• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • alisandra

Ja, jag har läst. Men det är nog ingen idé och försöka få dom och förstå det heller eftersom alla verkar tro att jag tycker det är stentufft och köra med dimljus och att jag typ skiter i säkerheten för att huvudsaken är att jag kör med dimljus.
    Öh? Jag är väl också en människa med känslor precis som alla andra, jag använder dimljus på lagligt sätt när jag kör bil, därför jag ser bättre då vägen blir mer upplyst.
    Och varför min sambo använder det får han stå och svara för, för det vet jag inget om.

Moon Child skrev 2007-12-05 20:30:14 följande:

Har du läst nu de senaste sidorna? Folk verkar inte TRO att det finns lagliga sätt att köra med dimljus på...
  • Moon Child
    alisandra skrev 2007-12-05 20:35:25 följande:
    Ja, jag har läst. Men det är nog ingen idé och försöka få dom och förstå det heller eftersom alla verkar tro att jag tycker det är stentufft och köra med dimljus och att jag typ skiter i säkerheten för att huvudsaken är att jag kör med dimljus.Öh? Jag är väl också en människa med känslor precis som alla andra, jag använder dimljus på lagligt sätt när jag kör bil, därför jag ser bättre då vägen blir mer upplyst. Och varför min sambo använder det får han stå och svara för, för det vet jag inget om.Moon Child skrev 2007-12-05 20:30:14 följande:
    Jag var ärlig o skrev att jag tyckte var coolt (Jag kunde också bara nämt "men det lyser ju upp bättre", men jag tycker det e coolare o snyggare så med.)
    Ja jag fick en idirekt pik att då skiter jag i att spänna fast ungar i bilen o liknande!

Det råder ju att man ska kolla lufttrycket på däcken var 14:e dag. Jag undrar hur många moraltanter som gör detta, de flesta vet ju säkert inte ens hur man gör..
  • alisandra

Haha, precis. Det är nog inte många det heller!

Det finns MYCKET farliga människor ute i trafiken och farliga bilar.. dimljus är ju INTE det farligaste!

Moon Child skrev 2007-12-05 20:38:17 följande:

Jag var ärlig o skrev att jag tyckte var coolt (Jag kunde också bara nämt "men det lyser ju upp bättre", men jag tycker det e coolare o snyggare så med.)Ja jag fick en idirekt pik att då skiter jag i att spänna fast ungar i bilen o liknande!Det råder ju att man ska kolla lufttrycket på däcken var 14:e dag. Jag undrar hur många moraltanter som gör detta, de flesta vet ju säkert inte ens hur man gör..
  • ejda

Jo, vet att det finns korrekta kombinationer, men det finns ju en anledning till att det är olagligt med vissa kombinationer. För att det är en onödig risk?

• uniMog

hihiihi dimljus är så vansinnigt BMW-fjortis... *fnissar vilt*

Men nej, jag kände inte till att de fått en ny lag.

Why are vampires always so stupid?
  • uniMog

förtydligande: dimljus när det inte faktiskt behövs alltså.

Why are vampires always so stupid?
  • Kakan83

Jag tycker det är skitbra att dom kan ge böter för dimljusen nu. Det är fruktansvärt jobbigt att bli bländad av dimljusen!

Har inte läst hela tråden, men måste fråga dig TS. Om både du och din sambo har vetat om det i flera år att man inte får ha dimljus och halvljus, varför hade ni det då?

• N1klas

Men snälla. Bara för att det finns saker som är farligare än dimljus så är det inte fritt fram att göra som man vill och sedan tycka att polisen ska syssla med annat. Om folk inte sket i reglerna och lagarna så skulle polisen inte behöva lägga energi på skiten!

• alisandra

För vi använder det oftast på lagligt vis.

Kakan83 skrev 2007-12-05 20:54:00 följande:
    Jag tycker det är skitbra att dom kan ge böter för dimljusen nu. Det är fruktansvärt jobbigt att bli bländad av dimljusen!Har inte läst hela tråden, men måste fråga dig TS. Om både du och din sambo har vetat om det i flera år att man inte får ha dimljus och halvljus, varför hade ni det då?
  • Moon Child
    Niklas skrev 2007-12-05 21:04:38 följande:
    Men snälla. Bara för att det finns saker som är farligare än dimljus så är det inte fritt fram att göra som man vill och sedan tycka att polisen ska syssla med annat. Om folk inte sket i reglerna och lagarna så skulle polisen inte behöva lägga energi på skiten!
    "men snälla" Ingen har sagt att man får göra som man vill..
    Vi menar bara att det finns viktigare saker som händer oftare och är farligare.
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?