• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • Annelie82
    alisandra skrev 2007-12-06 21:48:14 följande:
    Vi, eller vem menar du?
    Ja, precis.
  • alisandra

Opel astra bertone edition 02:a och jag har en Seat ibiza SPORT 06:a
    sen har vi en BMW 05:a gemensamt

Annelie82 skrev 2007-12-06 22:55:22 följande:
    Ja, precis.
  • idiblon
    sydneygirl skrev 2007-12-06 22:45:23 följande:
    Med risk för påhopp - men att köra med dimljusen på (i kombo med halvljusen) är enligt mig riktigt loser-aktigt! I Australien är det jättepoppis bland de "tuffa" killarna från förorten, med sina "fully sick cars" med blått ljus under bilen och alldeles för hög bas på stereon. Och sen kör de idioterna runt på stan (upp och ner samma gata) och tror de är sååååå tuffa... Allt medans folk skrattar åt dem! Stackarna tror verkligen vi som inte har sådana bilar är avundsjuka! LOL! Hade det inte varit för att dimljus/halvljus bländar så mycket så hade jag gärna haft kvar det som underhållning på vägarna.
    Hahaha, förstår precis hur du menar...
  • Tilcha

Va d dimma ute då? I sådana fall verkar det ju konstigt om man inte får ha det på natten.

Men däremot finns det många som har på dimljusen bara det regnar lite å sånt blir jag tokig på för det bländar ju faktiskt om man åker bakom.

Min sambo fick sin bil besiktad i en flygande häromdagen å fick lov att besikta om bilen hos bilprovningen pga att han flyttat på regskyltarna. Vi har redan innan fått böter på 1500kr för det å ett papper om att det måste åtgärdas. Men när det kollade i sina böcker på besiktningen så såg de att man fick visst ha skyltarna på det viset som han satt dem så vi har betalt 1500 + 300 i onödan.
    Men nu är de godkända som de sitter iaf.

• Arentorpbebis

varför hoppar alla på varandra så otroligt mycket här? Va inte detta ett forum som handlade om det var TILLÅTET att köra dimljus med halvljus.... de e de ju inte så varför denna disskution?

• Lolilla
    alisandra skrev 2007-12-06 22:18:45 följande:
    Ser du någon anledning till att jag borde vara trevlig mot dig? Det gör inte jag. Jag har INTE fel.
    Jo, det har du, tyvärr.
  • alisandra

Det var inte dig jag skrev det där till, så nej jag har INGEN anledning till att vara trevlig mot dig heller.

Lolilla skrev 2007-12-06 23:36:19 följande:
    Jo, det har du, tyvärr.
  • Lolilla
    alisandra skrev 2007-12-06 23:39:48 följande:
    Det var inte dig jag skrev det där till, så nej jag har INGEN anledning till att vara trevlig mot dig heller.
    Vara trevlig emot? Detta är debatterande på hög nivå förstår jag...
  • alisandra

Det inlägget var skrivet till Akademikern, INTE till dig.

Lolilla skrev 2007-12-06 23:42:53 följande:
    Vara trevlig emot? Detta är debatterande på hög nivå förstår jag...
  • Lolilla
    alisandra skrev 2007-12-06 23:50:31 följande:
    Det inlägget var skrivet till Akademikern, INTE till dig.
    Du hade ju citerat mig, och INTE akademikern...
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?