• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • mjuffpuff
    luddigamaskrosen skrev 2007-12-02 21:24:28 följande:
    mjuffpuss. Läs inlägg 18.
    jaha, tack, nu vet jag ^^
  • trötter22

har inte följt tråden men det står i körkortsboken om det där!

• ErnieBernie

Det är ingen ny lag, jag fick böter (400 kr var det då) för samma sak i januari 2005. Glömde stänga av dem efter att ha kört i dimma..... Kör aldrig annars med dimljusen på. Surt men det är bara att betala och se glad ut. Bryter man mot lagen så gör man! Glad Blir bländad ibland av såna som åker med dimljusen på så jag tycker polisen gör rätt. Även när jag åker dit Skrattande

• Spliffen

Ursäktar dubbelpost,kajk på servern

• lillskroten

om det nu som det står i lagen att man inte får ha strålkaster som bländar andra så borde ju heljus helt försvinna. eftersom det finns så många idioter som inte kan stänga av det vid möte.

ett dimljus bländar inte om det är rätt inställt. fick vi lära oss på bilprovningen med vår förra bil där dimljusen var fel inställda.

ska kolla med polisen ikväll när de ringer. får se vad de säger om detta.

• Marlene B

Inte konstigt och det är inget nytt att man inte får använda dimljus.. Dimljus ska användas när det är dimma för använder man det då det inte är dimma så bländar man andra bilister och blir andra bilister bländade så kan det ske olyckor.

• Moon Child

Ny lag que?? tog körkortet 2005, o då hade det redan varit så...
    Vi kör ofta med dimljus...

• lillskroten

kör förresten alltid med dimljus då jag kommit av motorvägen på väg hem. detta för att jag lättare ska upptäcka gångtrafikanter som ofta är ute och går på vägen.

• ischa
    lillskroten skrev 2007-12-02 21:36:35 följande:
    om det nu som det står i lagen att man inte får ha strålkaster som bländar andra så borde ju heljus helt försvinna. eftersom det finns så många idioter som inte kan stänga av det vid möte.ett dimljus bländar inte om det är rätt inställt. fick vi lära oss på bilprovningen med vår förra bil där dimljusen var fel inställda.ska kolla med polisen ikväll när de ringer. får se vad de säger om detta.
    Då måste majoriteten ha sina j***a dimljus fel inställda! Skönt att det är böter på att ha dem på i onödan så kanske man slipper bli bländad!!!
  • Moon Child
    lillskroten skrev 2007-12-02 21:38:19 följande:
    kör förresten alltid med dimljus då jag kommit av motorvägen på väg hem. detta för att jag lättare ska upptäcka gångtrafikanter som ofta är ute och går på vägen.
    På motorvägen????
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?