• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • Thilda

Moon Child skrev 2007-12-04 00:31:01 följande:

wooooooooooouw, det att jag körde med dim i mörker (som är fel) skrev jag först för en liten stund sen.Medans du från första inlägget ikväll attackerade mig för dim + halv.Jag skämtade till. Du gick till attack.ATT JAG inte kan alla möjliga regler är ju skitsamma, finns böter, jag lär väll mig tillslut. Men en utbildad polis borde veta bättre? Om du vill bli skraj på riktigt, så sök lite här på forumet om DÄCK.Folk har inte fattat att man faktiskt ännu FÅR köra med sommardäck nu på vintern.ja fast det är (nu fjärde) tredje december!"FOLK" kollar sällan lufttrycket (och vilket är värre? bli bländad i mörker eller att få en bil mot sig vars däck har sprängts?)Jag har hört TVÅ kvinnor säga "kan inte" när det gällde pumpa däcken(!!!!) och kolla lufttryck.Min brukares bil hade jätte kasst lufttryck. Han har 6 fast anställda som skulle kunna kolla.Finns säkert många kvinnor som inte ens kollar oljan iheller. eller kanske tom glömt hur man gör, för de förlitar sig på mannen?Jag tar faktiskt VÄLDIGT illa vid mig, när någon kritiserar mig, min bil, eller min körning.Jag har lärt mig av den bästa, hur man vårdar bilen rätt, och ökar livslängden på den.FOLK eller ja rättare sagt EN har jämfört mina dimljus med "barn icke fastspända i bilen". Ja, jag blev bölfärdig FAKTISKT! o på toppen på allt, det är nu den fjärde december.. Jag fyller år och min sambo jobbar o fick höra att han "kanske" kommer hem imorgon.Han är btw lastbilschaufför, så jag behöver väll inte påpeka hur jag underlättar för dessa chaufförer i min körning? Däremot ser jag många biatches som ändå ställer sig precis vid stopplinjen fast en lastbil precis försöker köra in på vägen.Tack för mig.
    Jag förstår att det känns mycket tungt och jobbigt att bli kritiserad. Att hamna under samma kategori som de som "inte använder bilbälte" måste ju kännas hemskt. Å till råga på allt är det din födelsedag. Usch, din stackare!!! Klart att du ska få köra med dimljusen på precis när du vill. Du kan ju i alla fall pumpa dina egna däck liksom!!!!
  • N1klas

Det är svårt att tolka vad som är skämt och vad som är sanning på nätet.
    Att jag tog det på fel sätt kan hända. Jag erkänner när jag gör fel. Självklart.
    Anledningen till att jag skrev att jag inte ville tolka det fel var förstås för att jag redan uppenbarligen tolkat fel en gång tidigare och inte ville göra om det. Inte så konstigt kanske. Jag har hängt i många trådar här på FL som skrämmer mig angående bilkörning men jag brukar försöka att diskutera ämnet i de trådar jag svarar i. Jag vet att det inte går att hålla koll på alla regler och det var förstås inte min mening att hoppa på dig på något sätt. Jag kan inte veta i förväg vad du tar extra illa vid dig av och gör du det när någon upplyser dig om att det inte är tillåtet att köra som du skrev att du gjorde så är det tråkigt. Självklart har man inte alltid koll på alla regler men man får ju inte ta illa upp av att man kanske missat något? Det är väl så man lär sig också? Du kör säkert jättebra, eller ja, jag ska ju inte säga något om det eftersom att jag inte har någon som helst aning om det. Hur som helst så var det inte min mening att få någon ledsen eller att feltolka något men det händer ibland att även jag missar eller feltolkar inlägg.

