• Anonym (Knarkare?)

Har tagit Efedrin. Är det en drog?

Jag tog efedrin för att sluta äta så mycket efter att jag slutat amma. Nu menar mitt ex att jag är en dålig mamma för att jag har missbrukat. Jag var övertygad om att det var helt lagligt, men undrar nu om jag kan ha fel...

Någon som kan lagen här?

• Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?
  • Anonym (Knarkare?)
    hailey skrev 2008-01-03 02:18:01 följande:
    Hej, skrev ett langt inlagg men blev utloggad. Nu vill jag bara forst skriva ett och saga att det det lugnt, ditt barns pappa verkar bara vilja att du ska ma daligt.
    Det vill han förmodligen, men jag vill ju inte att de ska tvivla på mig, varken som vårdnadshavare eller på mitt ord.
  • Anonym (Knarkare?)

Jan H skrev 2008-01-03 02:20:49 följande:

Hur det klassade innan vet jag inte, men det var en tillsats främst i hostdämpande mediciner. Sedan kom det en massa bantningspiller, bl.a "Helsingörspillerna" som innehöll efedrin. Fruktansvärt jobbigt tycker jag, vill inte ha något med efedrin i eftersom hjärtat bankar våldsamt..
    Så kände jag det också...
  • Bebbe2006

Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-03 01:57:36 följande:

Sorry, menade inte att snäsa. Försökte bara förtydliga rent allmänt till alla... Förstod ju att jag hade varit otydlig när jag läste allas inlägg...
    ´

Okejrå. ;)
  • Rosenöga

Men kära nån, Efedrin finns ju i många läkemedel. Tittade i FASS under Efedrin och hittade detta:

"Innehåll (Läs mer om innehåll)
    Verksamt ämne: efedrinhydroklorid 50 mg/ml. Övriga ämnen: vatten.

Verkningssätt (Läs mer om verkningssätt)
    Efedrin verkar slemhinneavsvällande och luftrörsutvidgande.

Användningsområde
    Luftrörsastma. Inför ryggbedövning (epidural bedövning).

Efedrin NM Pharma ges enbart av sjukvårdspersonal, som kan lämna närmare information.

Förpackningar, priser och förmån
    Injektionsvätska, lösning 50 mg/ml Injektionsvätska, lösning
    10 x 1 milliliter ampull, receptbelagd, 159.50 kr, ej förmån"

Efedrin fick barnen förr vid astmaanfall. Men det ger hjärtklappning som biverkan och anses numera inte vara så bra eftersom det påverkar hjärtat.

Har ni aldrig gett era barn Lepheton som är hostdämpande? Det innehåller efedrin.

Sedan ska man nog inte använda det som bantningsmedel men missbruk är väl ändå att ta i.

• hailey

Jag haller helt med jan h, jag har tagit det nagra ganger for att jag ville ga ner i vikt men jag tyckte det var sa otackt sa jag slutade. Angaende dej sa maste jag saga att jag tror att du ingenting har att oroa dig for. Jag forstar varfor du ar anonym da vissa attackerar dig redan har men allvarligt, nar ditt barns pappa drar upp det har i ratten sa tala bara sanning. Manga vet inte ens idag att det ar olagligt utan tror bara att det ar ett bantningsmedel. Vad jag forstar sa har du inte tagit dom pa ett par ar sa det kanske inte ens var olagligt da men det verkar som om ditt barns pappa antagligen vill forsoka hota dig. Var arlig sa kommer han att forlora, lycka till!

• Rosenöga

Är det inte flera här som tagit Mollipect t ex?

Mera från FASS:

"Efedrinklorid

Efedrin Merck NM, Merck NM
    Lepheton®, Ipex
    Mollipect®, AstraZeneca

Efedrinsulfat

Lergigan® comp., Recip"

• Rosenöga

Här kan man läsa vad Lepheton innehåller:

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Här har vi Mollipect:

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Båda har ju doseringsanvisningar för barn och skrivs ut dagligen till barn.

Vad gäller idrottsmän så är det många förbud och mycket som räknas som doping. Jag vet inte hur de kurerar sina förkylningar. Inte alls kanske för det är väl rätt ofta de inte kan tävla på grund av förkylning.

• Jan H

En förkyld idrottsman ska inte tävla, det frestar för mycket. Och efedrin är riktigt dopingklassat. Det finns annat om man vill/behöver medicin..

• hailey

Igen, var arlig, det kommer dom att respektera, jag vet inte hur det funkar men har du ingen advokat? Uppenbarligen har du fatt tabletterna utomlands eller av en kompis eftersom dom inte saljs i Sverige, sa du visste att dom inte fick saljas har (eller du antog att det var sa nytt sa det inte kommit ut pa marknaden an.). Men dom kommer ju med nya preparat hela tiden och kommer det nagot nytt och man far en chans att "fuska" lite nar det galler vikten, da tror jag att manga av oss skulle vilja gora det. Jag gjorde det men jag kande ju att efedrin inte var for mig sa jag slutade. Har ditt barns pappa drogproblem och forsoker svartmala dig, sa sag det och sen tror jag att du ska vara helt arlig med varfor du tog dina (vad du trodde var) "lagliga" bantningspiller.

• Anonym (Knarkare?)
    Rosenöga skrev 2008-01-03 02:31:57 följande:
    Men kära nån, Efedrin finns ju i många läkemedel. Tittade i FASS under Efedrin och hittade detta:"Innehåll (Läs mer om innehåll) Verksamt ämne: efedrinhydroklorid 50 mg/ml. Övriga ämnen: vatten.Verkningssätt (Läs mer om verkningssätt) Efedrin verkar slemhinneavsvällande och luftrörsutvidgande. AnvändningsområdeLuftrörsastma. Inför ryggbedövning (epidural bedövning).Efedrin NM Pharma ges enbart av sjukvårdspersonal, som kan lämna närmare information.Förpackningar, priser och förmånInjektionsvätska, lösning 50 mg/ml Injektionsvätska, lösning10 x 1 milliliter ampull, receptbelagd, 159.50 kr, ej förmån"Efedrin fick barnen förr vid astmaanfall. Men det ger hjärtklappning som biverkan och anses numera inte vara så bra eftersom det påverkar hjärtat. Har ni aldrig gett era barn Lepheton som är hostdämpande? Det innehåller efedrin.Sedan ska man nog inte använda det som bantningsmedel men missbruk är väl ändå att ta i.
    Jag vet att det är en ingrediens i läkemedel, men är det lagligt att äta läkemedel utan att ha recept på det? Jag har ju inte missbrukat det, utan tagit fem tabletter, men jag undrar om jag har gjort något olagligt när jag åt dom? De är ju inte narkotikaklassade, men har tydligen blivit dopingklassade...

När jag tog dem var de tydligen inte ens läkemedelsregistrerade, men jag förstår inte vad det innebär. Vad var dom då?
Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?