• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • Gemini1

Att lagen trädde i kraft i fredags är rent nonsens. Dimljus i kombination med halvljus har varit olagligt sedan -95.

Detta stämmer absolut inte:

"På dagen får du köra med dimljus/halvljus"

//Thomas

• mintchocolate
    alisandra skrev 2007-12-05 19:57:06 följande:
    Haha, jag gnäller väl ändå inte? Jag tycker bara att svenskpolis prioriterar sina arbetsuppgifter konstigt. Finns liksom viktigare saker att göra än jaga bilister som kör med dimljus!Tycker jag iallafall.Och svenskar är ett gnälligt folk, gnäller om fan allt!
    Jo, du gnäller. Klaga inte på svensk polis när det är du som bryter på lagen. Du har upprepande gånger fått svar på att de gör annat också. Dessutom är det inte en liten grej att köra med olagliga ljus. Det kan orsaka en trafikolycka med dödlig utgång.
    Återigen, det är du som gnäller, gnäller till och med på svenskarna. Jösses.
  • Gemini1

Får man fråga vad det är för sportbil ni har förresten?

• N1klas

Det är lättare att säga när man får.
    I dagljus utan halvljus är dimljus tillåtna.
    I mörker måste man ha halvljus och därför är dimljus inte tillåtna.

I kraftigt regn eller dimma så får man släcka halvljus och köra med enbart dimljus i mörker.

• WhiteTrash

Öhhh... det här med dimljusen fick jag veta redan 2001 då jag började ta körlektioner på körskola.
    Dessutom säger det sig självt att man inte ska ha på både dimljus och halvljus, du bländar ju stackarna du möter.

alisandra skrev 2007-12-02 19:17:24 följande:
    Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?
  • WhiteTrash

LOL!!
    Vad är det här för svammel?!
    Ha igång dimljusen för att bilen ser sååååå grym ut!
    Byt bil då om det är så himla ful utan dimljus, eller så får ni helt sonika köra enbart vid dimma då ni lagligt kan ha igång dem!
    Att köra med dimljus+halvljus är lika bländande som att ha helljusen på.
    Kan bara tänka mig hur det skulle låta om du mötte bil på bil som inte stängde av helljuset vid möte.
    Väldigt omoget att som bilförare tänka på det där sättet.

alisandra skrev 2007-12-02 19:26:49 följande:
    Ja, att det är förbjudet visste vi ju. Men dom har inte kunnat göra något åt det förrens i fredags, då kom en ny lag som ger poliserna rätt att ge böter för det. Frut har dom bara kunnat ge dig en varning eller be dig stänga av dom.Vi har ju en sportbil och den är grym med dimljusen på.Men vem sitter och uppdaterar sig varje dag med vilka nya lagar som gäller? Man har ju viktigare saker för sig.Tycker dagens poliser är så jävla blåsta, hela systemet är blåst.
  • Smulu
    WhiteTrash skrev 2007-12-06 07:30:20 följande:
    LOL!!Vad är det här för svammel?! Ha igång dimljusen för att bilen ser sååååå grym ut!Byt bil då om det är så himla ful utan dimljus, eller så får ni helt sonika köra enbart vid dimma då ni lagligt kan ha igång dem!Att köra med dimljus+halvljus är lika bländande som att ha helljusen på. Kan bara tänka mig hur det skulle låta om du mötte bil på bil som inte stängde av helljuset vid möte. Väldigt omoget att som bilförare tänka på det där sättet.
    Precis MORR!! Fruktansvärt irriterande när man kör långt och det kommer bil efter bil efter bil som antingen har ställt sitt halvljus alldeles för högt (vissa moderna bilar kan man ställa det inifrån). När samma bilist dessutom har satt på dimljuset så gör det mig rejält sur!! Många gånger jag funderat på att sätta på helljuset under nån sekund. Men det är ju lite taskigt mot bilisten efter dimljusmarodörerna, så det har jag inte gjort.
  • Jockelina

Det har varit förbjudet i i flera år att använda dimljus och halvljus samtidigt och man har kunnat bötfälla folk för det i flera år. Jag har själv bötfällt folk för det. Och JA det bländar det är därför lagen finns.

/Tjänstledig polis!!!

• tintilar

Dimmljus+halvljus på dagen har vi fått tillsägelse om men aldrig böter.

Kvällen är ju den tiden man ofta vill ha dimmljusen på tycker jag. Jag får iaf mycket bättre sikt ner i dikena på sidorna när jag kör i mörkret i skogen där det finns mkt vilt. Aldrig har jag heller blivit bländad av dimmljus från en annan bil.

Men men, det finns regler av en anledning. Det känns som att dimmljusen aldrig är tillåtna. Förutom när det är extrem dimma. I skogen där jag bor är det ofta dimma lite här och där, och helt klart 5 meter längre bort. Men troligen är det inte ok att köra med dimmljus där heller trots att det underlättar jättemycket.

Jag kör med mina dimmljus där det behövs på ensliga, öde vägar och släcker dem när jag ser mötande ljus. I skogen syns billjus innan bilen hinner tiita fram runt hörnet.

Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?