• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • alisandra

Haha, vända och vrida helatiden.

Lillstrumpa82 skrev 2007-12-02 21:22:12 följande:
    Då är poliserna svin för att dom ger böter för fortkörning också? Och det är barnsligt att det är böter för fortkörning också kanske, man borde egentligen få köra hur fort man vill?
  • luddigamaskrosen

mjuffpuss. Läs inlägg 18.

• Lillstrumpa82
    alisandra skrev 2007-12-02 21:23:27 följande:
    Haha, vända och vrida helatiden.
    Du skrev ju själv att det är "same shit", så då borde det väl inte vara böter på fortkörning heller?
  • IntravenösFylletös
    alisandra skrev 2007-12-02 21:20:17 följande:
    Nej, absolut inte. Men jag bara talade om att INGEN lever ett lagriktigt liv. Vi är inge annorlunda än någon annan. Vi kör med dimljus och någon annan kör för fort. Same shit!
    och bägge är enligt lagboken olagligt och ger böter, vilket ni fick.

fast ja förstår ändå inte tankesättet. "ingen annan är ju laglydig, så varför ska vi va det"
    Fuck her gently
  • luddigamaskrosen

Ts.
    Vända och vrida hela tiden ja, för att få veta hur du tänker. Du startar en tråd men svarar inte på någons fråga om hur du resonerar. Endast på dom som håller med dig.
    Men det är väl så att om man bryter medvetet mot lagen så kanske man inte har någon anledning, just därför att man bryter mot den och inte tänker som andra gör.

• Champagne

Men om du nu tycker att det är coolt att köra med både halvljus och dimljus samtidigt, du visste att det är olagligt och inte har några problem att betala 500kr, vad är det då du är sur över? Varför inte bara rycka på axlarna och gå vidare?

• IntravenösFylletös
    luddigamaskrosen skrev 2007-12-02 21:27:15 följande:
    Ts.Vända och vrida hela tiden ja, för att få veta hur du tänker. Du startar en tråd men svarar inte på någons fråga om hur du resonerar. Endast på dom som håller med dig. Men det är väl så att om man bryter medvetet mot lagen så kanske man inte har någon anledning, just därför att man bryter mot den och inte tänker som andra gör.
    det är så coolt att bryta mot lagen, speciellt om bilen är snygg med
    Fuck her gently
  • luddigamaskrosen

Glöm inte att det är en sportig bil...det gör det ju nästan till en lag att bryta mot lagen!

• alisandra

Precis, vi bryter mot lagen varje dag. ;)

luddigamaskrosen skrev 2007-12-02 21:29:25 följande:
    Glöm inte att det är en sportig bil...det gör det ju nästan till en lag att bryta mot lagen!
  • Justess

Alltså, när jag läser lagändringen (lag 2007:101) så berör den inte påföljd för just detta med dimljus. Påföljd för dimljus har enligt vad jag kan uttyda funnits i Trafikförordningen sedan den infördes 1998.

Trafikförordning (grundförfattningen, som den såg ut 1998):
    http://62.95.69.3/SFSDOC/98/981276.PDF

Ändring 2007 (markerat med ett streck vad som ändrats):
    http://62.95.69.3/SFSDOC/07/070101.PDF

Påföljd för dimljus omfattas av paragraf 14:3 och föreskrifter om dimljus finns i 3:67 och 3:71.  Om man jämför paragraf 14:3 avseende 3 kap 67-71 §§, från 1998 resp 2007, så har där inte skett någon ändring (har kollat igenom alla ändringar). 3:67 och 3:71 har inte ändrats alls sedan lagen infördes. Man har kunnat få  böter hela tiden.

Eller är det någon annan lagändring vi pratar om?

Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?