drSteffo skrev 2008-01-13 18:32:32 följande:
Nu har jag läst lite i tråden och såg att du tog några tabletter under 2003.Efedrin/Ephedra var före 1:a september 2005 förbjudet i tävlingssammanhang (och är det fortfarande). INTE under träning. 2003 är alltså före lagen kom till och man kan inte dömas retroaktivt under en lag som inte fanns när brottet
begicks.Om du tog syntetiskt efedrin som varit förbjudet längre, så är brottet ringa, vilket innebär att man kan dömas till böter eller fängelse i upp till 6 månader. Preskriptionstiden för det är ett år. Eftersom du tog det under 2003 hade preskriptionstiden gått ut under 2004.Du kan alltså inte dömas för någonting.
Skönt att höra! Jag kommer ärligt talat inte ihåg exakt vad det var för tablett jag tog. Det var en liten vit rund tablett och jag minns att det var ren efedrin utan några andra tillsatser. Det var en utländsk förpackning, så det kan ha stått Efedhra på burken, men jag är osäker. Minnet är bra, men det är kort...

Men skulle dom fråga på tingsrätten känns det som att det är bäst att jag svarar Ephedra... Jag är ju inte orolig att bli dömd för att ha ätit efedrin, utan för att ha begått en brottslig handling, då det handlar om en vårdnadstvist... Vill ju inte att de ska tro att jag är kriminell...
Och ni behöver inte börja moralisera om att det var korkat att jag inte kollade upp detta INNAN jag åt dem, för det gjorde jag, men minns inte längre vad de hette...