• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • Marlene B

Dimljus ska blända så de är helt rätt inställda, i dimma så ska de synas och är det för lågt inställda så försvinner ju syftet.

• lillskroten

moon child om du läser så står det "när jag KOMMIT AV motorvägen"

• Moon Child
    lillskroten skrev 2007-12-02 21:42:06 följande:
    moon child om du läser så står det "när jag KOMMIT AV motorvägen"
    jaha.. Men trodde ändå att du fortsatte att skriva om motorvägen.. sorry
  • lillskroten

moon child det är lugnt.

tycker att det konstigt att så många blir bländade av dimljus. har aldrig någonsin blivit det, och då kör jag ändå 12 mil tur och retur till jobbet varje dag. men det kan ju vara för att jag vid möte tittar vid vägrenen och sedan över hela vägen igen. skulle man titta över hela vägen vid möte så skulle man ju bli bländad även vid möte där mötande bil ej har dimljus.

• Spliffen

Friskt OT- men hur fasen gick det till när den här tråden flyttades till medlemsgrupper,samhälle?

• Marlene B
    Spliffen skrev 2007-12-02 21:53:57 följande:
    Friskt OT- men hur fasen gick det till när den här tråden flyttades till medlemsgrupper,samhälle?
    Ja det kan man ju fråga sig*asg*
  • Simfot

Skitbra att dom äntligen gör nått åt dom jävlarna som kör med halv och dimljus samtidigt. Hälften av alla bilar man möter gör det och det är väldigt irriterande att bli bländad hela tiden. Vet inte vad som är mer skrämmande att folk är dum och inte vet om det eller om man fullständigt skiter i att det är olagligt.

• alisandra

Poliserna igår sa att det är en ny lag. Frut har man inte fått ge böter pga. dimljus/halvljus.

ErnieBernie skrev 2007-12-02 21:34:46 följande:
    Det är ingen ny lag, jag fick böter (400 kr var det då) för samma sak i januari 2005. Glömde stänga av dem efter att ha kört i dimma..... Kör aldrig annars med dimljusen på. Surt men det är bara att betala och se glad ut. Bryter man mot lagen så gör man!  Blir bländad ibland av såna som åker med dimljusen på så jag tycker polisen gör rätt. Även när jag åker dit
  • alisandra

Lagen att man inte får köra så med dimljus har funnits länge.
    Men det är nytt att poliserna får ge böter för det.
    Läs vad jag skrivit så ser du att det står så.

Moon Child skrev 2007-12-02 21:37:42 följande:

Ny lag que?? tog körkortet 2005, o då hade det redan varit så...Vi kör ofta med dimljus...
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?