• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • Monchichii

Niklas och Anna, det känns skönt att veta!

• Moon Child

Du vill inte tolka fel? Men innan tolkade du ju att jag körde med dessa kombinationer. Så nej, orken försvinner tyvärr här.
    I städer kör jag i dimljus, för det är så jävla upplyst att halvljus bara är onödigt, att det var fel visste jag inte? Krävdes det verkligen 5-7 inlägg? Mår du bättre av mitt svar nu?
    Du påstår däremot fortfarande att jag kör med dim + halvljus o påstår även att du läst hela tråden. fast jag referade innan att jag inte körde så.

Niklas skrev 2007-12-04 00:13:22 följande:
    Du måste ha halvljusen tända i mörker. Dessa får inte kombineras med dimljus och du skriver att du kör med dimljus i städer... så, hur gör du? Jag vill inte tolka fel.
  • Hansarna

En kompis till mig fick böter på 600 redan för några år sedan

• N1klas

Vart påstår jag nu att du kör med dim + halvljus? Jag tolkade det fel från början ja. Efter att du upplyste om detta så påstod jag inte att du skulle köra på det sättet men du sitter och kritiserar polisen och sedan kör du med fel belysning själv och blir sur på mig när jag berättar om det? Sure.

Moon Child skrev 2007-12-04 00:19:14 följande:
    Du vill inte tolka fel? Men innan tolkade du ju att jag körde med dessa kombinationer. Så nej, orken försvinner tyvärr här.I städer kör jag i dimljus, för det är så jävla upplyst att halvljus bara är onödigt, att det var fel visste jag inte? Krävdes det verkligen 5-7 inlägg? Mår du bättre av mitt svar nu?Du påstår däremot fortfarande att jag kör med dim + halvljus o påstår även att du läst hela tråden. fast jag referade innan att jag inte körde så.
  • Monchichii

Hansarna, måste vart jobbigt att få böter när man egentligen inte kunde få det, fastän man inte fick köra så då heller.

• Arentorpbebis
    AnnaGBG skrev 2007-12-04 00:16:02 följande:
    Svarta importbilar har väl sina egna regler..? Det har jag i alla fall hört..
    ? Sveriges lagar och regler gäller i sverige även om det är en imorterad bil
  • AnnaGBG
    Arentorpbebis skrev 2007-12-04 00:22:55 följande:
    ? Sveriges lagar och regler gäller i sverige även om det är en imorterad bil
    Nej, just på svarta, importerade bilar är det undantag.
  • Arentorpbebis

Inte på min brors iallafall

AnnaGBG skrev 2007-12-04 00:23:41 följande:
    Nej, just på svarta, importerade bilar är det undantag.
  • Monchichii

Men Anna, det spelar ju egentligen ingen roll, bara jag slipper böter, skulle du kunna hjälpa mig att hålla koll på när böter införs för att köra NR?

Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?