• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • Kakan83

Moon Child skrev 2007-12-05 21:30:57 följande:

Nej att ett däck sprängs helt oförberett är liksom peace of cake? Speciellt på motorvägen?Jag tror att däck som sprängs är lite farligare än att bli bländad. Är bläningsrisken så farlig får de ju börja med att platta till hela sverige..
    Ett däck exploderar ju inte bara så där. Då har man kört med dåliga däck länge antagligen, och det gör jag inte. Jag är smartare än så.
  • N1klas

Jag försöker inte ta diskussionen från ämnet på det sätet. Jag tycker resurserna kan läggas fel här och där men fortfarande så skall alla brott tas om hand.. även om det inte går i praktiken. Det drabbar oss men bländade människor dör fortfarande i trafiken och det är inte heller så speciellt stabilt.

Moon Child skrev 2007-12-05 21:42:03 följande:
    men snatteriernas följder drar ju på sig ENORMA Summor som drabbar både dig o mig (och du förlöjligade min lännk som ännu handlade om bilen.........)
  • Moon Child
    Kakan83 skrev 2007-12-05 21:44:06 följande:
    Moon Child skrev 2007-12-05 21:30:57 följande:
    Ett däck exploderar ju inte bara så där. Då har man kört med dåliga däck länge antagligen, och det gör jag inte. Jag är smartare än så.
    "Vi kollar lufttrycket när vi ser att det är dåligt med luft, eller om vi skulle känna att bilen känns konstig att ratta, samt när vi byter till sommar/vinterdäck."

Man kan ju köra med sommardäck året om, o det tar ju rätt lång tid innan luften går ur så det märks...
    Våra vinterdäck hade fortfarande 2,6 o de har legat i 9 månader.
  • Thilda

Moon Child skrev 2007-12-05 21:43:42 följande:

Rusningstiden i GBG är den ingen polis som bryr sig om olyckor om blodet inte sprutar typ. Är det bara "lackskada" skiter de i vicket."Jag menar då har det ändå hänt en skada...
    Jag bor inte i Göteborg och kan inte uttala mig om polisarbetet där. Men just i rusningstid och i en större stad är det kanske lite svårare att jaga folk med dimljusen på? Eller vad tror du själv?

F.ö. tror jag inte att polisen jagade någon med dimljusen på. TS hade "otur" och råkade befinna sig på samma ställe som polisen. De såg att hon hade dimljusen på. De tog henne och gav henne böter. Det går ju trots allt inte att komma ifrån att hon faktiskt bröt mot en trafikregel. Ska folk inte straffas då? Eller ska det vara okej att köra hur man vill och när man vill, utan att man straffas? I så fall kan ju jag sätta mig full i bilen och köra...
  • Kakan83

Moon Child skrev 2007-12-05 21:47:14 följande:

"Vi kollar lufttrycket när vi ser att det är dåligt med luft, eller om vi skulle känna att bilen känns konstig att ratta, samt när vi byter till sommar/vinterdäck."Man kan ju köra med sommardäck året om, o det tar ju rätt lång tid innan luften går ur så det märks...Våra vinterdäck hade fortfarande 2,6 o de har legat i 9 månader.
    Vi byter alltid till vinterdäck på vintern så det problemet har inte vi.
  • Kakan83

I vilket fall som helst, bara för att alla kanske inte kollar lufttrycket i däcken mm, försvara det att medvetet köra med dimljus även fast att det är olagligt?

• Moon Child
    Kakan83 skrev 2007-12-05 21:49:56 följande:
    I vilket fall som helst, bara för att alla kanske inte kollar lufttrycket i däcken mm, försvara det att medvetet köra med dimljus även fast att det är olagligt?
    Det är inte olagligt att köra med dimljus.
  • Moon Child
    Kakan83 skrev 2007-12-05 21:49:56 följande:
    Och mitt andra inlägg i tråden skrev jag att jag inte körde med halv + dimljus.
    Jag försvarar ingenting. Men jag förstår ts syfte.
  • Thilda

Moon Child skrev 2007-12-05 21:50:43 följande:

Men herregud...
    Det är inte olagligt att köra med dimljusen på under "rätt förutsättningar." Men den här tråden är ju skapad eftersom att TS körde med dimljusen på under olagliga förutsättningar = det blir olagligt.
  • N1klas

Att medvetet göra det även fast det är olagligt skrev hon.

Moon Child skrev 2007-12-05 21:50:43 följande:
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?