• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • Moon Child

inlägg 149 o 150.

150 är från dig Niklas, så jo "ni"...

• N1klas

Va? Vad säger jag om bilbälte i inlägg 150?

• N1klas

Man säger alltså samma sak och håller med om exakt allt när man citerar ett inlägg? Nej, påstå inte att jag har tjatat om något bilbälte eller jämfört det på något sätt.

• Moon Child
    Niklas skrev 2007-12-05 21:25:20 följande:
    Man säger alltså samma sak och håller med om exakt allt när man citerar ett inlägg? Nej, påstå inte att jag har tjatat om något bilbälte eller jämfört det på något sätt.
    Du citerade inte bara utan skrev "vad cool o mogen du är" typ.

Du påpekade inte vilken del av inlägget du höll med eller ej.
    (sen att det var ett skämt är en sak, moonchiis var säkert också skämt)

Och vem har nämnt ordet TJAT?
    vi JÄMFÖR....
  • Kakan83

Vi kollar lufttrycket när vi ser att det är dåligt med luft, eller om vi skulle känna att bilen känns konstig att ratta, samt när vi byter till sommar/vinterdäck.

Det är lite skillnad på det och blända andra medtrafikanter medvetet bara för att man absolut ska ha dimljus när det inte ens är dimma ute. Tänk på att denna människa ni bländar kanske kör i diket och dör.

• N1klas

Troligen. Jag har aldrig sagt något om bilbälte hur du än vrider och vänder på det.
    Någon annan gjorde det i en seriös jämförelse också men jag orkar inte leta inlägg och det kände jag själv var lite väl hårt kanske.

Moon Child skrev 2007-12-05 21:27:18 följande:
    Du citerade inte bara utan skrev "vad cool o mogen du är" typ.Du påpekade inte vilken del av inlägget du höll med eller ej.(sen att det var ett skämt är en sak, moonchiis var säkert också skämt)Och vem har nämnt ordet TJAT?vi JÄMFÖR....
  • Moon Child
    Niklas skrev 2007-12-05 21:28:18 följande:
    Troligen. Jag har aldrig sagt något om bilbälte hur du än vrider och vänder på det.Någon annan gjorde det i en seriös jämförelse också men jag orkar inte leta inlägg och det kände jag själv var lite väl hårt kanske.
    [/citat]

Nej jag förstår att du inte orkar..
    Kakan83 skrev 2007-12-05 21:27:24 följande:
    [citat]
    Vi kollar lufttrycket när vi ser att det är dåligt med luft, eller om vi skulle känna att bilen känns konstig att ratta, samt när vi byter till sommar/vinterdäck.Det är lite skillnad på det och blända andra medtrafikanter medvetet bara för att man absolut ska ha dimljus när det inte ens är dimma ute. Tänk på att denna människa ni bländar kanske kör i diket och dör.
    Nej att ett däck sprängs helt oförberett är liksom peace of cake? Speciellt på motorvägen?
    Jag tror att däck som sprängs är lite farligare än att bli bländad. Är bläningsrisken så farlig får de ju börja med att platta till hela sverige..
  • Moon Child

varför kom mitt svar in i ett citat??

• älska livet

jag hatar dimljus då de bländar som fan å extra mycket eftersom jag har glasögon så jag tycker det är bra att de har blivit hårdare...har haft körkort i över 5 år å under den tiden har de alltid kunnat ge böter för felaktig andvändning av dimmljus..antingen är poliserna felaktigt uppdaterade eller så hörde ni fel

• Moon Child

De hade ju blivigt "varnade" förr av polisen.

älska livet skrev 2007-12-05 21:31:47 följande:

jag hatar dimljus då de bländar som fan å extra mycket eftersom jag har glasögon så jag tycker det är bra att de har blivit hårdare...har haft körkort i över 5 år å under den tiden har de alltid kunnat ge böter för felaktig andvändning av dimmljus..antingen är poliserna felaktigt uppdaterade eller så hörde ni fel
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?