• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • Lurvenpajsaren

Ja, där fastnade du med skägget i brevlådan! När något är olagligt så brukar det innebära någon form av bestraffning, Så, om du nu visste att det var olagligt; varför tjata om det?

Du skriver i din sista mening att:"Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen..."

Så hur ska du ha det?!

alisandra skrev 2007-12-07 23:11:26 följande:
    Hur många gånger ska jag behöva säga att vi har vetat om att det är olagligt och använda den kombinationen men att vi inte visste om att man får ge böter för det. Förstår du vad jag menar?Du kan ju inte kännt till att man får böter för det, jag tog körkort för 2 år sedan och jag fick ingen info om att man får ge böter för det, men men.. Jag vet att det varit förbjudet i många år!!!!!!!!!!!!!!
  • alisandra

Vad är ditt problem? Bötern är betald och nu kör vi lagligt med dimljus. Så nu slipper ni tjaffsa om det!

Lurvenpajsaren skrev 2007-12-07 23:12:33 följande:
    Nä, men ditt sätt att skriva är ganska banalt när du maler och maler, och inte inser att det bara är att bita i det sura äpplet och pröjsa nu när ni fick det. Du har fått mängder med svar från andra som känner till lagen och om du/ni nu inte gjorde det så vet du/ni det nu! Om du fastnar vid sådana här petitesser kan du inte ha tid över till mycket annat.
  • Jockelina
    alisandra skrev 2007-12-06 21:50:34 följande:
    Konstigt eftersom poliserna här hemma inte kunnat göra det förrens nu då? Men poliser är ju inte så jävla smarta.
    Vilket påhåpp!! Vadå poliser är inte så smart? Vad syftar du det på? Vet du vilka rättigheter en polis har? Är du utbildad till polis? Har du tagit reda på vad en polis får göra och inte får göra? När du uttalar dig som du gör så orkar man inte ens bemöda sig med att svara. Jag kan slå vad om att du inte vet vad ordet rapporteftergift betyder. Ta och studera lagboken lite bättre och återkom när du har något konkret att komma med istället för att spy galla över folk.

/Utbildad Polis!!!
  • alisandra

Ska ha det med vad?

Lurvenpajsaren skrev 2007-12-07 23:14:42 följande:
    Ja, där fastnade du med skägget i brevlådan! När något är olagligt så brukar det innebära någon form av bestraffning, Så, om du nu visste att det var olagligt; varför tjata om det? Du skriver i din sista mening att:"Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen..."Så hur ska du ha det?!
  • Neisti
    alisandra skrev 2007-12-07 23:11:26 följande:
    Hur många gånger ska jag behöva säga att vi har vetat om att det är olagligt och använda den kombinationen men att vi inte visste om att man får ge böter för det. Förstår du vad jag menar?Du kan ju inte kännt till att man får böter för det, jag tog körkort för 2 år sedan och jag fick ingen info om att man får ge böter för det, men men.. Jag vet att det varit förbjudet i många år!!!!!!!!!!!!!!
    Ok! Jag är med, läste kanske inte så noga... Men att man bara fått ge böter sen i fredags kan ju inte stämma! Min sambo är polis och har för ett tag sedan vittnat i Tingsrätten om just dimljus+halvljus!
  • alisandra

Jaja, jag vet inte hur det där stämmer. Men dom poliserna som stoppade oss sa att det är nytt att man får ge böter för det.
    Såklart man tror på dom! Eller hur? Dom är ju poliser och borde veta tycker man ju, men tydligen inte..

Neisti skrev 2007-12-07 23:16:28 följande:
    Ok! Jag är med, läste kanske inte så noga... Men att man bara fått ge böter sen i fredags kan ju inte stämma! Min sambo är polis och har för ett tag sedan vittnat i Tingsrätten om just dimljus+halvljus!
  • alisandra

Haha, ska du säga? Bye!

WhiteTrash skrev 2007-12-07 23:17:18 följande:
    Men snälla rara du. Det finns just nu ingeting som får mig att tro att du är ens 20 år, eller en bra bilförare. Sättet du ältar och hetsar gör ju att det här mer och mer liknar fjortissnacket på en högstadieskola.
  • LucyLu
    alisandra skrev 2007-12-07 22:59:44 följande:
    Ja, det är ju mycket bättre av dig att blända tillbaka med helljus? Haha, det är ju nästan värre än att köra med dimljus/halvljus. HELLJUS bländar något förjävligt i mörker. Du är inte bättre då ett dugg.
    hade inte ni kört med dimljus hade jag inte behövt bländat tillbaka. smaka på sin egen medicin kallas det kanske.?
  • Lurvenpajsaren

Men snälla någon! Du ser väl själv vad du skriver?! Du skriver i din tråd att ni inte visste om att det var olgaligt, eller hur? (Se sista meningen). Sedan skriver du i inlägget om jag citerar att du visst känt till det i många år. Så hur ska du ha det? Känner du till det eller ej?

Det här blir ju bara löjligare och löjligare...

alisandra skrev 2007-12-07 23:15:50 följande:
    Ska ha det med vad?
  • alisandra

Haha, moget tänkade.

LucyLu skrev 2007-12-07 23:19:25 följande:
    hade inte ni kört med dimljus hade jag inte behövt bländat tillbaka. smaka på sin egen medicin kallas det kanske.?
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?