• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • Mamma och Mor
    Mamma och Mor skrev 2007-12-02 21:11:29 följande:
    Tja, ni bröt mot en lag och fick böter - helt riktigt!Polisen finns till för att se till att lagar följs, så de agerade fullständigt korrekt.Det är inte kul att bli bländad av alla som inte begriper hur dimmljus ska användas. Det handlar inte om att "störa sig" på något - det är en säkerhetsfråga. Har en bilist blivit bländad så är sikten (synen) för en bråkdels sekund nedsatt, och under den tiden kan det hända något som krävt full sikt!Så enkelt är det......Herregud, ha dimmljusen på för att det är snyggt... jaja, säger då det *suckar*publikationswebbutik.vv.se/upload/1598/88519_...
    Jaha, så går det när man är för snabb... dimljus ska det stå, inte dimmljus.
    ~Vår fina tjej - Miriam 061213~
  • alisandra

Vi begriper hur dimljus ska användas, men vilken människa är helt lagriktig i detta land? Inte ens våra politiker är det.
    Så är det bara!

Mamma och Mor skrev 2007-12-02 21:11:29 följande:
    Tja, ni bröt mot en lag och fick böter - helt riktigt!Polisen finns till för att se till att lagar följs, så de agerade fullständigt korrekt.Det är inte kul att bli bländad av alla som inte begriper hur dimmljus ska användas. Det handlar inte om att "störa sig" på något - det är en säkerhetsfråga. Har en bilist blivit bländad så är sikten (synen) för en bråkdels sekund nedsatt, och under den tiden kan det hända något som krävt full sikt!Så enkelt är det......Herregud, ha dimmljusen på för att det är snyggt... jaja, säger då det *suckar*publikationswebbutik.vv.se/upload/1598/88519_...
  • luddigamaskrosen

Polissvin?! Vem va det egentligen som gjorde fel? Ni som bröt mot en lag ni visste om eller polisen som såg till att folk inte blev bländade av er och som orsakar trafikfara??

• Lillstrumpa82
    alisandra skrev 2007-12-02 21:15:07 följande:
    Vi begriper hur dimljus ska användas, men vilken människa är helt lagriktig i detta land? Inte ens våra politiker är det.Så är det bara!
    Det handlar väl inte om att vara helt lagriktig? Men bryter man mot lagen så får man ta konsekvensen om man blir upptäckt.
  • IntravenösFylletös
    alisandra skrev 2007-12-02 21:15:07 följande:
    Vi begriper hur dimljus ska användas, men vilken människa är helt lagriktig i detta land? Inte ens våra politiker är det.Så är det bara!
    men generellt sett nu, ger det nån annan rätt att bryta mot lagen bara för att nån politker eller grannen Pettersson gör det?
    knepig syn må ja säga...
    Fuck her gently
  • listo

Men allvarligt... man har kunnat få böter för felaktig dimljusanvändning länge...
    Kolla t.ex. här: http://bilmodeller.se/art/botesbelopp/, denna artikel är skriven för över ett år sedan.

Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • alisandra

Nej, absolut inte. Men jag bara talade om att INGEN lever ett lagriktigt liv. Vi är inge annorlunda än någon annan. Vi kör med dimljus och någon annan kör för fort. Same shit!

IntravenösFylletös skrev 2007-12-02 21:17:23 följande:
    men generellt sett nu, ger det nån annan rätt att bryta mot lagen bara för att nån politker eller grannen Pettersson gör det?knepig syn må ja säga...
  • mjuffpuff

måste säga till sambon om detta, han har tagit körkort för bara något år sedan, men är inte säker på att han vet..

vad är effekten av dimljus+halvljus på kvällen/natten? är det något som lir annorlunda gäntemot bara halvljus? får man ha bara dimljus på natten eller det får man inte?

• Lillstrumpa82
    alisandra skrev 2007-12-02 21:20:17 följande:
    Nej, absolut inte. Men jag bara talade om att INGEN lever ett lagriktigt liv. Vi är inge annorlunda än någon annan. Vi kör med dimljus och någon annan kör för fort. Same shit!
    Då är poliserna svin för att dom ger böter för fortkörning också? Och det är barnsligt att det är böter för fortkörning också kanske, man borde egentligen få köra hur fort man vill?
  • alisandra

Inte enligt dom poliserna som gav oss bötern igår och inte heller dom poliserna hemma här i stan som vi har pratat med om detta.

listoplisto skrev 2007-12-02 21:19:36 följande:
    Men allvarligt... man har kunnat få böter för felaktig dimljusanvändning länge...Kolla t.ex. här: bilmodeller.se/art/botesbelopp/, denna artikel är skriven för över ett år sedan.
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?