Vickan I skrev 2007-12-26 11:02:02 följande:
Arbetar som polis och kan lova att det inte är ngn ny lag att få böter få detta.I Trafikförordningens 3 kapitel 71 § står det om förseelsen.I Trafikförordningens 14 kapitel 3b § står straffsatsen, dvs penningböter.Den uppdaterade lagstiftningen kom 1998, så inte vidare ny!Vi tycker det är ganska löjligt att folk medvetet kör på detta sätt också, så det är ömsesidigt.
Vet inte vad poliserna som stoppade er menade, eller om ni kan ha missförstått varandra. Ingen ny lagstiftning är det iaf.
Arbetar som polis och kan lova att det inte är ngn ny lag att få böter få detta.
I Trafikförordningens 3 kapitel 71 § står det om förseelsen.
I Trafikförordningens 14 kapitel 3b § står straffsatsen, dvs penningböter.
Löjligt och löjligt. Även polisen verkar ha stora problem med detta. Ford S-max ägare kommer förtvivlade och säger att "polisen ger mig böter för dimljus" men jag har dom inte tända. Inte heller är polisen läskunniga för det står i bilens manual vad som är dim och vad som är annan positions/varsel-belysning. Inte heller vill polisen förstå att bilen ex. en -07 eller -08 är helbilsgodkänd med 4 ljuspunkter fram (Detta gäller även lilla sverige). Detta är också reglerat i trafikförordningen. Ingen är perfekt.
Trist att en del upplever det som bländande. Rätt inställda ska dom inte påverka alls. Dessa kontrolleras även årligen hos SBP likväl som övrig belysning och bländar dom blir det ombesiktning. Tydligen så bländar dom inte när halvljusen är släckta, halvljusen som är inställda högre än dimmljusen. Personligen tycker jag att helt lagliga Xenonljus bländar mer. i Xenonljusens början var dessutom Xenonljus lagliga utan nivåreglering vilket nästan straffas med dödstraff vid vägkanten idag vid eftermontering.
Känns som att jag skulle uppskatta mer om polisen stannade en fylle/drog-körning på 30-väg utanför en skola istället. resurserna är begränsade, använd dom rätt.
Ps. jag kör inte själv med dimljus/halvljus kombination eller eftermonterad xenon.
//