• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • alisandra

Öh? Jaha, då blev det fel. ;)

Lolilla skrev 2007-12-06 23:52:31 följande:
    Du hade ju citerat mig, och INTE akademikern...
  • alisandra

Se inlägg 347, det är citerat till Akademikern. ;) Du måste ha tittat fel.

Lolilla skrev 2007-12-06 23:52:31 följande:
    Du hade ju citerat mig, och INTE akademikern...
  • N1klas

Hon menar inlägg 360. Jag blev själv förvirrad måste jag säga.

alisandra skrev 2007-12-06 23:57:28 följande:
  • Lolilla
    alisandra skrev 2007-12-06 23:57:28 följande:
    360?
  • alisandra

Öh, nu hänger jag inte med ett skvatt? :D

Niklas skrev 2007-12-06 23:58:34 följande:
    Hon menar inlägg 360. Jag blev själv förvirrad måste jag säga.
  • alisandra

Jag fattar inget alls nu. Vilket menade du? :S

Lolilla skrev 2007-12-06 23:59:37 följande:
    360?
  • Mollie
    sydneygirl skrev 2007-12-06 22:45:23 följande:
    Med risk för påhopp - men att köra med dimljusen på (i kombo med halvljusen) är enligt mig riktigt loser-aktigt! I Australien är det jättepoppis bland de "tuffa" killarna från förorten, med sina "fully sick cars" med blått ljus under bilen och alldeles för hög bas på stereon. Och sen kör de idioterna runt på stan (upp och ner samma gata) och tror de är sååååå tuffa... Allt medans folk skrattar åt dem! Stackarna tror verkligen vi som inte har sådana bilar är avundsjuka! LOL! Hade det inte varit för att dimljus/halvljus bländar så mycket så hade jag gärna haft kvar det som underhållning på vägarna.
    Där satt du huvudet på spiken! Tackför ditt inlägg!
    Alfred 070303
  • Haj7

Undvik alltid att skriva på papper på plats.
    Erkänn aldrig att du visste om att du gjorde fel.
    Nu visste ju inte du det men om de säger det så...spela bara dum.
    Finns det möjlighet att svänga av före polisen..kanske en avfart så gör det.. När de sen jagat ifatt dig så slå av fordonet och kliv ut innan de hinner fram till dig. Och när de undrar varför du smet...-va jag har inte smitit jag såg er inte.
    Och får du ett foto av en hastighetskamera.
    Erkänn inte. När du tittar på fotot som är glasklart.
    Ring polisen o fråga vad du ska göra.. eftersom du inte är säker på att det är du bakom ratten. Avsluta vad de än säger med att...hade jag varit säker så hade jag erkännt men det får nog ni bedömma..dvs kallad till rättegång så får man se hur det slutar.

• Lolilla
    alisandra skrev 2007-12-07 00:03:53 följande:
    Jag fattar inget alls nu. Vilket menade du? :S
    Inlägg TREHUNDRASEXTIO (360)
    Där citerar du mig.
  • Anghammarad
    Haj7 skrev 2007-12-07 00:15:59 följande:
    Undvik alltid att skriva på papper på plats.Erkänn aldrig att du visste om att du gjorde fel.Nu visste ju inte du det men om de säger det så...spela bara dum.Finns det möjlighet att svänga av före polisen..kanske en avfart så gör det.. När de sen jagat ifatt dig så slå av fordonet och kliv ut innan de hinner fram till dig. Och när de undrar varför du smet...-va jag har inte smitit jag såg er inte.Och får du ett foto av en hastighetskamera.Erkänn inte. När du tittar på fotot som är glasklart.Ring polisen o fråga vad du ska göra.. eftersom du inte är säker på att det är du bakom ratten. Avsluta vad de än säger med att...hade jag varit säker så hade jag erkännt men det får nog ni bedömma..dvs kallad till rättegång så får man se hur det slutar.
    Ett annat tips är att inte bryta mot lagen.
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?