• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • Justess
    alisandra skrev 2007-12-03 21:14:27 följande:
    Jag vet väl vad poliserna sa? Jag är inte dum i huvudet.Och hur kunniga och inte dom är kan jag inte svara för, men jag trycker chansen är större att dom vet vad som gäller än du iallafall.
    Jag har inte sagt att du är dum i huvudet. Och chansen att jag vet, eller kan ta reda på, vad som gäller är stor. Jag är skolad att tolka lagar. De paragrafer jag tittat på har inte ändrats sedan de infördes 1998/99, avseende böter för dimljus. (Vissa andra ändringar har skett i Trafikförordningen 14:3) Om du tittar på länkarna i inlägg 72 kan du själv se att paragraferna inte ändrats avseende detta.

Därmed inte sagt att det inte finns någon annan lag som jag förbisett som säger annat och har högre dignitet än Trafikförordningen. Så kan det vara, även om det inte är troligt.

Synd att du måste ta diskussionen till en så osaklig nivå.
  • N1klas

Varför köra med dem på när det inte är dimma då?
    Jag har inget emot att de bötfäller folk för detta. De bländar i vissa fall JA!.
    Stöter på det ganska ofta här i skogarna. Speciellt när man möter någon i backe. Då kan de blända rejält. Men men... skit i om någon kör ihjäl sig....

• Monchichii

Det där får man väl lära sig när man tar körkort eller? Så nytt kan det inte va.

• N1klas

Ja, det trodde jag också.
    Klart det är extra surt när man får böter men det är väl bara att tugga i sig?

Monchichii skrev 2007-12-03 21:48:06 följande:
    Det där får man väl lära sig när man tar körkort eller? Så nytt kan det inte va.
  • alisandra

Kan ni inte läsa eller? Jag säger INTE att det är nytt att man inte får köra med dom på. Det har varit förbjudet sedan många år tillbaka, men först nu har dom fått ge böter för det.
    Frut har dom bara fått be föraren stänga av dimljusen eller ge en varning, inget mer har dom fått göra.

Monchichii skrev 2007-12-03 21:48:06 följande:
  • alisandra

Jag har aldrig upplevt det som bländande och jag pendlar då 8 mil varje dag så jag kör mycket bil. Men men är man så känslig och ser dåligt kan man inte ska köra bil?
    För mig har det då aldrig stört, om man inte sitter och stirrar in i mötande bils ljus, då bländar även halvljus.
    Det får man också lära sig på trafikskolan att vid möte ska man fästa blicken efter vägrenen för att undvika att bli bländad av mötandebils strålkastare. Så skyll er själva!

Niklas skrev 2007-12-03 21:44:17 följande:
    Varför köra med dem på när det inte är dimma då?Jag har inget emot att de bötfäller folk för detta. De bländar i vissa fall JA!.Stöter på det ganska ofta här i skogarna. Speciellt när man möter någon i backe. Då kan de blända rejält. Men men... skit i om någon kör ihjäl sig....
  • delifi2

det är väl bara bra att polisen gör sitt jobb.

alla klagar på att polisen aldrig gör något men när de väl gör det är det fel det oxå.

Poliser är uppdelade i olika områden, som tex trafikpolisen, de är till för att säga till/bötfälla bilister om de gör något olagligt.

Det är väl inte så mycket att tjafsa om, ni har brutit mot lagen och polisen kom på er. Det är bara att betala sina böter ju

• N1klas

Det finns en anledning till att du inte får använda de så som du vill.
    Skärp dig istället för att försöka skylla på andra.
    Skyll er själva om ni får böter för att ni gör fel.

alisandra skrev 2007-12-03 21:54:14 följande:
    Jag har aldrig upplevt det som bländande och jag pendlar då 8 mil varje dag så jag kör mycket bil. Men men är man så känslig och ser dåligt kan man inte ska köra bil?För mig har det då aldrig stört, om man inte sitter och stirrar in i mötande bils ljus, då bländar även halvljus.Det får man också lära sig på trafikskolan att vid möte ska man fästa blicken efter vägrenen för att undvika att bli bländad av mötandebils strålkastare. Så skyll er själva!
  • alisandra

Ja, absolut. Det som retade mig va att dom var flera bilar som bara var ute och jagade bilar med dimljus.
    En lördag 02.00 på natten, har dom inget annat för sig då?
    Brukar ju kunna vara ganska rörigt ute på krogar och liknande då, men då jagar dom hellre bilar med dimljus.

Jag vet att det är förbjudet, jag visste inte att dom fick ge böter för det. Men såklart betalar vi, vi gjorde ju fel.
    Men jag tycker dt är sjukt hur poliserna prioriterar sina jobb.

Jag kommer dock inte sluta köra med dimljus, nu vet vi vilka regler som gäller för användadet av det. Så nu blir det inga fler böter iallafall.

delifi2 skrev 2007-12-03 21:54:47 följande:
    det är väl bara bra att polisen gör sitt jobb.alla klagar på att polisen aldrig gör något men när de väl gör det är det fel det oxå.Poliser är uppdelade i olika områden, som tex trafikpolisen, de är till för att säga till/bötfälla bilister om de gör något olagligt.Det är väl inte så mycket att tjafsa om, ni har brutit mot lagen och polisen kom på er. Det är bara att betala sina böter ju
  • N1klas

De brukar ibland ha dötid då de inte har några jobb. Då sysslar de med sånt.
    Kommer det in något värre än dimmljus så lär de snabbt omprioritera.
    Dimmljus ser man ju varje dag så någon gång lär de ta i lite så att folk slutar bryta mot lagen på det sättet.

alisandra skrev 2007-12-03 21:58:04 följande:
    Ja, absolut. Det som retade mig va att dom var flera bilar som bara var ute och jagade bilar med dimljus.En lördag 02.00 på natten, har dom inget annat för sig då?Brukar ju kunna vara ganska rörigt ute på krogar och liknande då, men då jagar dom hellre bilar med dimljus.Jag vet att det är förbjudet, jag visste inte att dom fick ge böter för det. Men såklart betalar vi, vi gjorde ju fel.Men jag tycker dt är sjukt hur poliserna prioriterar sina jobb.Jag kommer dock inte sluta köra med dimljus, nu vet vi vilka regler som gäller för användadet av det. Så nu blir det inga fler böter iallafall.
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?