• N1klas

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Varför köra med dem på när det inte är dimma då?
    Jag har inget emot att de bötfäller folk för detta. De bländar i vissa fall JA!.
    Stöter på det ganska ofta här i skogarna. Speciellt när man möter någon i backe. Då kan de blända rejält. Men men... skit i om någon kör ihjäl sig....

• N1klas

Ja, det trodde jag också.
    Klart det är extra surt när man får böter men det är väl bara att tugga i sig?

Monchichii skrev 2007-12-03 21:48:06 följande:
    Det där får man väl lära sig när man tar körkort eller? Så nytt kan det inte va.
  • N1klas

Det finns en anledning till att du inte får använda de så som du vill.
    Skärp dig istället för att försöka skylla på andra.
    Skyll er själva om ni får böter för att ni gör fel.

alisandra skrev 2007-12-03 21:54:14 följande:
    Jag har aldrig upplevt det som bländande och jag pendlar då 8 mil varje dag så jag kör mycket bil. Men men är man så känslig och ser dåligt kan man inte ska köra bil?För mig har det då aldrig stört, om man inte sitter och stirrar in i mötande bils ljus, då bländar även halvljus.Det får man också lära sig på trafikskolan att vid möte ska man fästa blicken efter vägrenen för att undvika att bli bländad av mötandebils strålkastare. Så skyll er själva!
  • N1klas

De brukar ibland ha dötid då de inte har några jobb. Då sysslar de med sånt.
    Kommer det in något värre än dimmljus så lär de snabbt omprioritera.
    Dimmljus ser man ju varje dag så någon gång lär de ta i lite så att folk slutar bryta mot lagen på det sättet.

alisandra skrev 2007-12-03 21:58:04 följande:
    Ja, absolut. Det som retade mig va att dom var flera bilar som bara var ute och jagade bilar med dimljus.En lördag 02.00 på natten, har dom inget annat för sig då?Brukar ju kunna vara ganska rörigt ute på krogar och liknande då, men då jagar dom hellre bilar med dimljus.Jag vet att det är förbjudet, jag visste inte att dom fick ge böter för det. Men såklart betalar vi, vi gjorde ju fel.Men jag tycker dt är sjukt hur poliserna prioriterar sina jobb.Jag kommer dock inte sluta köra med dimljus, nu vet vi vilka regler som gäller för användadet av det. Så nu blir det inga fler böter iallafall.
  • N1klas

Nej, tyvärr. Du startar en tråd om det i ett öppet forum och då lägger jag mig i det du gör.

alisandra skrev 2007-12-03 22:00:20 följande:
    Hur vore det om du skötte ditt och sket i vad jag gör?Jag kommer INTE sluta köra med dimljus, för nu vet jag hur användadet funkar och vad som är och inte är lagligt. ;)Så nu kommer jag inte få fler böter.I många andra länder får man använda dom så som man inte får här, är ju så typiskt svenskar och gnälla och tjata om en massa skit.
  • N1klas

Ja, det är klart. Om det inte kommer in något där de behöver poliserna så kommer de enbart kolla dimljus ja. Om det kommer in något annat där alla bilar behövs så kan jag lova dig att de omprioriterar. De har ibland trafikkontroller på bestämda tider men händer det något stort då så tar de patruller från kontrollen.

alisandra skrev 2007-12-03 22:02:21 följande:
    Så alla dom bilarna hade dötid?Det tror jag inte. Dessutom sa den manliga polisen att dom var ute efter bilar med dimljus nu.Och när vi stog där åkte en mötande bil förbi med dimljus, då ropade dom till en annan polisbil att ta den.
  • N1klas

Ja, det är vanligt så det är väl på tiden att det börjar delas ut böter istället för snälla tillsägelser antar jag. Personligen så tycker jag det ser löjligt ut eftersom att jag vet att de gör det för att förlänga kuken.

alisandra skrev 2007-12-03 22:12:42 följande:
    Fråga min sambo, antar att han som många andra tycker att det är snyggt. Dom flesta som kör sportiga bilar kör ju med dimljusen på. Inget ovanligt!
  • N1klas

När det bländar mest är när det är blött ute eller isigt. Då speglar sig dimljusen mycket eftersom de sitter ganska långt ner. Det är ju så enkelt att reglerna finns där av en anledning oftast.

• N1klas

TS tycker inte att folk som blir bländade av dimljus ska ha körkort. ;)

BimBims Mamma skrev 2007-12-03 22:24:15 följande:
    Helt jävla rätt att ni fick böter för dimljusen. Tycker det är så jävla löjligt att ha dem på när det inte behövs bara föratt det skulle va "coolt" eller?Dessutom bländar de nåt fördjävligt!!!Eller ja långtradarchaffisana blir bländade = trafikfarligt.Man ser INGET när man möter nån med dimljus när man kör tradare.
  • N1klas

Ja, seriöst inlägg.
    Var cool och snygg du.

Moon Child skrev 2007-12-03 23:12:24 följande:
    Vanligt jävla halvljus blir ju en trafikfara om du kommer uppifrån o jag är i dalen typ.Vanligt jävla halvljus, säkert blivigt bländad av dessa minst 50 ggr.Av dimljus, aldrig.OCH NICKLAS!!! VILKEN kuk förlänger jag??Jag tycker också det är jävligt coolt o snyggt när jag kör med min turbokombi o dimljus!
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?