• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • N1klas

Det finns fortfarande en anledning till att det finns regler om belysning och dimljus.
    Det är inte för att de vill jävlas. Reglerna skall följas och polisen skall se till att de uppehålls eftersom att folk inte klarar av att följa dem utan hjälp från polisen. ALLA regler skall följas och inte bara de som du eller jag tycker är viktigast.

Moon Child skrev 2007-12-05 21:30:57 följande:
    Nej att ett däck sprängs helt oförberett är liksom peace of cake? Speciellt på motorvägen?Jag tror att däck som sprängs är lite farligare än att bli bländad. Är bläningsrisken så farlig får de ju börja med att platta till hela sverige..
  • N1klas

Polisen kan välja att bara varna istället för att ge böter även om det står i föreskrifterna att de SKA. Det kanske är så att det kommit hårdare föreskrifter för hur man förhåller sig till dimljus och att de SKA bötfälla. Hmm. Kan kolla upp det där.

Moon Child skrev 2007-12-05 21:32:43 följande:
    De hade ju blivigt "varnade" förr av polisen.älska livet skrev 2007-12-05 21:31:47 följande:
  • Moon Child
    Niklas skrev 2007-12-05 21:33:10 följande:
    Det finns fortfarande en anledning till att det finns regler om belysning och dimljus.Det är inte för att de vill jävlas. Reglerna skall följas och polisen skall se till att de uppehålls eftersom att folk inte klarar av att följa dem utan hjälp från polisen. ALLA regler skall följas och inte bara de som du eller jag tycker är viktigast.
    Ja? Men detta är ett diskussionsforum. TS är rädd att resurserna används fel. Det får hon väll lov att diskutera?
    Resurserna är ju trots allt hennes skattepengar.
  • N1klas

Visst får hon göra det. Hon fick böter och hon blev uppmärksammad på att de nu börjat bötfälla så troligen gjorde polisens insats nytta. Klart att folk som skiter i reglerna och ogillar att de får böter i efterhand gnäller och är sura över för att de tycker att polisen lägger resurserna fel. Hade de inte stannats så hade de inte klagat troligen. Ofta så ser man inte trafikpolisens jobb innan man själv fastnar i rävsaxen och då gnälls det för fullt. Jag har inget emot att det gnälls här och jag kommer forsätta att svara.

Moon Child skrev 2007-12-05 21:34:59 följande:
    Ja? Men detta är ett diskussionsforum. TS är rädd att resurserna används fel. Det får hon väll lov att diskutera?Resurserna är ju trots allt hennes skattepengar.
  • N1klas

Jag kan tycka att polisen har bättre saker för sig än att åka på snatterifall där det snattats för 10 kr och där snattaren inte kan identifiera sig men det är ett brott som alla andra och det är polisens jobb att ta hand om det även om resurserna inte riktigt räcker till.

• Moon Child
    Niklas skrev 2007-12-05 21:37:19 följande:
    Visst får hon göra det. Hon fick böter och hon blev uppmärksammad på att de nu börjat bötfälla så troligen gjorde polisens insats nytta. Klart att folk som skiter i reglerna och ogillar att de får böter i efterhand gnäller och är sura över för att de tycker att polisen lägger resurserna fel. Hade de inte stannats så hade de inte klagat troligen. Ofta så ser man inte trafikpolisens jobb innan man själv fastnar i rävsaxen och då gnälls det för fullt. Jag har inget emot att det gnälls här och jag kommer forsätta att svara.
    Svara du på, jag ahr inte bett dig att sluta. (också mot fls regler....)

Du har en fin poäng. Men jag tror att ts även hade gnällt till om det hade varit hennes granne som hade åkt dit för detta (med samma förhistoria då)
    Sen tyckte jag denna tråden var toppen. Det är ju en liten varning till alla de som kör med dim + halv. Att nu ger de böter. Men nu säger vissa att de har /kände någon som hade fått böter. Tråkigt bara att det BARA är TS o jag som får alla mot oss, och inte de andra som erkänner att de har fått böter. Också intressant..
  • alisandra

Konstigt att det här var första gg han fått böter under dessa 5 år du pratar om då? Nej, vi hörde inte fel. ;)

älska livet skrev 2007-12-05 21:31:47 följande:

jag hatar dimljus då de bländar som fan å extra mycket eftersom jag har glasögon så jag tycker det är bra att de har blivit hårdare...har haft körkort i över 5 år å under den tiden har de alltid kunnat ge böter för felaktig andvändning av dimmljus..antingen är poliserna felaktigt uppdaterade eller så hörde ni fel
  • Thilda

Ja? Men detta är ett diskussionsforum. TS är rädd att resurserna används fel. Det får hon väll lov att diskutera?Resurserna är ju trots allt hennes skattepengar.
    Resurserna är skattepengar, JA! Men tror du på fullaste allvar att polisen hade viktigare saker för sig? Hade det kommit in ett larm om ex misshandel, hade nog polisen inte brytt sig ett dugg om TS och hennes dimljus. Men nu fanns det inget viktigare och det är väl bättre att polisen arbetar och gör något åt "småsaker" än att bara sitta av tiden? Så länge de arbetar kommer ju i alla fall skattepengarna till någon nytta. Sitter de av tiden kostar de ju bara pengar, men utan att vara till nytta.
  • Moon Child
    Niklas skrev 2007-12-05 21:38:41 följande:
    Jag kan tycka att polisen har bättre saker för sig än att åka på snatterifall där det snattats för 10 kr och där snattaren inte kan identifiera sig men det är ett brott som alla andra och det är polisens jobb att ta hand om det även om resurserna inte riktigt räcker till.
    men snatteriernas följder drar ju på sig ENORMA Summor som drabbar både dig o mig (och du förlöjligade min lännk som ännu handlade om bilen.........)
  • Moon Child
    Thilda skrev 2007-12-05 21:42:00 följande:
    Resurserna är skattepengar, JA! Men tror du på fullaste allvar att polisen hade viktigare saker för sig? Hade det kommit in ett larm om ex misshandel, hade nog polisen inte brytt sig ett dugg om TS och hennes dimljus. Men nu fanns det inget viktigare och det är väl bättre att polisen arbetar och gör något åt "småsaker" än att bara sitta av tiden? Så länge de arbetar kommer ju i alla fall skattepengarna till någon nytta. Sitter de av tiden kostar de ju bara pengar, men utan att vara till nytta.
    Rusningstiden i GBG är den ingen polis som bryr sig om olyckor om blodet inte sprutar typ. Är det bara "lackskada" skiter de i vicket."
    Jag menar då har det ändå hänt en skada...
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?