• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • Mollie
    Haj7 skrev 2007-12-07 00:15:59 följande:
    Undvik alltid att skriva på papper på plats.Erkänn aldrig att du visste om att du gjorde fel.Nu visste ju inte du det men om de säger det så...spela bara dum.Finns det möjlighet att svänga av före polisen..kanske en avfart så gör det.. När de sen jagat ifatt dig så slå av fordonet och kliv ut innan de hinner fram till dig. Och när de undrar varför du smet...-va jag har inte smitit jag såg er inte.Och får du ett foto av en hastighetskamera.Erkänn inte. När du tittar på fotot som är glasklart.Ring polisen o fråga vad du ska göra.. eftersom du inte är säker på att det är du bakom ratten. Avsluta vad de än säger med att...hade jag varit säker så hade jag erkännt men det får nog ni bedömma..dvs kallad till rättegång så får man se hur det slutar.
    men är detta ett skämt eller??
    Alfred 070303
  • WhiteTrash

Du får mer än gärna kommentera det jag skrev åt dig också
    Är det så att era bilar blir så skitfula utan dimljus+halvljus eller?
    Då är det väl lätt värt lite böter för att se flashig ut på vägen, eller hur?

alisandra skrev 2007-12-06 21:49:25 följande:
    Haha, det var första gången på länge jag sett någon använda uttrycket LOL, haha.
  • Tilcha

Hur som helst så är det varken coolt eller nödvändigt att köra med dimljusen på överhuvudtaget om det inte är dimma.

• Lurvenpajsaren

Det är så fruktansvärt irriterande när folk kör med dimljus på när det INTE är dimma. Det har man ju haft kunskap om sedan man tog körkort, och jag tog mitt 1992. Jag tycker det är bra att de gör något åt det. Det stör mötande trafik eftersom de lyser starkare och ska göra så i dimma.

• Fru Indosaurie
    Haj7 skrev 2007-12-07 00:15:59 följande:
    Undvik alltid att skriva på papper på plats.Erkänn aldrig att du visste om att du gjorde fel.Nu visste ju inte du det men om de säger det så...spela bara dum.Finns det möjlighet att svänga av före polisen..kanske en avfart så gör det.. När de sen jagat ifatt dig så slå av fordonet och kliv ut innan de hinner fram till dig. Och när de undrar varför du smet...-va jag har inte smitit jag såg er inte.Och får du ett foto av en hastighetskamera.Erkänn inte. När du tittar på fotot som är glasklart.Ring polisen o fråga vad du ska göra.. eftersom du inte är säker på att det är du bakom ratten. Avsluta vad de än säger med att...hade jag varit säker så hade jag erkännt men det får nog ni bedömma..dvs kallad till rättegång så får man se hur det slutar.
    Låter lite väl omoget, kan man inte ens stå för vad man gör så kanske man inte ska göra det från början?
    Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • alisandra

Vi har snygga nya bilar så det ni har inbillat er att vi kör med dimljus för att göra våra fula bilar snygga är ju bara CRAP!

WhiteTrash skrev 2007-12-07 16:32:13 följande:
    Du får mer än gärna kommentera det jag skrev åt dig också Är det så att era bilar blir så skitfula utan dimljus+halvljus eller?Då är det väl lätt värt lite böter för att se flashig ut på vägen, eller hur?
  • Lolilla
    alisandra skrev 2007-12-07 22:23:52 följande:
    Vi har snygga nya bilar så det ni har inbillat er att vi kör med dimljus för att göra våra fula bilar snygga är ju bara CRAP!
    Anledningen spelar ju ingen roll. Du utsätter andra för fara.
  • WhiteTrash

Men snälla TS, det var ju du själv som i början av tråden skrev att er sportbil såg så jäkla grym ut med dimljus.
    Då undrar ju jag, är den väldigt ful utan dimljus? Jag drar den slutsatsen eftersom du gnäller så himla mycket över att dimljus i "fel" väderförhållanden är olagligt..?
    Eller är det då inte bättre att svälja stoltheten, be om ursäkt till polisen och snällt betala er bot och sen använda dimljusen korrekt?
    Eftersom du gjort en sån stor grej över att du inte får bruka dimljusen som du vill antar jag att dom är ytterst viktiga för bilens utseende?

alisandra skrev 2007-12-07 22:23:52 följande:
  • gormisen

En kompis och jag fick böter för det dimljus + halvljus för minst två år sedan.

• alisandra

Vi har betalat den och nu kör vi med dimljus på lagligt sätt.
    Nu vet vi vad som är lagligt gällande dimljus/halvljus.
    Dessutom är våran bil minst lika snygg utan dimljus.
    Nej, det är min sambo som kör med dimljus av den anledningen inte jag.

WhiteTrash skrev 2007-12-07 22:29:12 följande:
    Men snälla TS, det var ju du själv som i början av tråden skrev att er sportbil såg så jäkla grym ut med dimljus.Då undrar ju jag, är den väldigt ful utan dimljus? Jag drar den slutsatsen eftersom du gnäller så himla mycket över att dimljus i "fel" väderförhållanden är olagligt..?Eller är det då inte bättre att svälja stoltheten, be om ursäkt till polisen och snällt betala er bot och sen använda dimljusen korrekt?Eftersom du gjort en sån stor grej över att du inte får bruka dimljusen som du vill antar jag att dom är ytterst viktiga för bilens utseende?
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?