Rosenöga skrev 2008-01-03 02:31:57 följande:
Men kära nån, Efedrin finns ju i många läkemedel. Tittade i FASS under Efedrin och hittade detta:"Innehåll (Läs mer om innehåll) Verksamt ämne: efedrinhydroklorid 50 mg/ml. Övriga ämnen: vatten.Verkningssätt (Läs mer om verkningssätt) Efedrin verkar slemhinneavsvällande och luftrörsutvidgande. AnvändningsområdeLuftrörsastma. Inför ryggbedövning (epidural bedövning).Efedrin NM Pharma ges enbart av sjukvårdspersonal, som kan lämna närmare information.Förpackningar, priser och förmånInjektionsvätska, lösning 50 mg/ml Injektionsvätska, lösning10 x 1 milliliter ampull, receptbelagd, 159.50 kr, ej förmån"Efedrin fick barnen förr vid astmaanfall. Men det ger hjärtklappning som biverkan och anses numera inte vara så bra eftersom det påverkar hjärtat. Har ni aldrig gett era barn Lepheton som är hostdämpande? Det innehåller efedrin.Sedan ska man nog inte använda det som bantningsmedel men missbruk är väl ändå att ta i.
Jag vet att det är en ingrediens i läkemedel, men är det lagligt att äta läkemedel utan att ha recept på det? Jag har ju inte missbrukat det, utan tagit fem tabletter, men jag undrar om jag har gjort något olagligt när jag åt dom? De är ju inte narkotikaklassade, men har tydligen blivit dopingklassade...
När jag tog dem var de tydligen inte ens läkemedelsregistrerade, men jag förstår inte vad det innebär. Vad var dom då?