• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • Akademikern

Jag blev bötfälld för flera år sedan när jag körde med dimljus så det där är inte nytt. Antagligen är reglerna desamma över hela landet .
    Och vad är det för fel på poliser nu då?

• N1klas

Ja förlåt. Du har helt rätt.

LaFontaine skrev 2007-12-06 21:58:56 följande:
    Men snälla du, om en polis är dum så måste ju alla vara det. Tänk lite logiskt nu
  • alisandra

Förföljer du mig överallt? Kunde man ju ga gett sig fan på att du skulle dyka upp här..

Akademikern skrev 2007-12-06 21:59:04 följande:
    Jag blev bötfälld för flera år sedan när jag körde med dimljus så det där är inte nytt. Antagligen är reglerna desamma över hela landet . Och vad är det för fel på poliser nu då?
  • Akademikern
    alisandra skrev 2007-12-06 22:11:48 följande:
    Förföljer du mig överallt? Kunde man ju ga gett sig fan på att du skulle dyka upp här..
    Du är verkligen trevlig du. Jag svarade i en tråd. Jag brukar inte se efter vem det är som startat den. Ursräkta, jag ska lämna den fort. Men du hade i alla fall fel .
  • alisandra

Ser du någon anledning till att jag borde vara trevlig mot dig? Det gör inte jag. Jag har INTE fel.

Akademikern skrev 2007-12-06 22:15:09 följande:
    Du är verkligen trevlig du. Jag svarade i en tråd. Jag brukar inte se efter vem det är som startat den. Ursräkta, jag ska lämna den fort. Men du hade i alla fall fel .
  • K J N

Tyvärr har Polisen en mycket låg status i Sverige vilket dessvärre bara är att beklaga.

Här finns det en utmaning för den nya generationen unga poliser att utveckla.

• LaFontaine
    alisandra skrev 2007-12-06 22:18:45 följande:
    Ser du någon anledning till att jag borde vara trevlig mot dig? Det gör inte jag. Jag har INTE fel.
    Fast uppenbart har du fel. Flera i tråden har vittnat om att de fått böter och bötfällt för tilltaget, långt innan förra fredagen. När min sambo tog körkort för två år sedan fick han information om att det blev böter på att köra med dimljus och halvljus. Det är inte något nytt.
  • Akademikern
    alisandra skrev 2007-12-06 22:18:45 följande:
    Jo du har fel.
  • sydneygirl

Med risk för påhopp - men att köra med dimljusen på (i kombo med halvljusen) är enligt mig riktigt loser-aktigt!

I Australien är det jättepoppis bland de "tuffa" killarna från förorten, med sina "fully sick cars" med blått ljus under bilen och alldeles för hög bas på stereon. Och sen kör de idioterna runt på stan (upp och ner samma gata) och tror de är sååååå tuffa... Allt medans folk skrattar åt dem! Stackarna tror verkligen vi som inte har sådana bilar är avundsjuka! LOL!

Hade det inte varit för att dimljus/halvljus bländar så mycket så hade jag gärna haft kvar det som underhållning på vägarna.

Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?