• Anonym (Knarkare?)

Har tagit Efedrin. Är det en drog?

Jag tog efedrin för att sluta äta så mycket efter att jag slutat amma. Nu menar mitt ex att jag är en dålig mamma för att jag har missbrukat. Jag var övertygad om att det var helt lagligt, men undrar nu om jag kan ha fel...

Någon som kan lagen här?

• Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?
  • Auris

Du kan ju också läsa i fass.se www.fass.se/LIF/produktfakta/substance_products.jsp

Där ser du att efedrin inte är narkotikaklassat (narkotikaklassade läkemedel är markerade med fyra små romber)

Dessutom såg jag att jag visst också tagit efedrin eftersom jag brukar använda mollipect hostmedicin. Är jag också knarkare då?

• Anonym (Knarkare?)

Jag tror att jag med säkerhet kan säga att jag inte begått ett narkotikabrott, men frågan är om jag har begått ett dopingbrott?

Någon som har någon källa eller information om det? Är det bara dom som tävlar som inte får äta efedrin? För de får ju inte ens ta hostmedicin eller nässpray med efedrin i, men jag hoppas ju att det inte gäller alla...

• drSteffo

Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-13 18:04:55 följande:

Jag tror att jag med säkerhet kan säga att jag inte begått ett narkotikabrott, men frågan är om jag har begått ett dopingbrott? Någon som har någon källa eller information om det? Är det bara dom som tävlar som inte får äta efedrin? För de får ju inte ens ta hostmedicin eller nässpray med efedrin i, men jag hoppas ju att det inte gäller alla...
    1. Vilket år tog du det?
    2. Tog du syntetiskt efedrin, eller någon preparat med ephedra-extrakt (typ stacker, ephedra supercaps och liknande)?
  • drSteffo

Nu har jag läst lite i tråden och såg att du tog några tabletter under 2003.

Efedrin/Ephedra var före 1:a september 2005 förbjudet i tävlingssammanhang (och är det fortfarande). INTE under träning. 2003 är alltså före lagen kom till och man kan inte dömas retroaktivt under en lag som inte fanns när brottet begicks.

Om du tog syntetiskt efedrin som varit förbjudet längre, så är brottet ringa, vilket innebär att man kan dömas till böter eller fängelse i upp till 6 månader. Preskriptionstiden för det är ett år. Eftersom du tog det under 2003 hade preskriptionstiden gått ut under 2004.
    Du kan alltså inte dömas för någonting.

• Anonym (Knarkare?)
    drSteffo skrev 2008-01-13 18:32:32 följande:
    Nu har jag läst lite i tråden och såg att du tog några tabletter under 2003.Efedrin/Ephedra var före 1:a september 2005 förbjudet i tävlingssammanhang (och är det fortfarande). INTE under träning. 2003 är alltså före lagen kom till och man kan inte dömas retroaktivt under en lag som inte fanns när brottet begicks.Om du tog syntetiskt efedrin som varit förbjudet längre, så är brottet ringa, vilket innebär att man kan dömas till böter eller fängelse i upp till 6 månader. Preskriptionstiden för det är ett år. Eftersom du tog det under 2003 hade preskriptionstiden gått ut under 2004.Du kan alltså inte dömas för någonting.

Skönt att höra! Jag kommer ärligt talat inte ihåg exakt vad det var för tablett jag tog. Det var en liten vit rund tablett och jag minns att det var ren efedrin utan några andra tillsatser. Det var en utländsk förpackning, så det kan ha stått Efedhra på burken, men jag är osäker. Minnet är bra, men det är kort... Men skulle dom fråga på tingsrätten känns det som att det är bäst att jag svarar Ephedra... Jag är ju inte orolig att bli dömd för att ha ätit efedrin, utan för att ha begått en brottslig handling, då det handlar om en vårdnadstvist... Vill ju inte att de ska tro att jag är kriminell...

Och ni behöver inte börja moralisera om att det var korkat att jag inte kollade upp detta INNAN jag åt dem, för det gjorde jag, men minns inte längre vad de hette...
  • Anonym (Knarkare?)

Blev visst något konstigt vid citatet, men ni förstår nog var jag började att skriva...

• Anonym (frågvis)

Är det någon här, som vet, om det kan ge fosterskador?? Finns det uppgifter om ev risker för foster och i så fall vilka?? Tacksam för svar!

• Rosenöga

TS,
    Blir förvånad när jag ser att du fortfarande undrar över om du gjort något brottsligt. Du har nu gång på gång hört att det är inte brottsligt att ta ett läkemedel som efedrin. Eftersom det är klassat som läkemedel är all försäljning olaglig men du har inte sålt det.

Det är inte narkotikaklassat.

Det räknas som ett dopingpreparat men vad jag har förstått håller du inte på och tävlar och då spelar det ingen roll för dig att det inte får användas av tävlande idrottsmän.

Så su kan vara helt lugn, du har INTE gjort något brottsligt.

Anonym (frågvis):
    www.janusinfo.se/gravXML/template/substance.xml&searchText=712&contenttype=text/html

• Anonym (frågvis)

Tack för svaret,men detta gäller ett fall med sk supercaps flera stycken per dag under hela graviditeten.

Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?