• Anonym (Knarkare?)

Har tagit Efedrin. Är det en drog?

Jag tog efedrin för att sluta äta så mycket efter att jag slutat amma. Nu menar mitt ex att jag är en dålig mamma för att jag har missbrukat. Jag var övertygad om att det var helt lagligt, men undrar nu om jag kan ha fel...

Någon som kan lagen här?

• Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?
  • Anonym (Knarkare?)
    Cinzano skrev 2008-01-03 18:22:36 följande:
    TS - Det går inte att lagstifta retroaktivt så om det inte var ett receptbelagt preparat eller annars olagligt år 2003 så kan du inte dömas för det.
    Nej, det går ju inte att döma någon i efterhand, för något som var lagligt när det skedde. MEN jag har fortfarande ett frågetecken att räta ut... Är det ok att använda, för att det inte var en receptbelagd medicin? Vad räknas det till då, egentligen? Är det som alla de droger som de ändrar en liten ingrediens och så är det ett nytt preparat, som ännu inte lagen har något straff för?
  • Cuthalion

Anonym inlägg 130:

Tänkte för snävt, men retroaktiv lagstiftning inom straffrätten är vad jag har förstått ett stort tabu.

• Leija

Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-03 01:44:39 följande:

Om de inte är olagliga tycker jag att det borde kvitta... Det är bara att det är det enda han kan komma på för att svärta ner mig lite, så jag ska hamna lite på hans nivå...
    Joo, så må vara, men jag tror ju kanppast det är till din FÖRDEL? eller tror du dom kommer säga: åhh vad du är duktig som tog dom där utan att ta reda på vad det egentligen var!

Sen bara för det tror jag knappast det blir nåt av det för det, men ff inte till din fördel att du gjort det!
    Det hade ju kunnat vara nåt annat...
  • Rosenöga

smoothiz,
    inlägget jag skrev om hönan som blivit en fjäder, det du nämnde i inlägg 121 var absolut inte menat just till dig.

Jag menar att detta är inte något betydelsefullt och jag har inte lusläst och kollat vem som skrivit vad, så det var inte riktat till någon särkskild.

• Rosenöga

Jag tror inte det är olagligt, det var nog bara något de sa. Men det är klart att om du ger bort av din receptbelagda medicin och det skulle få oanade följder t ex skulle orsaka ett dödsfall så kanske det kunde bli något efterspel av det.

arkeologitjejen skrev 2008-01-03 14:01:17 följande:
    Vad jag vet så är det olagligt att ge bort och ta emot receptbelagda preparat oavsett vilka det är. Samtidigt tror jag nog att de flesta ser genom fingrarna om det är så lite som du tar upp här. Det rör sig ju bara om fem tabletter för fem år sedan och du handlade i god tro och själv var han medveten om vad du gjorde. Om han var medveten om att det var fel, varför stoppade han dig inte tycker jag att du ska motfråga!Olagligheten (om jag har rätt) ligger alltså i att du tog emot ett receptbelagt preparat av din kompis. Samtidigt är det vanligt. Gav sambon av min hostmedicin senast häromdagen eftersom han var sjuk och hans medicin var slut. Anledningen till att jag vet det där med olagligheten är att jag frågade på apoteket när jag hade 9 kartor med ppiller som jag ville ge min kompis som åt samma som jag och jag slutade äta dem. De sa att det var olagligt och att jag borde lämna in dem på återvinning. Tror inte du behöver oroa dig om ditt ex är missbrukare och det enda du gjort är att äta fem tabletter som du trodde var bantningsmedel för fem år sedan!
  • Rosenöga

Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-03 18:17:20 följande:

Det var inte ett receptbelagt preparat på den tiden som jag tog det. (2003)Inte i Sverige i alla fall. Jag vet inte om det gör det mer lagligt eller olagligt?
    TS när du skriver detta förstår jag inte vad du menar.
    Efedrin har ju varit en receptbelagd medicin i långeliga tider.

Jag har en gammal Patient-FASS sedan 1990-91 här. Där finns:

EFEDRIN receptbelagt,
    Tillverkare: Kabi,
    Läkemedelsform: Tabletter 20 mg (vita, plana, med skåra).
    Injektionsvätska 50 mg/ml.
    Innehåll: Verksamt ämne: efedrin.
    Övrigt: Tabletter: laktos 40 mg.
    Användning: Luftrörsastma, astmatisk luftrörskatarr, allergisk snuva.Efedrin verkar slemhinneavsvällande och bronkutvidgande genom att stimulera s k adrenerga alfa- och beta-receptorer. Efedrin lindrar också hosta utlöst av svullna och sammandragna luftrör. Efedrin injektionsvätska ges enbart av sjukvårdspersonal, som kan lämna närmare information. Dos: Dosen skall bestämmas av läkare som avpassar den individuellt för patienten. Vanlig dos för vuxna är ½ till 2 tabletter 1-3 gånger dagligen. osv.
    ..observera: Långvarigt och regelbundet bruk av Efedrin kan medföra vanebildning, varför man bör undvika detta.
    ... Om graviditet står det: Inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats..........Förpackningar och priser: Tabletter 20 mg: plastburkar à 100 st 39:40

Vidare finns det
    EFEDRIN KOMP
    receptbelagt, Tillverkare; Kabi
    Läkemedelsform: Mixtur (klar, ofärgad sirap, timjansmak)
    Innehåll: Verksamma ämnen: efedrin, etylmorfin.
    osv.

