• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • N1klas

Visst. Närheten av Mariannelund? hm. ;)

Monchichii skrev 2007-12-04 00:05:43 följande:
    Niklas, du får hojta till om du är i de småländska skogarna, då kör vi en nattens riddare
  • N1klas

Nehe, okey. Så, det är inte så att halvljus skall användas i mörker?
    Eftersom att de inte får kombineras och eftersom att dimljus inte ensamt får användas i mörker så blir det väl fel?

Moon Child skrev 2007-12-04 00:06:07 följande:
    Nope..
  • Arentorpbebis

men va e de här för disskution? Man får aldrig under några omständigheter kombinera halvljus med dimljus varken dag eller natt, Sen är dimljus ganska onödigt på dagen eftersom att man ser bilen sämre, därmed kan det bli jobbigare för andra trafikanter att planera sin fortsatta färd, Å bilbälte har man väl jämt? Även om man bara åker en snabbis?

• N1klas

men.. du kanske bara kör i stan när det råder dimma eller kraftig nederbörd.

• Moon Child
    Niklas skrev 2007-12-04 00:05:58 följande:
    Jag tolkade det likadant så då har vi två likadana tolkningar iaf. ;)
    Det skulle ju vara jävligt tråkigt om en TRÅD som startades i förrgår utvecklas till hur coolt det är eller inte coolt.
    Det är ju snarare att jag skrev att det var coolt med dimljus o snyggare, medans ni dumförklarar min smak o tog alldeles förgivet att jag körde med halv o dim samtidigt.
  • Monchichii

Niklas, jag råkar ju bo i Växjö! Där ALLA bryter mot trafikreglerna, busigt värre att vara ute å köra här!

• N1klas

Nej, man får inte kombinera och på natten skall man ha halvljusen tända så, då blir det svårt att använda dimljusen på natten eftersom att det inte får kombineras. Har jag missuppfattat något?

Arentorpbebis skrev 2007-12-04 00:07:32 följande:
    men va e de här för disskution? Man får aldrig under några omständigheter kombinera halvljus med dimljus varken dag eller natt, Sen är dimljus ganska onödigt på dagen eftersom att man ser bilen sämre, därmed kan det bli jobbigare för andra trafikanter att planera sin fortsatta färd, Å bilbälte har man väl jämt? Även om man bara åker en snabbis?
  • Marie Curie

Moon Child skrev 2007-12-04 00:05:21 följande:

Det är ju tyvärr din tolkning
    Jag tolkar inte in det jag VILL tolka in, utan klarar av att läsa en text hyfsat objektivt.
  • Moon Child

Marie Curie skrev 2007-12-04 00:08:52 följande:

Moon Child skrev 2007-12-04 00:05:21 följande:
    Jag tolkar inte in det jag VILL tolka in, utan klarar av att läsa en text hyfsat objektivt.
    Hyfsat objektivt?
  • N1klas

"Man får inte ha annat ljus i stället för halvljus under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena är sådana att halvljuset behöver vara tänt. Undantaget är att man i dimma och vid kraftig nederbörd får använda dimljus i stället för halvljus, även vid mörker [se tabellen nedan]."

Så, dimmljus får INTE användas i mörker om det inte råder kraftig nederbörd eller dimma eftersom att halvljusen då måste användas.

Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?