.
  • Tonx
    Rosenöga skrev 2008-01-03 02:31:57 följande:
    Men kära nån, Efedrin finns ju i många läkemedel. Tittade i FASS under Efedrin och hittade detta:"Innehåll (Läs mer om innehåll) Verksamt ämne: efedrinhydroklorid 50 mg/ml. Övriga ämnen: vatten.Verkningssätt (Läs mer om verkningssätt) Efedrin verkar slemhinneavsvällande och luftrörsutvidgande. AnvändningsområdeLuftrörsastma. Inför ryggbedövning (epidural bedövning).Efedrin NM Pharma ges enbart av sjukvårdspersonal, som kan lämna närmare information.Förpackningar, priser och förmånInjektionsvätska, lösning 50 mg/ml Injektionsvätska, lösning10 x 1 milliliter ampull, receptbelagd, 159.50 kr, ej förmån"Efedrin fick barnen förr vid astmaanfall. Men det ger hjärtklappning som biverkan och anses numera inte vara så bra eftersom det påverkar hjärtat. Har ni aldrig gett era barn Lepheton som är hostdämpande? Det innehåller efedrin.Sedan ska man nog inte använda det som bantningsmedel men missbruk är väl ändå att ta i.

Det är ju lite skillnad på efedrinbaserade mediciner och ren efedrin som cirkulerar på gym t.ex.

Efedrin har börjat bli rätt poppis som partydrog pga sin likhet med amfetamin.
  • Zone
    Tonx skrev 2008-01-03 10:39:34 följande:
     Det är ju lite skillnad på efedrinbaserade mediciner och ren efedrin som cirkulerar på gym t.ex. Efedrin har börjat bli rätt poppis som partydrog pga sin likhet med amfetamin.
    Japp, centralstimulerande, ger exakt samma biverkningar ....

Det är med andra ord en ganska tung drog du "råkat" köpa TS.

Även om det inte är missbruk så tyder det ju på ett otroligt dåligt omdöme om man som mamma säger: neeej jag hade ingen aning om att det var olagligt så jag stoppade glatt i mig de här vita pillrena, det slog mig aldrig att efgtersom de inte fanns i sverige så var de läkemedelsklassade!"

Låter det bra?
  • Rosenöga

Efedrin är inte narkotikaklassat.

I så fall skulle läkarna ge narkotika dagligen till både barn och vuxna genom Lepheton och Molipect bl a.

• Rosenöga

EFEDRIN ÄR INTE NARKOTIKAKLASSAT.

Här är ett utdrag ur Läkemedelsverkets information:

"HÄLSO- & SJUKVÅRD
    ALLMÄNHET
    FÖRETAG

Hem / Sök efter läkemedel och mediciner i Läkemedelsfakta /
    Produktinformation
    Grundläggande information om produkten
    Produktnamn Efedrin Merck NM Historiska namn EFEDRIN, Efedrin NM Pharma Aktiv substans Se produktresumé Beredningsform Injektionsvätska, lösning Styrka 50 mg/ml ATC-kod R03CA02 Kategori Humant Receptstatus Receptbelagt Narkotikaklassning Ej narkotikaklassad Registreringsstatus Godkänd Utbytbart Nej Tillståndsinnehavare Merck NM AB Ombud -- Godkännandedatum 1973-06-15 MT-nummer 8792 NPL-id 19730615000017"

Eller gå in själv på sidan och se:
    www.lakemedelsverket.se/Tpl/ProduktInfoPage____393.aspx

• Anonym (Knarkare?)
    Zone skrev 2008-01-03 10:44:37 följande:
    Japp, centralstimulerande, ger exakt samma biverkningar ....Det är med andra ord en ganska tung drog du "råkat" köpa TS.Även om det inte är missbruk så tyder det ju på ett otroligt dåligt omdöme om man som mamma säger: neeej jag hade ingen aning om att det var olagligt så jag stoppade glatt i mig de här vita pillrena, det slog mig aldrig att efgtersom de inte fanns i sverige så var de läkemedelsklassade!"Låter det bra?
    Men är det narkotikaklassat..? Någon annan skrev att det var dopingklassat... De är läkemedelsklassade idag, men var inte det när jag tog dem...
  • Anonym (Knarkare?)
    Rosenöga skrev 2008-01-03 10:54:36 följande:
    EFEDRIN ÄR INTE NARKOTIKAKLASSAT.Här är ett utdrag ur Läkemedelsverkets information:"HÄLSO- & SJUKVÅRD ALLMÄNHET FÖRETAGHem / Sök efter läkemedel och mediciner i Läkemedelsfakta / ProduktinformationGrundläggande information om produkten Produktnamn Efedrin Merck NM Historiska namn EFEDRIN, Efedrin NM Pharma Aktiv substans Se produktresumé Beredningsform Injektionsvätska, lösning Styrka 50 mg/ml ATC-kod R03CA02 Kategori Humant Receptstatus Receptbelagt Narkotikaklassning Ej narkotikaklassad Registreringsstatus Godkänd Utbytbart Nej Tillståndsinnehavare Merck NM AB Ombud -- Godkännandedatum 1973-06-15 MT-nummer 8792 NPL-id 19730615000017" Eller gå in själv på sidan och se: www.lakemedelsverket.se/Tpl/ProduktInfoPage__...=
    Tusen tack! Då VET jag åtminstone det.
Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?