• Anonym (Knarkare?)

Har tagit Efedrin. Är det en drog?

Jag tog efedrin för att sluta äta så mycket efter att jag slutat amma. Nu menar mitt ex att jag är en dålig mamma för att jag har missbrukat. Jag var övertygad om att det var helt lagligt, men undrar nu om jag kan ha fel...

Någon som kan lagen här?

• Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?
  • Anonym (Knarkare?)

Det stod ju inte heller att de var dopingklassade... Det kanske är helt lagligt, precis som jag trodde först.

• Rosenöga

De är läkemedelsklassade och de är säkert dopingklassade men inte narkotikaklassade.

All försäljning av medlet på nätet t ex är olagligt. Men jag vet inte om det är olagligt att köpa. Men det är naturligtvis olämpligt.

• Anonym (Stopp nu)

Jag förstår att du är rädd att förlora ditt barn i en vårdnadstvist! Har jag förstått rätt då? Det behöver du absolut inte vara, är din man missbrukare så finns det förmodligen dokumenterat någonstans. Du är verkligen ärlig må jag då säga, o det räcker med det. O du är ingen dålig mamma, sluta med det genast. Om vi skulle ta pulsen på alla oss mammor, så nog har vi nog med lik i garderoben, 5 djävla piller för att gå ner i vikt o för flera år sedan, inte spelar det någon roll. Du följer inte något mönster av att vara en missbrukare. Jag hör ju att du ångrat dig förtvivlat, så sluta slå på dig själv nu, det räcker. Din man är förmodligen bra på att hota o ljuga när det handlar om att få sin vilja igenom, men han kommer att bli genomskådad. Tingsrättsdomare har mer än erfarenhet, så försök att lugna ner dig o koncentrera dig på att vara mamma istället. Glöm inte bort att leva i nuet. Snälla du!! Var snäll mot dig själv nu, o ta inte ut några sorger i förskott.
    Lycka till!

Lätt för mig att säga, men jag tror verkligen inte du har något att oroa dig för.

• Jordgubbsflickan

Nu var det inte "god tro" jag syftade på paragrafsmässigt. Jag syftade bara på att hon inte trodde att det var en drog utan laglig...

Sedan tror jag inte att det har någon som helst betydelse i en vårdnadstvist om hon har tagit efedrin eller inte?!

Zone skrev 2008-01-03 10:29:46 följande:
    God tro gäller inte, detta går under narkotikalagen.
  • Rosenöga

Tror inte den som köpt läkemedel olagligt på nätet skulle mista vårdnaden om barnen vid en tvist.

• Zone
    Rosenöga skrev 2008-01-03 11:18:17 följande:
    Tror inte den som köpt läkemedel olagligt på nätet skulle mista vårdnaden om barnen vid en tvist.
    Jasså? Tyder det inte på extraordinärt dåäligt omdöme att beställa/köpa tabletter via nätet, inte ha en aning om om de är tillåtna eller inte och dessutom inte ha en aning om vad de innehåller? Hade min morsa vart så omdömeslös hoppas jag att någon myndighet hade plockat med mig.
  • Anonym (Knarkare?)

Anonym (Stopp nu) skrev 2008-01-03 11:07:10 följande:

Jag förstår att du är rädd att förlora ditt barn i en vårdnadstvist! Har jag förstått rätt då? Det behöver du absolut inte vara, är din man missbrukare så finns det förmodligen dokumenterat någonstans. Du är verkligen ärlig må jag då säga, o det räcker med det. O du är ingen dålig mamma, sluta med det genast. Om vi skulle ta pulsen på alla oss mammor, så nog har vi nog med lik i garderoben, 5 djävla piller för att gå ner i vikt o för flera år sedan, inte spelar det någon roll. Du följer inte något mönster av att vara en missbrukare. Jag hör ju att du ångrat dig förtvivlat, så sluta slå på dig själv nu, det räcker. Din man är förmodligen bra på att hota o ljuga när det handlar om att få sin vilja igenom, men han kommer att bli genomskådad. Tingsrättsdomare har mer än erfarenhet, så försök att lugna ner dig o koncentrera dig på att vara mamma istället. Glöm inte bort att leva i nuet. Snälla du!! Var snäll mot dig själv nu, o ta inte ut några sorger i förskott. Lycka till!Lätt för mig att säga, men jag tror verkligen inte du har något att oroa dig för.
    Tack, det var jättesnällt skrivet och jag ska försöka att inte ta ut sorgen i förskott, men jag vill veta så mycket som möjligt den dagen jag sitter i tingsrätten och lugnt kunna säga att det jag gjort inte är olagligt.
  • Anonym

Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-03 11:29:05 följande:

Anonym (Stopp nu) skrev 2008-01-03 11:07:10 följande:

Tack, det var jättesnällt skrivet och jag ska försöka att inte ta ut sorgen i förskott, men jag vill veta så mycket som möjligt den dagen jag sitter i tingsrätten och lugnt kunna säga att det jag gjort inte är olagligt.
    www.lakemedelsverket.se/Tpl/NormalPage____1164.aspx

Han kanske hävdar att du tog tabletterna senare? Då ligger du ju illa till...
  • Anonym (Knarkare?)
    Zone skrev 2008-01-03 11:25:11 följande:
    Jasså? Tyder det inte på extraordinärt dåäligt omdöme att beställa/köpa tabletter via nätet, inte ha en aning om om de är tillåtna eller inte och dessutom inte ha en aning om vad de innehåller? Hade min morsa vart så omdömeslös hoppas jag att någon myndighet hade plockat med mig.
    Vill bara rätta er och säga att jag absolut inte har handlat dem på nätet och jag hade fullkomlig kunskap om vad de innehöll. Och jag kollade upp att det var lagligt att använda innan jag åt dem, men sen säger andra annat... Jag har vänner som fick behålla Efedrin efter en husrannsakan, alltså är det inte olagligt att inneha. Polisen sa till dem att det var lagligt att äta, men inte att köpa och sälja! Ville bara få det bekräftat...
Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?