• Anonym (Knarkare?)

Har tagit Efedrin. Är det en drog?

Jag tog efedrin för att sluta äta så mycket efter att jag slutat amma. Nu menar mitt ex att jag är en dålig mamma för att jag har missbrukat. Jag var övertygad om att det var helt lagligt, men undrar nu om jag kan ha fel...

Någon som kan lagen här?

• Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?
  • Anonym

Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-03 11:35:32 följande:

Vill bara rätta er och säga att jag absolut inte har handlat dem på nätet och jag hade fullkomlig kunskap om vad de innehöll. Och jag kollade upp att det var lagligt att använda innan jag åt dem, men sen säger andra annat... Jag har vänner som fick behålla Efedrin efter en husrannsakan, alltså är det inte olagligt att inneha. Polisen sa till dem att det var lagligt att äta, men inte att köpa och sälja! Ville bara få det bekräftat...
    Hur vet du exakt vad de innehöll? Det är ju typ amfetamin du har ätit... och det är ju dyrt, så de kanske har blandat det?
  • smoothiz

e det inte så att efedrin e olagligt sen 1.september, iallafall att køpa/sælja? då menar jag EFEDRIN och inte EPHEDRA. det e stor skillnad på dessa då ephedra e en naturlig form av efedrin och efedrin syntetiskt som påminner vældigt om amfetamin.

• Anonym (Knarkare?)
    Anonym skrev 2008-01-03 11:34:56 följande:
    Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-03 11:29:05 följande:
    www.lakemedelsverket.se/Tpl/NormalPage____116...Han kanske hävdar att du tog tabletterna senare? Då ligger du ju illa till...
    Jo, men det kan ju inte vara så att han skulle veta något om det då, för då träffade han aldrig mig... Vill man ljuga under en rättegång kan man ju dra till med vad som helst. Jag vill bara själv veta om jag har begått ett brott eller inte, sen får jag lita på att de anser mig trovärdig.
  • Anonym (Knarkare?)
    Anonym skrev 2008-01-03 11:36:34 följande:
    Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-03 11:35:32 följande:
    Hur vet du exakt vad de innehöll? Det är ju typ amfetamin du har ätit... och det är ju dyrt, så de kanske har blandat det?
    Nej,det var tabletter och det var ren efedrin. De var köpta utomlands av mina vänner och hade en utländsk bipacksedel. De var inte hemmagjorda!
  • KerstiM
    Svar på #58
    Att skaffa information inför tingsrätten på ett diskussionsforum är kanske inte den mest seriösa metoden

Du får ju precis hur många olika svar som helst och säkert är knappast hälften helt med lagen överensstämmande. OK för att bolla frågan här, men du har väl även kontaktat någon jurist, eller farmaceut eller liknande?

Då kan du kanske tillomed få ett skriftligt intyg på vad du behöver veta att ta med till förhandlingarna.

Sen så borde det väl gå att googla fram viss information själv? bara du lyckas sålla även där, mellan vad som är professionella uttalanden o bara allmänt tyckande.
  • Rosenöga

Ja, det är olagligt att sälja det. Det är läkemedelklassat och man får inte sälja läkemedel privat. TS har inte sålt det.

Det är dopingklassat. TS har inte deltagit i några tävlingar där hon varit dopad. Alltså i detta fall spelar inte det någon roll.

Anonym skrev 2008-01-03 11:23:48 följande:
    Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-03 10:59:36 följande:
    www.rf.se/templates/Pages/FAQPage____173.aspxEller hur.... det är inte lagligt......
  • Anonym (Knarkare?)
    smoothiz skrev 2008-01-03 11:36:44 följande:
    e det inte så att efedrin e olagligt sen 1.september, iallafall att køpa/sælja? då menar jag EFEDRIN och inte EPHEDRA. det e stor skillnad på dessa då ephedra e en naturlig form av efedrin och efedrin syntetiskt som påminner vældigt om amfetamin.
    Då förmodar jag att det var ephedra jag åt, för det var ren efedrin.
  • smoothiz

jag har førstått det som att efedrin e olagligt om man inte har recept på lækemedel innehållende detta. det e alltså olagligt att køpa før det e receptbelagda lækemedel som innehåller efedrin. ( ex.mollipect) preparat som innehåller efedrin som INTE e godkænda lækemedel e olagliga. efedrin får endast finnas i registrerade lækemedel.

• Rosenöga

Läkemedelsverket borde vara seriöst, eller hur?

KerstiM skrev 2008-01-03 11:45:01 följande:
    Svar på #58Att skaffa information inför tingsrätten på ett diskussionsforum är kanske inte den mest seriösa metoden Du får ju precis hur många olika svar som helst och säkert är knappast hälften helt med lagen överensstämmande. OK för att bolla frågan här, men du har väl även kontaktat någon jurist, eller farmaceut eller liknande? Då kan du kanske tillomed få ett skriftligt intyg på vad du behöver veta att ta med till förhandlingarna.Sen så borde det väl gå att googla fram viss information själv? bara du lyckas sålla även där, mellan vad som är professionella uttalanden o bara allmänt tyckande.
Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?