• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • Neisti
    alisandra skrev 2007-12-07 23:03:55 följande:
    Dimljus är extraljus. Hur menar du nu?
    Ja, jag menar att jag undrar om det verkligen är en "ny" lag då jag känt till detta sen jag gick på körskola!! Typ -98
  • alisandra

Tro va du vill, jag vet hur jag är som bilförare.

WhiteTrash skrev 2007-12-07 23:07:21 följande:
    Hehe, jag väljer att inte lita på dig. Jag finner det svårt att tro att du är så vidare lugn när du hetsat upp dig så himla mycket bara i den här tråden
  • game set match

Du växer säkert upp och inser att det finns andra sätt att se på den här historien också.

• Lurvenpajsaren

Men nu finns det ingen lag som säger att du inte får köra med dåliga däck...

• alisandra

Ja, det är väl klart! Men jag är ingen trafikfara iallafall!
    Och nu handlar inte denna tråd om hur jag är som bilförare, eller?

Lurvenpajsaren skrev 2007-12-07 23:06:45 följande:
    Det tyckte jag också vid tjugo...nu vet jag att erfarenheten kommer med åren vilket gör att man blir ännu bättre. Mycket bättre än vad man var vid tjugo..!
  • WhiteTrash
    alisandra skrev 2007-12-07 23:08:12 följande:
    Tro va du vill, jag vet hur jag är som bilförare.
    Jo, jag trodde också jag var jättebra bilförare när jag var 20.
    Men Lurvenpajsaren sa det så bra så jag citerar henne en gång extra för dig, och hoppas verkligen att du tar det till dig:
    Lurvenpajsaren skrev 2007-12-07 23:06:45 följande:
    Det tyckte jag också vid tjugo...nu vet jag att erfarenheten kommer med åren vilket gör att man blir ännu bättre. Mycket bättre än vad man var vid tjugo..!
  • alisandra

Hur många gånger ska jag behöva säga att vi har vetat om att det är olagligt och använda den kombinationen men att vi inte visste om att man får ge böter för det.

Förstår du vad jag menar?

Du kan ju inte kännt till att man får böter för det, jag tog körkort för 2 år sedan och jag fick ingen info om att man får ge böter för det, men men.. Jag vet att det varit förbjudet i många år!!!!!!!!!!!!!!

Neisti skrev 2007-12-07 23:08:10 följande:
    Ja, jag menar att jag undrar om det verkligen är en "ny" lag då jag känt till detta sen jag gick på körskola!! Typ -98
  • Lurvenpajsaren

Nä, men ditt sätt att skriva är ganska banalt när du maler och maler, och inte inser att det bara är att bita i det sura äpplet och pröjsa nu när ni fick det. Du har fått mängder med svar från andra som känner till lagen och om du/ni nu inte gjorde det så vet du/ni det nu! Om du fastnar vid sådana här petitesser kan du inte ha tid över till mycket annat.

alisandra skrev 2007-12-07 23:09:10 följande:
    Ja, det är väl klart! Men jag är ingen trafikfara iallafall!Och nu handlar inte denna tråd om hur jag är som bilförare, eller?
  • alisandra

Gör det visste!
    Det finns en lag som säger att du inte får köra däck med visst mönsterdjup. Jag vet inte vilka måtten är, men det finns en lag om vilka djup det minst ska vara på dom.

Lurvenpajsaren skrev 2007-12-07 23:09:01 följande:
    Men nu finns det ingen lag som säger att du inte får köra med dåliga däck...
  • alisandra

Nixpipx.

WhiteTrash skrev 2007-12-07 23:11:10 följande:
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?