Inlägg från: Anonym (Knarkare?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Knarkare?)

Har tagit Efedrin. Är det en drog?

Anonym skrev 2008-01-03 13:01:13 följande:
    Det är ändå en centralstimulerande drog. Det är en drog oavsett vad läkemedelsverket säger.
    Om man ska ha den diskussionen vad som är en drog, om man inte räknar den juridiska definitionen, så kan i princip allt räknas som en drog. Alltså cigaretter, kaffe, vin mm. Den diskussionen kan bli evighetslång och är inte det jag frågar efter, utan den juridiska definitionen, då jag ska på en rättegång.
  • Anonym (Knarkare?)
    Spliffen skrev 2008-01-03 14:51:16 följande:
    Olagligt att sälja i Sverige,men lagligt att inneha,köpa under en viss mängd,lagligt att ha i kroppen,räknas dock som doping inom vissa sporter.
    Precis vad jag har kommit fram till, men var har du hittat det? Har du någon källa jag kan titta på.
  • Anonym (Knarkare?)

Det var inte ett receptbelagt preparat på den tiden som jag tog det. (2003)Inte i Sverige i alla fall. Jag vet inte om det gör det mer lagligt eller olagligt?

• Anonym (Knarkare?)
    Anonym skrev 2008-01-03 18:10:31 följande:
    Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-03 18:09:05 följande:
    skillnaden är att det du tog är likadant som amfetamin.
    Det spelar ju ingen roll. Det är Sveriges lag jag rättar mig efter, inte vad vissas moraliska aspekt säger... Kan ju berätta att jag får kraftigare biverkningar av två koppar kaffe än jag fick av en tablett.
  • Anonym (Knarkare?)
    Cinzano skrev 2008-01-03 18:22:36 följande:
    TS - Det går inte att lagstifta retroaktivt så om det inte var ett receptbelagt preparat eller annars olagligt år 2003 så kan du inte dömas för det.
    Nej, det går ju inte att döma någon i efterhand, för något som var lagligt när det skedde. MEN jag har fortfarande ett frågetecken att räta ut... Är det ok att använda, för att det inte var en receptbelagd medicin? Vad räknas det till då, egentligen? Är det som alla de droger som de ändrar en liten ingrediens och så är det ett nytt preparat, som ännu inte lagen har något straff för?
  • Anonym (Knarkare?)
    Rosenöga skrev 2008-01-03 23:59:40 följande:
    Jag har också en Patient-FASS 2000-01.Nu ser jag att där finns bara Efedrin NM PharmareceptbelagtInformationslämnande företag. NM PharmaLäkemedelsform. Injektionsvätska 50 mg/mlInnehåll: Verksamt ämne: efedrinhydroklorid 50 mg/ml.Övriga ämnen: VattenAnvändningsområde: Luftrörsastma. Inför ryggbedövning (epidural bedövning).Efedrin NM Pharma ges enbart av sjukvårdspersonal, som kan lämna närmare information.De fanns alltså inte längre i form av tabletter eller mixtur. Då fanns det troligen inte 2003 heller. Jag tror det togs bort pga biverkningarna. Som någon nämnde inträffade det några dödsfall som man trodde berodde på efedrin.Okej TS, då är det som du säger!
    Det var som jag skrev fel. Det var inte LÄKEMEDELSKLASSAT 2003 och den informationen tog jag från den länken du själv gav mig i inlägg 48 tror jag... Börjar bli lite snurrig efter alla vändor diskussionen har gått i.

Sen vill jag bara allmänt säga till alla som tycker att jag är oansvarig och inte kollar upp saker , att ni har helt fel. Man kan tycka att det är helt fel att äta efedrin, men jag hade kontrollerat vad det var jag åt. Jag hade fått reda på att de inte ansågs olagliga eftersom de hade blivit tillbakalämnade av polisen, efter en husrannsakan. Det innebär ju tom att det är tagna prover på dem och att de garanterat inte innehåller några olagliga narkotika/dopingpreparat! Hur ofta vet man det, när man tar emot en treo av en vän på jobbet?

Dessutom hade jag läst på om vilka ingredienserna var, men minnet har ju försvunnit lite med åren... Dessutom hade rikskriminalaren sagt till mina vänner att det inte var olagligt att äta eller inneha dem, men däremot att köpa och sälja. Då känner man sig rätt säker på sin sak, om ni förstår hur jag menar.

Jag hade dessutom läst att de inte var narkotikaklassade, men att de var förbjudna under tävlingssammanhang. Anledningen till att jag inte riktigt litar på min egen information, är att den är några år gammal och att mitt ex verkar helt övertygad om att han har ett triumfess i ärmen...
  • Anonym (Knarkare?)

Tack alla, för många intressanta svar. Nu känner jag mig mycket lugnare och övertygad om att jag inte har begått ett brott.

Det måste helt enkelt vara så att eftersom de har läkemedelsklassat det 2005, så ses det med andra ögon idag.

• Anonym (Knarkare?)
    Spliffen skrev 2008-01-04 22:34:57 följande:
    Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-03 18:12:35 följande:
    Titta på kan bli svårt kanske eftersom min "källa" är snuten Men den e ju pålitlig iaf
    Det känns mycket tryggt! Tack ska du ha!
  • Anonym (Knarkare?)
    drSteffo skrev 2008-01-05 13:56:24 följande:
    Spliffen skrev 2008-01-04 23:11:42 följande:
    Ditt namn tyder på att du är ganska liberal i sådana frågor
    Du vet nog mer än jag... Vad betyder Spliffen?
  • Anonym (Knarkare?)
    Zone skrev 2008-01-05 18:46:48 följande:
    Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-05 18:43:21 följande:
    www.google.se/search&q=Spliffen&meta=
    Aha, tack så mycket!
Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?