• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • tempo21

Köra med dimljusen på för att det är coolt och snyggt???

Ibland känns det som om spöstraff skulle vara ett bra alternativ i straffskalorna.

Eftersom dimljusen lyser upp HELA vägen och lite i naturen omkring så är det svårt att undvika att bli bländad.

5 år som mamma, 3 år som 2-barnsmamma och 10 mån som 3-barnsmamma!
  • Mollie
    Niklas skrev 2007-12-05 00:23:41 följande:
    Det bästa är att försöka att bita ihop och inte sjunka till samma låga nivå om man kan. :)
    Låg nivå? Hårt mot hårt kallar jag det!
    Alfred 070303
  • N1klas

Att ge igen med något som riskerar någons liv är ganska låg nivå ja.

Mollie skrev 2007-12-05 11:20:58 följande:
    Låg nivå? Hårt mot hårt kallar jag det!
  • mintchocolate

Kör man med dimljusen på och sedan blir stoppad av polisen, ska man knappast klaga på polisen. Ser man verkligen inte sitt eget fel i det?
    Sedan, det där med att svenskar gnäller. Va? Den som gnäller värst är väl ändå TS.
    Om man vill kalla det gnäll att vi inte tycker att man kör med olagliga ljus, ja men gör det då. Undra vad som är mest sunt bara.

• Mollie
    Niklas skrev 2007-12-05 12:35:22 följande:
    Att ge igen med något som riskerar någons liv är ganska låg nivå ja.
    Ja, men de riskerar mitt liv med! och för at förtydliga så blinkar jag åt dem med hellyset, inte har jag helljusen på konstant... Det kanske du mittuppfattade? Och en som blinkar med hellyset blir man inte bländad av...
    Alfred 070303
  • N1klas

Ja, grejen är väl att du inte kan veta vilka som lyckas få på dimljusen av misstag.
    Det händer ganska ofta. :)

Att blinka är en annan femma. Då kan man göra folk uppmärksamma på att de gör fel.

Mollie skrev 2007-12-05 14:53:00 följande:
    Ja, men de riskerar mitt liv med! och för at förtydliga så blinkar jag åt dem med hellyset, inte har jag helljusen på konstant... Det kanske du mittuppfattade? Och en som blinkar med hellyset blir man inte bländad av...
  • Fru Indosaurie

haha. jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt den här tråden?!

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • alisandra

Fjantbrudar? HAHA! Haha, nu är det inte jag som kör så utan min sambo. Och det var han som fick bötern, och jag vet att han inte kommer sluta köra med dimljus, nu vet han hur han ska använda dom ett lagligt sätt. ;)

Lolilla skrev 2007-12-04 18:04:06 följande:
    Läste inläggen i början av tråden. Det räckte bra för mig. En av mina bästa vänner omkom i en olycka där de blev bländade och körde år helvete. Så jag har inget som helst överseende med fjantbrudar som tycker de kan köra runt hur fan som helst för att det "ser tufft ut".
  • alisandra

Vad var det för konstigt med att jag svarade som jag gjorde där då menar ni?

Niklas skrev 2007-12-04 17:36:24 följande:
    Ja, man måste dock kolla tillbaka lite för att förstå varför TS skrev som hon gjorde som svar. ;)
  • ejda

Undras vad man har för ful bil när man måste ha dimljusen på för att den ska bli cool. Känns bara så patetiskt att behöva göra en sådan grej för att vara cool. Så onödiga risker..

Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?