• Anonym (Knarkare?)

Har tagit Efedrin. Är det en drog?

Jag tog efedrin för att sluta äta så mycket efter att jag slutat amma. Nu menar mitt ex att jag är en dålig mamma för att jag har missbrukat. Jag var övertygad om att det var helt lagligt, men undrar nu om jag kan ha fel...

Någon som kan lagen här?

• Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?
  • smoothiz
    Rosenöga skrev 2008-01-03 12:38:57 följande:
    TS tänker nog inte ta efedrin mer. Hon vet också att det var dumt att ta dessa 5 tabletter. Men det har blivit en höna av en fjäder.
    nu vet jag inte om det va riktat till mig men jag vill bara påpeka att jag riktade mig mest till nån som skrivit att efedrin sæljs på nætet och bør dærfør va lagligt. sen fick jag en sur min från anonym pga att jag tycker det e naivt att tro att allt som sæljs på nætet e lagligt. detta va inte menat som nån pik, herregud jag har inte varit en ængel sjælv i en period i tonåren, snarare tværtom, men jag alltid vetat att vissa substanser jag har stoppat i mig e olagliga, farliga och kan leda till konsekvenser både med myndigheter och skada mig allvarligt. va jag førsøker komma fram till e att man måste ta ansvar før sig sjælv och sina val oavsett om dessa val e dumma och idiotiska!. jag hade tur i min ungdom som inte fått några mèn. jag inser att allt jag gjorde va dumt och rent av farligt men detta visste jag om , jag brydde mig helt enkelt inte på den tiden! jag har inte førsøkt ursækta mig med att sæga att jag inte visste før det e enligt mig naivt att stoppa i sig nått som man inte har læst på om eller som man inte vet konsekvenser av.
  • arkeologitjejen

Vad jag vet så är det olagligt att ge bort och ta emot receptbelagda preparat oavsett vilka det är. Samtidigt tror jag nog att de flesta ser genom fingrarna om det är så lite som du tar upp här. Det rör sig ju bara om fem tabletter för fem år sedan och du handlade i god tro och själv var han medveten om vad du gjorde. Om han var medveten om att det var fel, varför stoppade han dig inte tycker jag att du ska motfråga!

Olagligheten (om jag har rätt) ligger alltså i att du tog emot ett receptbelagt preparat av din kompis. Samtidigt är det vanligt. Gav sambon av min hostmedicin senast häromdagen eftersom han var sjuk och hans medicin var slut. Anledningen till att jag vet det där med olagligheten är att jag frågade på apoteket när jag hade 9 kartor med ppiller som jag ville ge min kompis som åt samma som jag och jag slutade äta dem. De sa att det var olagligt och att jag borde lämna in dem på återvinning.
    Tror inte du behöver oroa dig om ditt ex är missbrukare och det enda du gjort är att äta fem tabletter som du trodde var bantningsmedel för fem år sedan!

• Spliffen

Olagligt att sälja i Sverige,
    men lagligt att inneha,köpa under en viss mängd,
    lagligt att ha i kroppen,räknas dock som doping inom vissa sporter.

• Anonym (Knarkare?)
    Anonym skrev 2008-01-03 13:01:13 följande:
    Det är ändå en centralstimulerande drog. Det är en drog oavsett vad läkemedelsverket säger.
    Om man ska ha den diskussionen vad som är en drog, om man inte räknar den juridiska definitionen, så kan i princip allt räknas som en drog. Alltså cigaretter, kaffe, vin mm. Den diskussionen kan bli evighetslång och är inte det jag frågar efter, utan den juridiska definitionen, då jag ska på en rättegång.
  • Anonym

Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-03 18:09:05 följande:

Om man ska ha den diskussionen vad som är en drog, om man inte räknar den juridiska definitionen, så kan i princip allt räknas som en drog. Alltså cigaretter, kaffe, vin mm. Den diskussionen kan bli evighetslång och är inte det jag frågar efter, utan den juridiska definitionen, då jag ska på en rättegång.
    skillnaden är att det du tog är likadant som amfetamin.
  • Anonym (Knarkare?)
    Spliffen skrev 2008-01-03 14:51:16 följande:
    Olagligt att sälja i Sverige,men lagligt att inneha,köpa under en viss mängd,lagligt att ha i kroppen,räknas dock som doping inom vissa sporter.
    Precis vad jag har kommit fram till, men var har du hittat det? Har du någon källa jag kan titta på.
  • Anonym (Knarkare?)

Det var inte ett receptbelagt preparat på den tiden som jag tog det. (2003)Inte i Sverige i alla fall. Jag vet inte om det gör det mer lagligt eller olagligt?

• Anonym (Knarkare?)
    Anonym skrev 2008-01-03 18:10:31 följande:
    Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-03 18:09:05 följande:
    skillnaden är att det du tog är likadant som amfetamin.
    Det spelar ju ingen roll. Det är Sveriges lag jag rättar mig efter, inte vad vissas moraliska aspekt säger... Kan ju berätta att jag får kraftigare biverkningar av två koppar kaffe än jag fick av en tablett.
  • Cuthalion

TS - Det går inte att lagstifta retroaktivt så om det inte var ett receptbelagt preparat eller annars olagligt år 2003 så kan du inte dömas för det.

• Anonym
    Cinzano skrev 2008-01-03 18:22:36 följande:
    TS - Det går inte att lagstifta retroaktivt så om det inte var ett receptbelagt preparat eller annars olagligt år 2003 så kan du inte dömas för det.
    det går visst att lagstifta retroaktivt, se på förlängningar av preskribtionstider tex.
Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?