• Anonym (Knarkare?)

Har tagit Efedrin. Är det en drog?

Jag tog efedrin för att sluta äta så mycket efter att jag slutat amma. Nu menar mitt ex att jag är en dålig mamma för att jag har missbrukat. Jag var övertygad om att det var helt lagligt, men undrar nu om jag kan ha fel...

Någon som kan lagen här?

• Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?
  • smoothiz
    Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-03 11:46:32 följande:
    Då förmodar jag att det var ephedra jag åt, för det var ren efedrin.
    då e det inte ephedra du har tagit før det innehåller endast ungefær 25 mg efedrin..har du køpt efedrin som inte e registrerade lækemedel i sverige så har du gjort nått olagligt.
  • Anonym (Knarkare?)
    KerstiM skrev 2008-01-03 11:45:01 följande:
    Svar på #58Att skaffa information inför tingsrätten på ett diskussionsforum är kanske inte den mest seriösa metoden Du får ju precis hur många olika svar som helst och säkert är knappast hälften helt med lagen överensstämmande. OK för att bolla frågan här, men du har väl även kontaktat någon jurist, eller farmaceut eller liknande? Då kan du kanske tillomed få ett skriftligt intyg på vad du behöver veta att ta med till förhandlingarna.Sen så borde det väl gå att googla fram viss information själv? bara du lyckas sålla även där, mellan vad som är professionella uttalanden o bara allmänt tyckande.
    Nej det är klart att det inte är bara seriösa svar jag får, men det har gett mig mer kött på benen i allafall. Jag har en advokat och kommer att fråga honom när jag väl träffar honom. Men jag ringer inte dit för att fråga bara det, eftersom det kostar en hel del... Men det med ett skriftligt intyg kanske jag skulle ha. Det är ju inte skert att de som dömer i tingsrätten vet till hudra procent heller...
  • Rosenöga

Just det! Man kan inte börja sälja receptbelagda mediciner utan vidare.

smoothiz skrev 2008-01-03 11:47:46 följande:
    jag har førstått det som att efedrin e olagligt om man inte har recept på lækemedel innehållende detta. det e alltså olagligt att køpa før det e receptbelagda lækemedel som innehåller efedrin. ( ex.mollipect) preparat som innehåller efedrin som INTE e godkænda lækemedel e olagliga. efedrin får endast finnas i registrerade lækemedel.
  • Jordgubbsflickan

Men snälla nå`n !! Det är INTE TYP AMFETAMIN ALLS!

Läs på innan du yttrar dig!

Dessutom är det inte alls dyrt!

Anonym skrev 2008-01-03 11:36:34 följande:
    Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-03 11:35:32 följande:
    Hur vet du exakt vad de innehöll? Det är ju typ amfetamin du har ätit... och det är ju dyrt, så de kanske har blandat det?
  • Anonym (Knarkare?)
    smoothiz skrev 2008-01-03 11:50:45 följande:
    då e det inte ephedra du har tagit før det innehåller endast ungefær 25 mg efedrin..har du køpt efedrin som inte e registrerade lækemedel i sverige så har du gjort nått olagligt.
    Om igen: Jag har inte köpt något. Jag har mottagit alldeles gratis. Tydligen var de inte registrerade som läkemedel i Sverige 2003 när jag åt dem. Skulle det göra att det var olagligt att äta dem då? Man äter ju mycket som inte är läkemedelsklassat. Alla naturläkemedel till exempel...
  • smoothiz
    Rosenöga skrev 2008-01-03 11:51:17 följande:
    Just det! Man kan inte börja sälja receptbelagda mediciner utan vidare.
    nej. och hellre inte att køpa. och jag tvivlar starkt på att de tabletter som TS pratar om e registrerade i sverige om det e rent efedrin. lækemedel som innhehåller efedrin som e registrerade hær innhehåller en vældigt liten del.. 
  • Jordgubbsflickan

ville bara tillägga, hann sända iväg innan...

Att den KAN HA (ovanligt dock) psykostimilerande effekt som amfetamin med bla skakningar, hjärtklappningar etc. Men det är en BIVERKNING, alltså inte den effekt man egentligen vill uppnå med efedrin , som med amfetamin. Då man tar amfetamin för att få den effekten.

Men det är ÄNDÅ INTE NARKOTIKAKLASSAT, och jag är HELT övertygad om att det inte kommer att ha någon betydelse i en vårdnadstvist, och det är det TS undrar över...

Jordgubbsflickan skrev 2008-01-03 11:54:55 följande:
    Men snälla nå`n !! Det är INTE TYP AMFETAMIN ALLS!Läs på innan du yttrar dig!Dessutom är det inte alls dyrt!
  • Anonym (Knarkare?)
    Jordgubbsflickan skrev 2008-01-03 12:01:47 följande:
    ville bara tillägga, hann sända iväg innan...Att den KAN HA (ovanligt dock) psykostimilerande effekt som amfetamin med bla skakningar, hjärtklappningar etc. Men det är en BIVERKNING, alltså inte den effekt man egentligen vill uppnå med efedrin , som med amfetamin. Då man tar amfetamin för att få den effekten.Men det är ÄNDÅ INTE NARKOTIKAKLASSAT, och jag är HELT övertygad om att det inte kommer att ha någon betydelse i en vårdnadstvist, och det är det TS undrar över...
    Jag förstår ju att jag absolut inte mister vårdnaden pga. en sådan här sak, men det kan ju påverka min trovärdighet, vad det gäller annat...
  • StepByStep

Efedrin är visst som amfetamin, skillnaden är bara att amfetamin är starkare men det ger samma rus praktiskt taget. Och det är olagligt båda sorterna.

Läs själv wikipedia!

Efedrin, C15H10NO, naturligt förekommande stimulerande substans som använts inom medicinen i hundratals år. Det har två effekter. Dels ökar efedrin frisättningen av noradrenalin från nervändarna, dels verkar det direkt stimulerande på såväl alfa- som betareceptorer i nervsystemet. Efedrinets verkan avtar med upprepad tillförsel då det uppstår en toleransökning.

Efedrin kan ha en psykostimulerande effekt ungefär som amfetamin, och enskilda patienter som använt sig av efedrin mot sin astma har upplevt det som en besvärande biverkan. De kan inte sova, får nervryckningar, har tendenser att tala för mycket och är skakiga i händerna. Missbruk av efedrin kan förekomma men är sällsynt. Det förekommer att bl.a. kroppsbyggare använder efedrinpreparat för minskning av fettvävnad och som prestationshöjare. Läkemedelsverket varnar för skador på hjärtkärlsystemet vid bruk av efedrinpreparat. Efedrin ingår i hostmediciner, då det vidgar bronkerna, och i näsdroppar.

Amfetaminpreparat har likartade perifera nervösa verkningar som efedrin. Dessutom har de förmågan att kraftigt stimulera centrala nervsystemet. Amfetamin metaboliseras till fenylättiksyra i likhet med efedrin.

I Sverige klassas efedrin som ett dopingpreparat, som vid dopingtest ger en offentlig varning vid första tillfället, två års avstängning vid andra tillfället och livstids avstängning vid tredje dopingkontrollen om utslaget blir positivt.

~*~Esmeralda 050417 & en liten väntad med Bf 080618~*~
Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?