Moon Child skrev 2007-12-04 00:31:01 följande:
    wooooooooooouw, det att jag körde med dim i mörker (som är fel) skrev jag först för en liten stund sen.Medans du från första inlägget ikväll attackerade mig för dim + halv.Jag skämtade till. Du gick till attack.ATT JAG inte kan alla möjliga regler är ju skitsamma, finns böter, jag lär väll mig tillslut. Men en utbildad polis borde veta bättre? Om du vill bli skraj på riktigt, så sök lite här på forumet om DÄCK.Folk har inte fattat att man faktiskt ännu FÅR köra med sommardäck nu på vintern.ja fast det är (nu fjärde) tredje december!"FOLK" kollar sällan lufttrycket (och vilket är värre? bli bländad i mörker eller att få en bil mot sig vars däck har sprängts?)Jag har hört TVÅ kvinnor säga "kan inte" när det gällde pumpa däcken(!!!!) och kolla lufttryck.Min brukares bil hade jätte kasst lufttryck. Han har 6 fast anställda som skulle kunna kolla.Finns säkert många kvinnor som inte ens kollar oljan iheller. eller kanske tom glömt hur man gör, för de förlitar sig på mannen?Jag tar faktiskt VÄLDIGT illa vid mig, när någon kritiserar mig, min bil, eller min körning.Jag har lärt mig av den bästa, hur man vårdar bilen rätt, och ökar livslängden på den.FOLK eller ja rättare sagt EN har jämfört mina dimljus med "barn icke fastspända i bilen". Ja, jag blev bölfärdig FAKTISKT! o på toppen på allt, det är nu den fjärde december.. Jag fyller år och min sambo jobbar o fick höra att han "kanske" kommer hem imorgon.Han är btw lastbilschaufför, så jag behöver väll inte påpeka hur jag underlättar för dessa chaufförer i min körning? Däremot ser jag många biatches som ändå ställer sig precis vid stopplinjen fast en lastbil precis försöker köra in på vägen.Tack för mig.
  • Arentorpbebis
    AnnaGBG skrev 2007-12-04 00:34:34 följande:
    Gör det! Kan du inte skriva vad de svarade?
    Visst kan ja de! Om han får tummen ur och gör det! annars får ja väl göra det själv
  • AnnaGBG
    Monchichii skrev 2007-12-04 00:36:26 följande:
    Kolla gärna lite NÄR det införs böter också, tänk vad många NR (nattens riddare) träffar vi kan ha innan alltså!Moon Child, det med mitt bältesjämförande är riktat mot folk som sätter coolhet framför regler, det är inte upp till mig att döma vem som är vem i den frågan.
    Jag skall hålla koll. Mejlar du när nästa träff blir, då?
  • ami

jag fick böter för ganska pecis ett år sedan för jag körde med dimljus + halvlysena på..

• Monchichii

Anna, jag mailar om träffen så klart! För att pigga upp Moon Child så tycker jag att hon kan hänga på, men då kör vi utan dimljus! Ok?

• Tristanya

" Monchichii: Niklas, jag råkar ju bo i Växjö! Där ALLA bryter mot trafikreglerna, busigt värre att vara ute å köra här! "

eller hur, finns inte många som faktist följer trafikreglerna, oftare man blir förvånad över att folk faktist blinkar än inte gör det..sen finns det ju även lite annat smått o gott som folk här i växjö verkar missat i trafiken!
    kan ju säga som så, hade jag gjort min uppkörning här hade jag fått körkortet på en gång, men jag kuggade mig..här verkar alla göra precis så man inte ska göra.. är inte det ett tecken på att folk inte kan köra här?

• Tristanya

sen har jag tänkt på en till sak.. detta med att man INTE får köra med kombinationen dimljus o halvljus.. det finns en lag på att man inte får köra med det, verkar det väldigt konstigt i mina ögon att man inte får bötfälla en för det.. varför ska det annars finnas en lag som säger att det är förbjudet att köra med både halvljus OCH dimljus.. o lagen har funnits ett bra tag nu.

kanske ska börja bryta mot lagar för o se vilka som egentligen har böter o inte för uppenbarligen finns det ju.. skummt det där..

• Hansarna

Monchichii

Säkert Glad
    Tur att det inte var jag själv. Har bara fått tillsägelse.
    Jag är en felparkeringsbötsesammlare ;)

Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?