Jag tror att det senare motsvara Lepheton men det har jag inte kollat.
  • Anonym (en till)

Jag vet att flera kompisar till mig som köpt efedrin RECEPTFRITT på apoteket när de varit utomlands (dock innan 2005).

Använde själv efedrin då för att gå ner i vikt. Visst gick jag ner i vikt men jag fick ätstörningar på köpet. Ju smalare jag var ju tjockare blev spegelbilden.
    Slutade med dem efter några månader.

Ts: Att du tagit 5! tabletter 2003 ska du inte oroa dig för.
    Herregud jag kunde ta 5 tabletter på en kväll när jag var ute på galaj, visserligen innan jag fick barn men ändå.

• Rosenöga

Jag har också en Patient-FASS 2000-01.

Nu ser jag att där finns bara
    Efedrin NM Pharma
    receptbelagt
    Informationslämnande företag. NM Pharma
    Läkemedelsform. Injektionsvätska 50 mg/ml
    Innehåll: Verksamt ämne: efedrinhydroklorid 50 mg/ml.
    Övriga ämnen: Vatten
    Användningsområde: Luftrörsastma. Inför ryggbedövning (epidural bedövning).
    Efedrin NM Pharma ges enbart av sjukvårdspersonal, som kan lämna närmare information.

De fanns alltså inte längre i form av tabletter eller mixtur.
    Då fanns det troligen inte 2003 heller.
    Jag tror det togs bort pga biverkningarna. Som någon nämnde inträffade det några dödsfall som man trodde berodde på efedrin.

Okej TS, då är det som du säger!

• Anonym (Knarkare?)
    Rosenöga skrev 2008-01-03 23:59:40 följande:
    Jag har också en Patient-FASS 2000-01.Nu ser jag att där finns bara Efedrin NM PharmareceptbelagtInformationslämnande företag. NM PharmaLäkemedelsform. Injektionsvätska 50 mg/mlInnehåll: Verksamt ämne: efedrinhydroklorid 50 mg/ml.Övriga ämnen: VattenAnvändningsområde: Luftrörsastma. Inför ryggbedövning (epidural bedövning).Efedrin NM Pharma ges enbart av sjukvårdspersonal, som kan lämna närmare information.De fanns alltså inte längre i form av tabletter eller mixtur. Då fanns det troligen inte 2003 heller. Jag tror det togs bort pga biverkningarna. Som någon nämnde inträffade det några dödsfall som man trodde berodde på efedrin.Okej TS, då är det som du säger!
    Det var som jag skrev fel. Det var inte LÄKEMEDELSKLASSAT 2003 och den informationen tog jag från den länken du själv gav mig i inlägg 48 tror jag... Börjar bli lite snurrig efter alla vändor diskussionen har gått i.

Sen vill jag bara allmänt säga till alla som tycker att jag är oansvarig och inte kollar upp saker , att ni har helt fel. Man kan tycka att det är helt fel att äta efedrin, men jag hade kontrollerat vad det var jag åt. Jag hade fått reda på att de inte ansågs olagliga eftersom de hade blivit tillbakalämnade av polisen, efter en husrannsakan. Det innebär ju tom att det är tagna prover på dem och att de garanterat inte innehåller några olagliga narkotika/dopingpreparat! Hur ofta vet man det, när man tar emot en treo av en vän på jobbet?

Dessutom hade jag läst på om vilka ingredienserna var, men minnet har ju försvunnit lite med åren... Dessutom hade rikskriminalaren sagt till mina vänner att det inte var olagligt att äta eller inneha dem, men däremot att köpa och sälja. Då känner man sig rätt säker på sin sak, om ni förstår hur jag menar.

Jag hade dessutom läst att de inte var narkotikaklassade, men att de var förbjudna under tävlingssammanhang. Anledningen till att jag inte riktigt litar på min egen information, är att den är några år gammal och att mitt ex verkar helt övertygad om att han har ett triumfess i ärmen...
  • smoothiz
    Rosenöga skrev 2008-01-03 23:18:41 följande:
    smoothiz, inlägget jag skrev om hönan som blivit en fjäder, det du nämnde i inlägg 121 var absolut inte menat just till dig. Jag menar att detta är inte något betydelsefullt och jag har inte lusläst och kollat vem som skrivit vad, så det var inte riktat till någon särkskild.
    aha okej! jag håller med dig, jag tvivlar att detta e något som kommer få konsekvenser i rættegång.
Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?