• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • Justess
    alisandra skrev 2007-12-02 20:40:59 följande:
    Ja, men nu var det inte det som var frågan. Utan att dom får ge böter pga. dimljusen nu. Det fick dom inte då.
    Är du säker på det? Jag vill minnas att man kunnat få böter även tidigare. Sedan kan jag liksom inte förstå vad du är sur över... Det är ju knappast okej att bryta mot en lag bara för att det inte finns någon påföljd...
  • alisandra

Har ni liksom inget annat att störa er på än dimljus?

Tess7709 skrev 2007-12-02 20:42:17 följande:
    Ett otyg som jag stör mig enormt på. Som om det är viktigare att vara cool än laglig...  Och enligt min mening är det inte coolt, utan barnsligt. (Inte personligen riktat till TS, utan en allmän åsikt.)
  • alisandra

Ja, poliserna sa ju det igår. Så jag ÄR säker.

Tess7709 skrev 2007-12-02 20:43:59 följande:
    Är du säker på det? Jag vill minnas att man kunnat få böter även tidigare. Sedan kan jag liksom inte förstå vad du är sur över... Det är ju knappast okej att bryta mot en lag bara för att det inte finns någon påföljd...
  • Justess
    alisandra skrev 2007-12-02 20:44:18 följande:
    Har ni liksom inget annat att störa er på än dimljus?
    Nä, faktiskt inte

Men det är faktiskt störande när man kör i mörker och möter bil efter bil med dimljusen på. Särskilt om vägbanan dessutom är blöt - snacka om reflektioner och ljus överallt. Jag upplever det som uttröttande och det i sig blir ju en trafikfara.
  • Lillstrumpa82
    alisandra skrev 2007-12-02 20:39:50 följande:
    För att jag tycker dom har viktigare saker för sig än att jaga bilar med dimljus.Och dessutom visste inte vi om den nya lagen. Så knip!500kr för oss är inga pengar, men det är helt fel av dom att göra så när det finns våldtäcktsmän och annat skit att jaga!
    Polisernas jobb är att se till så att folk följer dom lagar som finns. Och jag tror ju knappast att dom valde att jaga er istället för att jaga en våldtäktsman, dom fanns helt enkelt där när ni bröt mot lagen.
    Jag vet att det är förbjudet att köra för fort, och skulle jag nu göra det och bli stoppad och få böter, då skulle jag bli arg på mig själv, inte på polisen för att dom gör sitt jobb.
  • alisandra

Dom är för fega för att ge sig på sånna allvarliga saker.
    Dom jagar hellre cyklister som kör utan lyse, cyklister som cyklar över övergångställen och bilar med dimljus.
    Typiskt svensk polis! Och typiskt svenskar att gnälla över små saker, i andra länder får du köra med dimljus.

MrM skrev 2007-12-02 20:44:57 följande:
    alisandra skrev 2007-12-02 20:39:50 följande:
    Om gemene man lät bli att begå småbrott hela tiden så skulle polisen kunna lägga ner mycket större resurser på att jaga tyngre brottslingar.Berätta gärna vilka brott som du anser skall gå utan straff. Snatteri? Fortkörning? Lättare misshandel? Vandalisering? Obeväpnade rån?Mvh
  • luddigamaskrosen

Ts. Om man startar en tråd kanske man får förvänta sig att alla inte tycker samma som du. Varför hugga så som du gör?

• IntravenösFylletös
    Tess7709 skrev 2007-12-02 20:46:21 följande:
    Nä, faktiskt inte Men det är faktiskt störande när man kör i mörker och möter bil efter bil med dimljusen på. Särskilt om vägbanan dessutom är blöt - snacka om reflektioner och ljus överallt. Jag upplever det som uttröttande och det i sig blir ju en trafikfara.
    ja, och det har nån smart person kommit på och i sin tur har det då blivit förbjudet. står tom i körkortsboken ju.

är väl inte så svårt heller att vrida om knappen till halvljus? och vet men inte vilket som är vilket så kanske man ska kolla upp det innan man sätter sig i bilen.

sen finns det ju en massa andra saker som är  irriterande  i trafiken.
    Fuck her gently
  • Champagne
    Tess7709 skrev 2007-12-02 20:42:17 följande:
    Ett otyg som jag stör mig enormt på. Som om det är viktigare att vara cool än laglig...  Och enligt min mening är det inte coolt, utan barnsligt. (Inte personligen riktat till TS, utan en allmän åsikt.)
    Håller helt och hållet med!!! Tycker att det är fantastiskt bra att polisen äntligen får befogenhet att ge böter.
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?