• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • N1klas

Ja, vad man kör för bil betyder mer för vissa än vad det gör för andra.

Moon Child skrev 2007-12-03 23:26:31 följande:
    kör man tråkiga bilar så
  • nicke nyfiken76

Moon Child skrev 2007-12-03 23:26:31 följande:

kör man tråkiga bilar så
    Det tråkigaste är väl om man måste ha på dimljuset för att känna att man har en cool bil...
  • MrM

När jag möter folk med dim- och halvljus på så förstår jag att de har en cool bil. För att kunna se exakt vilken typ av bil det är brukar jag slå på mina helljus i mötet, annars är ju risken att jag missar något riktigt coolt.

Mvh

• Marie Curie
    MrM skrev 2007-12-03 23:33:49 följande:
    När jag möter folk med dim- och halvljus på så förstår jag att de har en cool bil. För att kunna se exakt vilken typ av bil det är brukar jag slå på mina helljus i mötet, annars är ju risken att jag missar något riktigt coolt.Mvh
  • nicke nyfiken76

Jag riktigt känner hur det börjar krypa i kroppen. Jag måste ut och köra bil med dimljus...jag måste...NU! Jag vill också vara cool. Att jag aldrig har vetat om att det kunde vara så lätt att bevisa att man är cool.

Kan nån komma hit och passa mina barn under tiden?

• Monchichii

Jag tycker det är så jäkla snyggt när min bil är helt mörk och så bara kan man skymta den vid upplysta ställen, typ nattens riddare liksom. Känner att jag som har en svart bil bara är tvungen, varför annars ha en svart bil? Det måste ju vara för att kunna smyyyyga sig fram längs vägarna.

Sen tycker jag det är såååå snyggt att åka utan bälte och ungarna sen då, dom bara vrålar för att det sitter för hårt så dom slipper bälten dom med. Ja, alltså dom tycker väl också det att eftersom vi har en sån snygg svart bil så är det bättre att åka utan bälten. Ja, vad säger jag om det då? Jag är helNÖJD! Ungarna har verkligen hajjat tugget! Det är såååå cooolt att åka bil. Men det visste jag ju redan när jag tog körkort, satt å skrattade åt alla töntiga regler och längtade efter min kolsvarta osynliga-nattens-riddare-bil!

• N1klas

FYFAN! Du är så jävla cool! Tänk om alla skulle vara så mogna som du.. inga olyckor eller nåt sånt!

Monchichii skrev 2007-12-03 23:43:18 följande:
    Jag tycker det är så jäkla snyggt när min bil är helt mörk och så bara kan man skymta den vid upplysta ställen, typ nattens riddare liksom. Känner att jag som har en svart bil bara är tvungen, varför annars ha en svart bil? Det måste ju vara för att kunna smyyyyga sig fram längs vägarna. Sen tycker jag det är såååå snyggt att åka utan bälte och ungarna sen då, dom bara vrålar för att det sitter för hårt så dom slipper bälten dom med. Ja, alltså dom tycker väl också det att eftersom vi har en sån snygg svart bil så är det bättre att åka utan bälten. Ja, vad säger jag om det då? Jag är helNÖJD! Ungarna har verkligen hajjat tugget! Det är såååå cooolt att åka bil. Men det visste jag ju redan när jag tog körkort, satt å skrattade åt alla töntiga regler och längtade efter min kolsvarta osynliga-nattens-riddare-bil!
  • Monchichii

Niklas, jag vet *sträcker på mig*

Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?