• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • mita78

du fick låg böter har hört flera som fått på 1200kr, inte mer än rätt att folk åker dit jäkligt jobbigt att bli bländad av dimljusen och det ser inte bättre ut heller.

• Em00

Håller med, det är jävligt drygt när det
    är mörkt ute..

mita78 skrev 2008-03-02 04:16:10 följande:
    du fick låg böter har hört flera som fått på 1200kr, inte mer än rätt att folk åker dit jäkligt jobbigt att bli bländad av dimljusen och det ser inte bättre ut heller.
  • Millani

Skitbra! Jag hatar när folk har dimljusen på när det är mörkt, blir sååå bländad! Dom gör inte bilen snyggare!Skrikandes
    Har inte läst igenom hela tråden.

Njut av livet, det går inte i repris.
  • mita78

jag står för vad jag skrivit och jag har läst det du har skrivit, jag vet om folk som fått böter för precis samma sak som ni redan i sommras så lagen kan knappast ha kommit till i fredags.

• Potatisodlare74

Vickan I skrev 2007-12-26 11:02:02 följande:

Arbetar som polis och kan lova att det inte är ngn ny lag att få böter få detta.I Trafikförordningens 3 kapitel 71 § står det om förseelsen.I Trafikförordningens 14 kapitel 3b § står straffsatsen, dvs penningböter.Den uppdaterade lagstiftningen kom 1998, så inte vidare ny!Vi tycker det är ganska löjligt att folk medvetet kör på detta sätt också, så det är ömsesidigt.
    Vet inte vad poliserna som stoppade er menade, eller om ni kan ha missförstått varandra. Ingen ny lagstiftning är det iaf.
    Arbetar som polis och kan lova att det inte är ngn ny lag att få böter få detta.

I Trafikförordningens 3 kapitel 71 § står det om förseelsen.
    I Trafikförordningens 14 kapitel 3b § står straffsatsen, dvs penningböter.

Löjligt och löjligt. Även polisen verkar ha stora problem med detta. Ford S-max ägare kommer förtvivlade och säger att "polisen ger mig böter för dimljus" men jag har dom inte tända. Inte heller är polisen läskunniga för det står i bilens manual vad som är dim och vad som är annan positions/varsel-belysning. Inte heller vill polisen förstå att bilen ex. en -07 eller -08 är helbilsgodkänd med 4 ljuspunkter fram (Detta gäller även lilla sverige). Detta är också reglerat i trafikförordningen. Ingen är perfekt.

Trist att en del upplever det som bländande. Rätt inställda ska dom inte påverka alls. Dessa kontrolleras även årligen hos SBP likväl som övrig belysning och bländar dom blir det ombesiktning. Tydligen så bländar dom inte när halvljusen är släckta, halvljusen som är inställda högre än dimmljusen. Personligen tycker jag att helt lagliga Xenonljus bländar mer. i Xenonljusens början var dessutom Xenonljus lagliga utan nivåreglering vilket nästan straffas med dödstraff vid vägkanten idag vid eftermontering.

Känns som att jag skulle uppskatta mer om polisen stannade en fylle/drog-körning på 30-väg utanför en skola istället. resurserna är begränsade, använd dom rätt.

Ps. jag kör inte själv med dimljus/halvljus kombination eller eftermonterad xenon.

//
  • N1klas

Oj, så nu har denna tråd vaknat till liv igen. ;) Samma saker konstateras nu gång på gång som redan behandlats i tråden. Jag vet hur jobbigt det är att läsa tillbaka 50 sidor men ändå.

• Lurvenpajsaren

Haha, tänkte samma sak, Niklas!

• snabelapan

Javisst. Den lagen är ju självklar. Det skall ju varenda bilist känna till. Eftersom dimljusen inte har asymmetrisk slipning så finns det ingen exakt ljusbild, utan dom kan blända mötande trafik. Det är ungefär som att möta en idiot med dåliga extraljus påslagna. Dom fyller heller ingen funktion för att se bättre, eftersom dom inte lyser längre än några meter framför bilen. Håller du 90 km/tim och det dyker upp ett vilt (gångtrafikant) inom ljusområdet så har du redan passerat det området på en halv sekund och då har du fortfarande inte fått upp foten på bromspedalen.
    Användandet av dimljus+halvljus på kvällen beror bara på självgodhet och okunskap.

• Aikido
    snabelapan skrev 2015-03-28 09:18:32 följande:
    Javisst. Den lagen är ju självklar. Det skall ju varenda bilist känna till. Eftersom dimljusen inte har asymmetrisk slipning så finns det ingen exakt ljusbild, utan dom kan blända mötande trafik. Det är ungefär som att möta en idiot med dåliga extraljus påslagna. Dom fyller heller ingen funktion för att se bättre, eftersom dom inte lyser längre än några meter framför bilen. Håller du 90 km/tim och det dyker upp ett vilt (gångtrafikant) inom ljusområdet så har du redan passerat det området på en halv sekund och då har du fortfarande inte fått upp foten på bromspedalen.
    Användandet av dimljus+halvljus på kvällen beror bara på självgodhet och okunskap.
    Men bilen ser ju så cool ut med dimljusen tända. Var och varannan förvuxen tonåring har sina satans dimljus tända. Jag har mött mopedbilar med eftermonterade "dimljus". Skåpbilar, lastbilar, bussar... många har dem påslagna. Lönehelg då dräggen har råd med bensin och Red Bull flockas de på stormarknadernas parkeringsplatser för att utbyta belysningstips och kroppsvätskor.

Men jag är inte bitter...
  • Gabbe75

Personligen tycker jag att det är ett förbaskat otyg med dessa dimljus som folk kör runt med i kombination med halvljus. Bra att polisen bötfäller.

Jag blir ofta bländad och det beror dels på att fyra ljuskällor bländar mer än 2, men också på att dessa förbaskade dimljus är monterade i fronspoilern i den mjukaste plast och därför ofta brukar peka lite hur som helst. Någon kontroll av ljusbild av dimljus görs inte heller på bilprovningen.

Jag använder i princip aldrig mina dimljus. Ska de användas ska de användas för ändamålet, dvs, när det råder djup dimma, men hur ofta är det?

Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?