• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • Losan

Solgudinnan skrev:

"Det har varit förbjudet i i flera år att använda dimljus och halvljus samtidigt och man har kunnat bötfälla folk för det i flera år. Jag har själv bötfällt folk för det. Och JA det bländar det är därför lagen finns.

/Tjänstledig polis!!!"

Tack!!!

Har följt denna tråd sen början och blir alltid lika förvånad över folks egna tolkningar och påhopp för att de tror att det är på ett visst sätt! Visst, vissa har citerat lagen men folk verkar ändå inte förstå! Läs på eller uttala er inte! Ja, jag kör med dimljus/parkeringsljus när det är ljust och endast med halvljus när det är mörkt några enstaka gånger har jag kört med dimljus/parkeringsljus när det har varit mörk OCH dimma. Jag tycker det ser snyggt ut och tycker de flesta bilar, inte bara min egen, ser snygg ut med dimljus/parekringsljus! Jag följer lagen och har aldrig fått böter! =)

Sen att alisandra inte visste om att man kan bli bötfälld (sedan många år) för att köra med dimljus/halvljus var ju illa! I många fall nöjer sig polisen med att ge en varning, speciellt när det rör sig om lite äldre personer och inte ungdomar... då är böteshäftet snabbt framme!

Tack för mig!
    /Losan

• K J N

Klart att det är olagligt eftersom det är störande, borde även vara olagligt att ha xeon-ljus tända på halvljuset.

• alisandra

Vi, eller vem menar du?

Gemini1 skrev 2007-12-06 01:04:15 följande:
    Får man fråga vad det är för sportbil ni har förresten?
  • alisandra

Haha, det var första gången på länge jag sett någon använda uttrycket LOL, haha.

WhiteTrash skrev 2007-12-06 07:30:20 följande:
    LOL!!Vad är det här för svammel?! Ha igång dimljusen för att bilen ser sååååå grym ut!Byt bil då om det är så himla ful utan dimljus, eller så får ni helt sonika köra enbart vid dimma då ni lagligt kan ha igång dem!Att köra med dimljus+halvljus är lika bländande som att ha helljusen på. Kan bara tänka mig hur det skulle låta om du mötte bil på bil som inte stängde av helljuset vid möte. Väldigt omoget att som bilförare tänka på det där sättet.
  • TheMilky

Tror aldrig jag använt dimljus...

• alisandra

Konstigt eftersom poliserna här hemma inte kunnat göra det förrens nu då? Men poliser är ju inte så jävla smarta.

Jockelina skrev 2007-12-06 09:11:13 följande:
    Det har varit förbjudet i i flera år att använda dimljus och halvljus samtidigt och man har kunnat bötfälla folk för det i flera år. Jag har själv bötfällt folk för det. Och JA det bländar det är därför lagen finns./Tjänstledig polis!!!
  • jojja
    alisandra skrev 2007-12-06 21:50:34 följande:
     Men poliser är ju inte så jävla smarta.
    Nä, onekligen inte - för vem vill ha ett otacksamt lågavlönat jobb??

Sluta klaga på polisen, hur sjutton skulle det se ut här utan dem?
  • LaFontaine
    alisandra skrev 2007-12-06 21:50:34 följande:
    Konstigt eftersom poliserna här hemma inte kunnat göra det förrens nu då? Men poliser är ju inte så jävla smarta.
    Och den kommentaren var det menar du?
  • N1klas

Inte glömma att man som polis pluggar mer inför yrket än vad man gör i de flesta andra.

jojja skrev 2007-12-06 21:55:30 följande:
    Nä, onekligen inte - för vem vill ha ett otacksamt lågavlönat jobb??Sluta klaga på polisen, hur sjutton skulle det se ut här utan dem?
  • LaFontaine
    Niklas skrev 2007-12-06 21:57:03 följande:
    Inte glömma att man som polis pluggar mer inför yrket än vad man gör i de flesta andra.
    Men snälla du, om en polis är dum så måste ju alla vara det. Tänk lite logiskt nu
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?