• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • N1klas

Jag förstår inte när man försöker rättfärdiga en handling eller sitter och tjatar om att det finns farligare saker. Sitt och säg det rakt upp i ansiktet till någon som förlorat en vän eller vad som helst i en dödsolycka orsakad av bländning. Något som just du tycker är hemskt onödigt att lägga resurser på kan ha ett annat värde för någon annan. Lagarna ska följas oavsett om det finns saker som är farligare än andra. Är det verkligen så svårt att tänka lite längre?

• N1klas

Det finns farligare saker. Det stämmer säkert. Men... vad spelar det för roll?

• Moon Child
    Niklas skrev 2007-12-05 21:09:25 följande:
    Det finns farligare saker. Det stämmer säkert. Men... vad spelar det för roll?
    Vi menar att de prioriterar fel helt enkelt....
  • Moon Child

BTW. Skönt att ni följer alla regler som man inte får allvarliga konsekvenser för..
    "vem bryr sig" inlägg är förresten mot FLS regler.

• N1klas

Nu är jag inte polis eller liknande som kan säga något om hurvida de prioriterar fel eller ej men kör de en kväll där de riktar in sig på dimljus så är det så. En annan kväll riktar de in sig på annat. Trafikpolisen kollar enbart trafik. Ofta så kollar de inte bara en grej utan flera på samma kväll. Det är ju inte så att du kan komma i 160 knyck och se polisen strunta i dig för att de har någon speciell "dimljuskväll". Uppenbarligen så är det ett problem och dagligen möter man folk med dimljus och halvljus även när det är bäcksvart. När ska dessa personer lära sig? Ska polisen skita i det som vissa anser vara mindre farligt än annat? Varför ska de strunta i vissa brott men inte andra?

Moon Child skrev 2007-12-05 21:12:36 följande:
    Vi menar att de prioriterar fel helt enkelt....
  • N1klas

Jag följer inte alla regler om du menar när det kommer till trafik men jag skulle inte sitta och försöka försvara det.

Moon Child skrev 2007-12-05 21:14:04 följande:
    BTW. Skönt att ni följer alla regler som man inte får allvarliga konsekvenser för.."vem bryr sig" inlägg är förresten mot FLS regler.
  • N1klas

Men vad spelar det för roll hurvida folk kollar lufttryck eller inte? Tråden handlar om dimljus?

• Moon Child
    Niklas skrev 2007-12-05 21:19:39 följande:
    Men vad spelar det för roll hurvida folk kollar lufttryck eller inte? Tråden handlar om dimljus?
    Vi coolingar är ju livsfarliga.. Så jag undrar bara om alla andra är säkra på andra fronter, ni dorg ju in bilbälten också
  • N1klas

haha ja, en person nämde något om bilbälte. Kalla det gärna "ni" :)

Moon Child skrev 2007-12-05 21:21:02 följande:
    Vi coolingar är ju livsfarliga.. Så jag undrar bara om alla andra är säkra på andra fronter, ni dorg ju in bilbälten också
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?