• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • Marie Curie

Moon Child skrev 2007-12-04 00:09:54 följande:

Hyfsat objektivt?
    Japp
  • Moon Child

Marie Curie skrev 2007-12-04 00:10:33 följande:

Moon Child skrev 2007-12-04 00:09:54 följande:
    Japp
    [/citat]
    Jag måste säga, det får vara din egen tolkning även det dära
    Niklas skrev 2007-12-04 00:11:04 följande:
    [citat]
    och de får ju inte kombineras.
    Jag kombinerar inte
  • N1klas

Du måste ha halvljusen tända i mörker. Dessa får inte kombineras med dimljus och du skriver att du kör med dimljus i städer... så, hur gör du? Jag vill inte tolka fel.

Moon Child skrev 2007-12-04 00:12:08 följande:
    Marie Curie skrev 2007-12-04 00:10:33 följande:Jag kombinerar inte
  • Rombin

faktiskt så visste vi det... då våran granne och nära vän är Polis.. å han å sambon brukar ha diverse samtalsämnen i luften å har informerat om det mesta för oss... och även om kommande regler å lagar... Men annars hade vi nog inte vetat.. =)

• Arentorpbebis
    Niklas skrev 2007-12-04 00:08:50 följande:
    Nej, man får inte kombinera och på natten skall man ha halvljusen tända så, då blir det svårt att använda dimljusen på natten eftersom att det inte får kombineras. Har jag missuppfattat något?
    Precis de ja menade ju
  • Monchichii

Men Niklas, stod det INGET om hur man gör när man har svart bil? Import dessutom?

• Lila75

Det är väl det trafikpoliser är till för... Men det skulle ju va bra om regeringen satsade pengar på mer ordningspoliser

Nä, visste inte om den nya lagen...

alisandra skrev 2007-12-02 19:17:24 följande:
    Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?
  • N1klas

När den är svart så syns den inte och det som inte syns finns inte så.... din bil finns inte. Det är lungt att köra hur fan man vill då.

Monchichii skrev 2007-12-04 00:14:53 följande:
    Men Niklas, stod det INGET om hur man gör när man har svart bil? Import dessutom?
  • AnnaGBG
    Monchichii skrev 2007-12-04 00:14:53 följande:
    Svarta importbilar har väl sina egna regler..? Det har jag i alla fall hört..
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?