Inlägg från: Anonym (Knarkare?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Knarkare?)

Har tagit Efedrin. Är det en drog?

Jag tog efedrin för att sluta äta så mycket efter att jag slutat amma. Nu menar mitt ex att jag är en dålig mamma för att jag har missbrukat. Jag var övertygad om att det var helt lagligt, men undrar nu om jag kan ha fel...

Någon som kan lagen här?

• Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?
  • Anonym (Knarkare?)

Allvar??? Jag trodde att det var en medicin... Vad baseras olagligheten på? Det kan väl inte räknas som narkotika?

• Anonym (Knarkare?)

Jag fick sju stycken av en kompis och åt fem, men fick hjärtklappning...Har inte tagit fler sen dess och detta var 2003.

Är det något som har blivit olagligt nyligen, för min kompis sa att poliser inte tar dem vid en husrannsakan, för att det inte var olagligt att ha hemma? Däremot att köpa och sälja...

• Anonym (Knarkare?)
    MrsBoa skrev 2008-01-03 01:05:06 följande:
    Klart att du måste fatta att det klassas som en drog. Korkat att stoppa i sig preparat man inte känner till när man har barn. Ledsen att behöva säga det, men din man har rätt...som mamma har man förlorat rätten att missköta sig själv.Som sagt...du har ju INTE fått tag på det på apoteket och då fattar ju vilket får som helst att det inte är ok.
    Du behöver inte alls vara ledsen för att säga det, men min man var helt på det klara med att jag åt dem och han tyckte inte heller att det var ett dugg fel när det hände. Saken är den att han vill ha det mot mig i en rättegång...
  • Anonym (Knarkare?)
    Dimitra skrev 2008-01-03 01:00:55 följande:
    "Sedan den 1 september 2005 omfattas samtliga varor som innehåller efedrin eller efedraextrakt av läkemedelslagen. De varor med innehåll av efedrin och efedraextrakt som inte är godkända som läkemedel blir därmed olagliga att sälja.Efedrin förekommer i ett antal receptbelagda godkända läkemedel."Källa: läkemedelsverket.se
    Det måste innebära att det var helt ok vid den tidpunkten jag åt dom, väl? (2003)Nu har jag ju inte heller sålt dem...
  • Anonym (Knarkare?)
    Bebbe2006 skrev 2008-01-03 01:22:36 följande:
    Man kan dö av det. Livsfarligt.
    Jo, men jag överlevde. Detta hände 2003, så ni behöver liksom inte övertala mig att sluta eller söka till AA. Undrar bara som det står i trådstarten om det är olagligt att äta det.
  • Anonym (Knarkare?)
    Leija skrev 2008-01-03 01:24:42 följande:
    Min sambo ville äta dem år 2001 för att gå ner i vikt, o då var dem inte lagliga, utan man fick beställa via nån mysko sida via nätet.Hjärtat sliter mycket ont av efedrin oxå, så det var tur att vi insåg vad det var för skit INNAN han beställde.
    Jag vet att man inte får köpa och sälja efedrin, men jag tror att det är tillåtet att ÄTA dem. Det är nog för att man inte får sälja dem, som sidorna är lite "skumma".
  • Anonym (Knarkare?)
    Niinii skrev 2008-01-03 01:31:06 följande:
    Finns det några bevis öht?
    Bevis för att jag tog dem menar du? Nej, det finns det ju inte, men det ligger inte för mig att ljuga, så när han tar upp det i rätten vill jag ju kunna säga att det är lagligt..
  • Anonym (Knarkare?)
    Leija skrev 2008-01-03 01:41:34 följande:
    Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-03 01:30:00 följande:
    fast jag tror ju iaf inte att det är till din fördel att du tagit tabletterna i rätten, tyvärr.
    Om de inte är olagliga tycker jag att det borde kvitta... Det är bara att det är det enda han kan komma på för att svärta ner mig lite, så jag ska hamna lite på hans nivå...
  • Anonym (Knarkare?)
    Bebbe2006 skrev 2008-01-03 01:52:04 följande:
    TS: Du hade ju eventuellt kunnat vara lite tydligare i trådstarten och skrivit att det handlar om att din sambo vill svärta ned dig i rätten istället för att snäsa av folk som svarar dig.
    Sorry, menade inte att snäsa. Försökte bara förtydliga rent allmänt till alla... Förstod ju att jag hade varit otydlig när jag läste allas inlägg...
Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?